Følelser er følelser, og det er nok bedre at erkende dem, være i dem og lade dem rasere end at undertrykke dem og lade dem leve i det skjulte. Du ved med din fornuft, at du ikke "bør" reagere sådan her, og det er pinagtigt at skulle skamme sig selv ud for "forkerte" følelser. Det gør formenlig ikke din indre kamp mindre. Giv dig selv lov at se i øjnene, at du har mistet en drøm, og se så tiden lidt an. Inden så længe vil du forhåbentlig mærke en spirende glæde og nysgerrighed omkring, hvad det så er for en lille fyr, der venter på at møde dig.
Jeg tror, at du på et tidspunkt vil opleve en endnu større beskyttelsestrang og omsorg for din lillebitte søn, fordi du med dig selv ved, at du kortvarigt syntes, han skulle have været en anden. Han vil vise sig at være lige præcis ham, I manglede og havde brug for i jeres lille familie - det ved du bare ikke lige nu, men det kommer.
Jeg har ikke kendt kønnet på mine, før de blev født, og da var det bare det vidunderlige lille mirakel, vi faldt i svime over - ikke dets køn. Så jeg kender ikke til den lange periode af graviditeten, hvor kønnet er det mest konkrete, man kan forholde sig til, men jeg kan godt forestille mig, det er en helt anden situation end at få lagt et styks vidunder i armene og forelske sig på stedet. Til gengæld har jeg prøvet at vente et barn, nummer tre, som ikke var planlagt, og hvor begyndelsen af graviditeten var præget af tvivl og tårer og uvished om, hvorvidt vi kunne have en lille baby mere på det tidspunkt. Da først jeg havde sundet mig - og det tog et stykke tid - voksede mine omsorgsfølelser nærmest "på trods", og det har altid, fra han blev født, ligget dybt i mig, at han skulle beskyttes og værdsættes ud over alle grænser, netop som en modreaktion på, at hans eksistens i første omgang var "bad news" (forstå mig ret).
Og så glem tankerne om nr. tre, for det ville i den grad være en "bestilling" på en pige. Måske ender du dér, hvor det bliver muligt med et tredje barn, og hvor du vil ønske, det bliver en dreng, fordi du til den tid har oplevet, at det er ikke bare muligt, men en naturlov, at du vil elske enhver vidunderlig lille søn helt op til månen og tilbage igen.