Adhd

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. august 2016

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Min dreng fylder 9 år til oktober og fik konstateret ADHD for 2 år siden. Han går på specielskole og almindlig SFO.

Vi kæmpe med pædagiske tiltag i 1 1/2 år og i foråret besluttede vi os, at give ham medicin i skoletiden. Det er den bedste beslutning vi har gjort. Vi har nu en dreng som har overskud til, at tage i mod undervisning, lærer at lytte til sig selv i svære situationer og gebærde sig efter det mv. Men doper IKKE sig barn ved, at give det medicin, men hjælper vedkommende til, at kunne klare en hverdag.

Vi har være med i et forskningsprojekt på BUC Glostrup, hvor vi fik vejledning specifikt til familien.

- små korte beskeder

- aldrig starte en sætning med nej, da barnet ikke hører hvad der bliver sagt bagefter (men f.eks. sige "jeg kan godt forstå, at du vil have en is, men det må blive i weekenden"

- spille små spil f.eks. vendespil og starte med lidt brikker (det øger stille og roligt koncentrationen)

- ROS, ROS, ROS og masser af ROS. Ros overdrevet. Det giver dopamin til hjernen som kroppen selv kan producere (det er det stof ADHD børn mangler)

Det er nogen af de ting I kan starte med.

Hver hele tiden på forkant med PPR og acceptere ikke et nej. En ting jeg har lært er, at man skal "råbe" op og sørge for, at de ved hvem man er. Man skal selvfølgelig gøre det på en sober måde. Få alt på skrift, så du kan dokumentere, hvis de lige pludselig siger noget andet.

Håber det bedste

 

 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. august 2016

NejaJ

MoarHvidovre skriver:

Min dreng fylder 9 år til oktober og fik konstateret ADHD for 2 år siden. Han går på specielskole og almindlig SFO.

Vi kæmpe med pædagiske tiltag i 1 1/2 år og i foråret besluttede vi os, at give ham medicin i skoletiden. Det er den bedste beslutning vi har gjort. Vi har nu en dreng som har overskud til, at tage i mod undervisning, lærer at lytte til sig selv i svære situationer og gebærde sig efter det mv. Men doper IKKE sig barn ved, at give det medicin, men hjælper vedkommende til, at kunne klare en hverdag.

Vi har være med i et forskningsprojekt på BUC Glostrup, hvor vi fik vejledning specifikt til familien.

- små korte beskeder

- aldrig starte en sætning med nej, da barnet ikke hører hvad der bliver sagt bagefter (men f.eks. sige "jeg kan godt forstå, at du vil have en is, men det må blive i weekenden"

- spille små spil f.eks. vendespil og starte med lidt brikker (det øger stille og roligt koncentrationen)

- ROS, ROS, ROS og masser af ROS. Ros overdrevet. Det giver dopamin til hjernen som kroppen selv kan producere (det er det stof ADHD børn mangler)

Det er nogen af de ting I kan starte med.

Hver hele tiden på forkant med PPR og acceptere ikke et nej. En ting jeg har lært er, at man skal "råbe" op og sørge for, at de ved hvem man er. Man skal selvfølgelig gøre det på en sober måde. Få alt på skrift, så du kan dokumentere, hvis de lige pludselig siger noget andet.

Håber det bedste

 



Hejsa

 

1000 tak for dit svar!

 

Hvor længe gik der inden i fik "lov" at give ham medicin?

 

Lærke har skiftet skole 3 gange og går kun i 3, og derfor er vi desværre aldrig noget så langt!

 

Men NU skal der ske noget, og hun skifter IKKE skole igen!

 

Knus!

Anmeld Citér

12. august 2016

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
NejaJ skriver:



Hejsa

 

1000 tak for dit svar!

 

Hvor længe gik der inden i fik "lov" at give ham medicin?

 

Lærke har skiftet skole 3 gange og går kun i 3, og derfor er vi desværre aldrig noget så langt!

 

Men NU skal der ske noget, og hun skifter IKKE skole igen!

 

Knus!



