Hjemme hos os er opdragelse 2-sidet. Dels har vi nogle regler. Sid pænt ved bordet, lad være med at smide med tingene, man må ikke slå, lektier skal laves uden brok osv, osv - den slags regler, der er i de fleste familier. De er ikke til diskussion, og overholder man dem ikke, har det konsekvenser - man bliver advaret 1 gang og så kommer konsekvensen, og det er heller ikke til diskussion.
Jeg gør meget ud af at reglerne er klare og tydelige, at konsekvenserne er rimelige og at man er advaret om dem på forhånd, og at jeg ikke bare slynger konsekvenser ud i vrede. Jeg er også opmærksom på at lade være med at stille spørgsmål, hvis man ikke har et valg. Jeg spørger aldrig "skal du i seng nu?" eller "skal vi ikke lave lektier nu?", men siger "nu er det sengetid" eller "nu laver vi/du lektier".
Den anden side foregår, når der ikke er konflikter, hvor jeg snakker med ungerne om reglerne, forklarer hvorfor det lige præcist er DE regler vi har, hvorfor de er vigtige og hører på hvad de har at sige om reglerne. Nogen gange tager jeg deres tanker til efterretning og vi kan justere lidt pist og hist, ofte prøver jeg at forklare dem HVORFOR reglerne er som de er, med eksempler de kan forstå. Denne side tror jeg faktisk er endnu vigtigere, fordi her hører ungerne faktisk efter. Der er ingen der lytter når de er vrede, så at prøve at opdrage der, er en kamp, der er tabt på forhånd.
Vi snakker også en del om vrede i øjeblikket. Hvad det er, hvad man skal være opmærksom på, hvorfor det er vigtigt at trække vejret og prøve at styre den og hvordan man gør det, fx tæller til 10 osv.
Jeg tror helt grundlæggende på, at man får det ud af en relation, som man putter ind i den, og jeg gør mig virkeligt umage med hvad jeg putter ind i relationen med mine børn (og i øvrigt også med min ægtefæl(d)e, men det er en anden snak).
Det betyder ikke at det altid lykkes, så sent som i sidste uge tog jeg mig selv i at råbe af ungerne, at nu kom de altså snart til at bo hvert sit hjørne af skuret!! Men jeg arbejder på sagen, og det lykkes flere dage end ikke.