Kender til en der begår socialtbedrageri

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10.888 visninger
130 svar
369 synes godt om
16. august 2016

Anonym trådstarter

Kære baby.dk brugere.

Har brug for hjælp
Jeg har kendskab til en, som begår socialt bedrageri, men jeg ved ikke hvordan jeg lige skal håndtere det, da hendes kæreste er ven med min mand.
Hun ved udemærket godt, at hun har oplysningspligt og skal indberrette at hun f.eks. har fået en kæreste, men hun har ikke indberrettet noget som helst. Hverken at hun har fået kæreste eller at han bor ved hende (selvom hans adresse ikke er flyttet endnu) og at han betaler i hvert fald 50% af mad og andre udgifter.

Jeg har det mega svært med, at hun gør det og jeg har overvejet at konfrontere hende, på en pæn måde. Jeg er bare bange for, hvordan hun tager det og om det vil skade min mands og kammeratens forhold.
Har også overvejet, at ringe anonymt til kommunen og melde det, synes bare ikke, at det er sådan rigtig fair.

Hjælp, hvad ville du gøre, hvis du var i mine sko?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. august 2016

Tip!

Kommune skal da ikke vide om man har fået en kæreste eller ej. 

Jeg synes der mangler noget mere faktuelt. - hvor længe har de været kærester, står de og vil flytte sammen, er der noget der indikere at hun bevidst vil snyde? 

Jeg kontaktede da aldrig kommunen da jeg fik en kæreste, han sov hos mig et par gange om ugen, bidro måske med en flaske vin, sodavand eller ligende når han kom om aftenen/eftermiddagen. 

Anmeld Citér

16. august 2016

Troldemommi

Anonym skriver:

Kære baby.dk brugere.

Har brug for hjælp
Jeg har kendskab til en, som begår socialt bedrageri, men jeg ved ikke hvordan jeg lige skal håndtere det, da hendes kæreste er ven med min mand.
Hun ved udemærket godt, at hun har oplysningspligt og skal indberrette at hun f.eks. har fået en kæreste, men hun har ikke indberrettet noget som helst. Hverken at hun har fået kæreste eller at han bor ved hende (selvom hans adresse ikke er flyttet endnu) og at han betaler i hvert fald 50% af mad og andre udgifter.

Jeg har det mega svært med, at hun gør det og jeg har overvejet at konfrontere hende, på en pæn måde. Jeg er bare bange for, hvordan hun tager det og om det vil skade min mands og kammeratens forhold.
Har også overvejet, at ringe anonymt til kommunen og melde det, synes bare ikke, at det er sådan rigtig fair.

Nu er jeg nok noget farvet i mit syn på socialt bedrageri, jeg er socialrådgiver og en stolt en af slagsen, og det eneste rigtige at gøre er at melde hende, hun stjæler fra os allesammen og de penge hun uberettiget får, kunne sagtens bruges andre steder. 

Anmeld Citér

16. august 2016

Neptun

Jeg er enig med Troldemommi.

Jeg er også socialrådgiver og sidder fra tid til anden med den slags sager, som du nævner her. 

Meld det til kommunen anonymt, så vil de vurdere hvad der skal gøres og så har du i hvert fald gjort dit. Måske de har en gruppe som kun arbejder med socialt bedrageri. Det kan du formentlig se på kommunens hjemmeside.

Anmeld Citér

16. august 2016

A. Nonymsen

Anonym skriver:

Kære baby.dk brugere.

Har brug for hjælp

Nu får jeg måske hug, men har aldrig forstået at det ikke "er fair" at kontakte kommunen. 

Helt ærligt, hvis man helt bevidst snyder for at høste ekstra bidrag. Det er da det der ikke er fair. 

Bliver sku så sur over sådan noget. Så kan vi andre sidde her og betale for at en ikke enlig mor/far kan leve et liv i luksus. No Way, det er sku ikke i orden

Anmeld Citér

16. august 2016

maybebaby2

Før du melder andre for socialt bedrageri, skal du være helt sikker i din sag for ellers kan de melde dig efter til politiet. Også skal du nok også regne med at du og din mand ikke har de mennesker i jeres liv mere. Jeg er blevet meldt for bedrageri, hvor jeg intet havde gjort galt og det kunne sagsbehandlerne også se. Jeg ved hvem der meldte mig og de ønsker ikke møde mig igen... 

Anmeld Citér

16. august 2016

bette94

Anonym skriver:

Kære baby.dk brugere.

Har brug for hjælp

Var jeg dig, så havde jeg ventet og set tiden an.  
Måske er hans adresseskift ved at gå i orden, det vides ikke. Men personligt havde jeg ikke "meldt" det. Hvis det havde stået på i flere måneder, så ville jeg måske begynde at undre mig, men jeg synes godt lige, at man kan give folk en chance. Det hele behøver ikke at ske lige nu og her. 
Håber du finder ud af, hvad du føler er bedst! 

Anmeld Citér

16. august 2016

Anonym trådstarter

BC skriver:

Kommune skal da ikke vide om man har fået en kæreste eller ej. 

Jeg synes der mangler noget mere faktuelt. - hvor længe har de været kærester, står de og vil flytte sammen, er der noget der indikere at hun bevidst vil snyde? 

Jeg kontaktede da aldrig kommunen da jeg fik en kæreste, han sov hos mig et par gange om ugen, bidro måske med en flaske vin, sodavand eller ligende når han kom om aftenen/eftermiddagen. 

Jo det skal de, for de skal oplyses om dine samlivsforhold og det skriver man under på, når man skriver under på oplysningspligt.

De har været kærester i 3 mdr., han har boet ved hende stort set fra start og de planlægger at flytte sammen.

Jeg ved hun bevidst ikke har oplyst noget, fordi hun ikke mener hun kan undvære de penge som hun mister.

Der er også verden til forskel på din situation og hendes, der er jo regler om, hvor meget han må bidrage med økonomisk mv.

Anmeld Citér

16. august 2016

Anonym trådstarter

A. Nonymsen skriver:

Nu får jeg måske hug, men har aldrig forstået at det ikke "er fair" at kontakte kommunen. 

Helt ærligt, hvis man helt bevidst snyder for at høste ekstra bidrag. Det er da det der ikke er fair. 

Bliver sku så sur over sådan noget. Så kan vi andre sidde her og betale for at en ikke enlig mor/far kan leve et liv i luksus. No Way, det er sku ikke i orden

Nej er jo også sådan jeg har det, specielt fordi jeg ved hvor meget f.eks. par på kh, dagpenge mv. må kæmpe for at få det hele til at hænge sammen...

Er nok også mest fordi hendes kæreste er ven med min mand, at jeg tænnker det med om det er fair bare at melde hende.

Anmeld Citér

16. august 2016

Anonym trådstarter

maybebaby2 skriver:

Før du melder andre for socialt bedrageri, skal du være helt sikker i din sag for ellers kan de melde dig efter til politiet. Også skal du nok også regne med at du og din mand ikke har de mennesker i jeres liv mere. Jeg er blevet meldt for bedrageri, hvor jeg intet havde gjort galt og det kunne sagsbehandlerne også se. Jeg ved hvem der meldte mig og de ønsker ikke møde mig igen... 

Jeg melder kun noget til kommunen, hvis jeg er 110% sikker i min sag, andet er spild af deres tid.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.