Vores dreng var 6 år da han fik sin diagnose, og BUC anbefalede, at vi prøvede pædagoiske tiltag inden, at vi afprøvede medicin. Efter 1 1/2 år og start på specielskole besluttede vi, at kontakte BUC for, at prøve medicin og det var der ingen problemer med. Vi startede op med det samme og efter få måneder var han på den dosis som var rigtig til ham. Vi var heldige, at han ikke skulle igennem flere forskellige præprater.

Det er det bedste vi har gjort

 

 

Anmeld Citér

12. august 2016

Rsa





Hejsa, og tak for din lange svar.

 

Jeg syns virkelig at det ligner hovedsageligt de samme udfordringer Lærke har brug for.

Hun er 8, 9 til november.

Er din dreng på medicin?

 

Og så det der med ro og pauser, kender vi for godt. 

- men der er så store forskelle på liv mellem far og mig som har været fra hinanden nu i 8 år. 

- hvilket også er endt ud i en retssag, både bopæl og forældremyndighed. 

 

Men hvordan gik i ind i sagen og hvor tidligt??

 

Knus!

 



min søn er ikke på medicin, men får melatonin piller til at falde i søvn på - de hjælper han til at blive træt og mindsker den tid han bruger på at falde i søvn...

udredningsprocessen startede ud i skole regi, hvor vi og lærerne havde sparring med PPR, kan ikke huske hvor længe vi forsøgte med diverse metoder og råd fra PPR førend vi startede udredning på børnepsykiatrisk hospital. 

Første trin lavede skolen psykolog, hvor hun lavede en WISC test på ham - den kortlægger intelligens og indenfor hvilke kompetencer der er styrker og svagheder. Den viste fx. at opgaver der kræver overblik, struktur mm. ikke var hans stærke side, men at han derimod scorede ret højt i andre ting.

på børnepsykiatrisk hospital var han igennem en større undersøgelse, først en almindelig helbreds undersøgelse af en læge, dernæst en snak med psykolog om hans perception af verden og hvordan vi derhjemme også oplevede de problemstillinger der var.

De lavede en social "test" hvor de havde ham og en anden dreng (der også var til "udredning") med på tur for at se, hvordan han agerede i den kontekst.

De lavede en test omkring opmærksomhed - kort gik den ud på, at se hvordan han reagerede når han "kedede" sig, som ADHD børn ikke er så gode til  

- selve testen bestod af, at han skulle kigge på en skærm og trykke på en knap, når der var en lysende prik på skærmen. hastigheden af hvornår prikken viser sig sløves stille og roligt og Der går længere og længere tid imellem prikken visse sig. Formålet ef som sagt at se hvordan der her reageres... Han skulle yderligere lave nogle opgaver, fx. labyrinter, hvor de observerede hans strategier fir at gribe opgaverne an. ved labyrinter vil man normalt se mulighederne an førend man begynder at tegne vejen fra den ene ende til den anden, hvor fx. min søn startede med at forsøge at finde vejen igennem ved at regne sig frem - altså igen meget typisk strategi "bare at gå igang" uden at overveje mulighederne inden. 

Giver det mening?

Vi har herefter haft en samtale med psykologen på børne psyk., som fremlagde deres konklusion og deri anbefalede de dog medicinering, hvilket vi valgte at takke nej til, da han på det tidspunkt trivedes godt i skolen og fik god udbytte af undervisningen.

vi gik derfra med en "etikette" og en åben henvisning, hvis medicinering eller andet evt. skulle blive relevante.

Den benyttede vi os af for er års tid siden, hvor min søn kombi puberteten og der pludselig opstår en helt anden side af adhd'en... Vi er dog et sted, hvor melatoning pillerne fungerer, da det at han får sin søvn er alfa omega for hans overskud og har han overskud, trives han også fint..

Anmeld Citér

16. august 2016

NejaJ

MoarHvidovre skriver:



Vores dreng var 6 år da han fik sin diagnose, og BUC anbefalede, at vi prøvede pædagoiske tiltag inden, at vi afprøvede medicin. Efter 1 1/2 år og start på specielskole besluttede vi, at kontakte BUC for, at prøve medicin og det var der ingen problemer med. Vi startede op med det samme og efter få måneder var han på den dosis som var rigtig til ham. Vi var heldige, at han ikke skulle igennem flere forskellige præprater.

Det er det bedste vi har gjort

 



Undskyld, men hvad er BUC??

Har gjort en masse faglige tiltag til Lærke, som om noget kan hjælpe hende i dagligdagen, uden større succes. 

Anmeld Citér

16. august 2016

NejaJ

Rsa skriver:



min søn er ikke på medicin, men får melatonin piller til at falde i søvn på - de hjælper han til at blive træt og mindsker den tid han bruger på at falde i søvn...

udredningsprocessen startede ud i skole regi, hvor vi og lærerne havde sparring med PPR, kan ikke huske hvor længe vi forsøgte med diverse metoder og råd fra PPR førend vi startede udredning på børnepsykiatrisk hospital. 

Første trin lavede skolen psykolog, hvor hun lavede en WISC test på ham - den kortlægger intelligens og indenfor hvilke kompetencer der er styrker og svagheder. Den viste fx. at opgaver der kræver overblik, struktur mm. ikke var hans stærke side, men at han derimod scorede ret højt i andre ting.

på børnepsykiatrisk hospital var han igennem en større undersøgelse, først en almindelig helbreds undersøgelse af en læge, dernæst en snak med psykolog om hans perception af verden og hvordan vi derhjemme også oplevede de problemstillinger der var.

De lavede en social "test" hvor de havde ham og en anden dreng (der også var til "udredning") med på tur for at se, hvordan han agerede i den kontekst.

De lavede en test omkring opmærksomhed - kort gik den ud på, at se hvordan han reagerede når han "kedede" sig, som ADHD børn ikke er så gode til  

- selve testen bestod af, at han skulle kigge på en skærm og trykke på en knap, når der var en lysende prik på skærmen. hastigheden af hvornår prikken viser sig sløves stille og roligt og Der går længere og længere tid imellem prikken visse sig. Formålet ef som sagt at se hvordan der her reageres... Han skulle yderligere lave nogle opgaver, fx. labyrinter, hvor de observerede hans strategier fir at gribe opgaverne an. ved labyrinter vil man normalt se mulighederne an førend man begynder at tegne vejen fra den ene ende til den anden, hvor fx. min søn startede med at forsøge at finde vejen igennem ved at regne sig frem - altså igen meget typisk strategi "bare at gå igang" uden at overveje mulighederne inden. 

Giver det mening?

Vi har herefter haft en samtale med psykologen på børne psyk., som fremlagde deres konklusion og deri anbefalede de dog medicinering, hvilket vi valgte at takke nej til, da han på det tidspunkt trivedes godt i skolen og fik god udbytte af undervisningen.

vi gik derfra med en "etikette" og en åben henvisning, hvis medicinering eller andet evt. skulle blive relevante.

Den benyttede vi os af for er års tid siden, hvor min søn kombi puberteten og der pludselig opstår en helt anden side af adhd'en... Vi er dog et sted, hvor melatoning pillerne fungerer, da det at han får sin søvn er alfa omega for hans overskud og har han overskud, trives han også fint..



Lærke har dog ALDRIG haft problemer til dagligt med at falde i søvn, hun er så udkørt meget tidlig på aftenen, og kommer stort set i seng hver dag senest 19.30.

- alt efter hvor træt jeg kan mærke hun er. 

 

Men vi har jo været på BørnePsy afdeling, hvor de ringede og sagde at Lærke havde en snært af ADHD

- hvor efterlader det så os nu!?

 

KNUZ!

Anmeld Citér

17. august 2016

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)




Undskyld, men hvad er BUC??

Har gjort en masse faglige tiltag til Lærke, som om noget kan hjælpe hende i dagligdagen, uden større succes. 



BUC = Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center 

Det er der, hvor man bliver udredt. Du skal kontakte PPR og eksistere på, at hun bliver henvist til BUC. Jeg måtte kæmpe 1/2 år før, at vores kontaktperson hos PPR tog os seriøst og sendte os videre i systemet. 4 mdr. senere fik vores søn diagnosen ADHD.

Har I været igennem et længere forløb hos dem? Du skriver, at hun har et snert af ADHD. Enten så har man det ellers så har man det ikke. De oplyser ikke længere i hvilken grad man har det i - kun at man har det.

Håber det bedste

 

Anmeld Citér

21. august 2016

Rsa

NejaJ skriver:



Lærke har dog ALDRIG haft problemer til dagligt med at falde i søvn, hun er så udkørt meget tidlig på aftenen, og kommer stort set i seng hver dag senest 19.30.

- alt efter hvor træt jeg kan mærke hun er. 

 

Men vi har jo været på BørnePsy afdeling, hvor de ringede og sagde at Lærke havde en snært af ADHD

- hvor efterlader det så os nu!?

 

KNUZ!



søvn er også først blevet en udfordring her efter min søn er blevet ældre og dermed mindre aktiv i hverdagen samt mere sensitiv overfor lyde mm.

Har du fået tilsendt dn epikrise - den konklusion på udredningsforløbet, som psyk er kommet frem til? 

- jeg ved ikke hvad det er du herfra ønsker, er det medicinering, pædagogisk bistand, aflastning eller? 

Alle de nævnte ting er der forskellige instanser der tager sig af.

Det der var vigtigst for os efterfølgende, efter diagnosen, var st lærerne i skolen blev informeret om min søns udfordringer og fik nogle redskaber til at håndtere ham. Lærerne blev inviterer med til et møde på psyk, Hvor der var plads til spørgsmål mm. og efterfølgende har vi haft regelmæssige møder med PPR psykologen der er tilknyttet skolen, for at lærerne har kunnet få noget vejledning, når de har stået i afmagt. Det har vi haft stor glæde af

Anmeld Citér

24. august 2016

NejaJ

Rsa skriver:



søvn er også først blevet en udfordring her efter min søn er blevet ældre og dermed mindre aktiv i hverdagen samt mere sensitiv overfor lyde mm.

Har du fået tilsendt dn epikrise - den konklusion på udredningsforløbet, som psyk er kommet frem til? 

- jeg ved ikke hvad det er du herfra ønsker, er det medicinering, pædagogisk bistand, aflastning eller? 

Alle de nævnte ting er der forskellige instanser der tager sig af.

Det der var vigtigst for os efterfølgende, efter diagnosen, var st lærerne i skolen blev informeret om min søns udfordringer og fik nogle redskaber til at håndtere ham. Lærerne blev inviterer med til et møde på psyk, Hvor der var plads til spørgsmål mm. og efterfølgende har vi haft regelmæssige møder med PPR psykologen der er tilknyttet skolen, for at lærerne har kunnet få noget vejledning, når de har stået i afmagt. Det har vi haft stor glæde af



Nej, jeg har ingen papirer fået.

Jeg ved jo ikke hvad der skal til, før hun kan få den bedste tilgang overhovedet, det regner jeg jo med de kan hjælpe mig med. 

Men jeg(og div lærer og pædagoger) kan bare se at Lærke har rigtig mange udfordringer i skolen og SFO. - hvilket der skal nogle hjælpe midler til, i klassen er der også taget højde for det, bla. måden Lærke hjælpes på. 

 

 Knus!

Anmeld Citér

24. august 2016

NejaJ

MoarHvidovre skriver:



BUC = Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center 

Det er der, hvor man bliver udredt. Du skal kontakte PPR og eksistere på, at hun bliver henvist til BUC. Jeg måtte kæmpe 1/2 år før, at vores kontaktperson hos PPR tog os seriøst og sendte os videre i systemet. 4 mdr. senere fik vores søn diagnosen ADHD.

Har I været igennem et længere forløb hos dem? Du skriver, at hun har et snert af ADHD. Enten så har man det ellers så har man det ikke. De oplyser ikke længere i hvilken grad man har det i - kun at man har det.

Håber det bedste



Jamen pt. så venter vi jo på at børne psykologen på skolen finder ud af hvad han syns der skal ske. 

Hun har flyttet skole nu et par gange, og derfor aldrig nået videre end til psykologen på skolen. - hvilket nu er i fuld gang. 

 

Og ja, at hun har en snert!?!? - hvad filan kan jeg bruge det til!?

- men vil da helt sikkert påpege at når børne psykologen er færdig, så skal PPR sende os videre, snarest muligt! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.