Hejsa, og tak for din lange svar.
Jeg syns virkelig at det ligner hovedsageligt de samme udfordringer Lærke har brug for.
Hun er 8, 9 til november.
Er din dreng på medicin?
Og så det der med ro og pauser, kender vi for godt.
- men der er så store forskelle på liv mellem far og mig som har været fra hinanden nu i 8 år.
- hvilket også er endt ud i en retssag, både bopæl og forældremyndighed.
Men hvordan gik i ind i sagen og hvor tidligt??
Knus!
min søn er ikke på medicin, men får melatonin piller til at falde i søvn på - de hjælper han til at blive træt og mindsker den tid han bruger på at falde i søvn...
udredningsprocessen startede ud i skole regi, hvor vi og lærerne havde sparring med PPR, kan ikke huske hvor længe vi forsøgte med diverse metoder og råd fra PPR førend vi startede udredning på børnepsykiatrisk hospital.
Første trin lavede skolen psykolog, hvor hun lavede en WISC test på ham - den kortlægger intelligens og indenfor hvilke kompetencer der er styrker og svagheder. Den viste fx. at opgaver der kræver overblik, struktur mm. ikke var hans stærke side, men at han derimod scorede ret højt i andre ting.
på børnepsykiatrisk hospital var han igennem en større undersøgelse, først en almindelig helbreds undersøgelse af en læge, dernæst en snak med psykolog om hans perception af verden og hvordan vi derhjemme også oplevede de problemstillinger der var.
De lavede en social "test" hvor de havde ham og en anden dreng (der også var til "udredning") med på tur for at se, hvordan han agerede i den kontekst.
De lavede en test omkring opmærksomhed - kort gik den ud på, at se hvordan han reagerede når han "kedede" sig, som ADHD børn ikke er så gode til
- selve testen bestod af, at han skulle kigge på en skærm og trykke på en knap, når der var en lysende prik på skærmen. hastigheden af hvornår prikken viser sig sløves stille og roligt og Der går længere og længere tid imellem prikken visse sig. Formålet ef som sagt at se hvordan der her reageres... Han skulle yderligere lave nogle opgaver, fx. labyrinter, hvor de observerede hans strategier fir at gribe opgaverne an. ved labyrinter vil man normalt se mulighederne an førend man begynder at tegne vejen fra den ene ende til den anden, hvor fx. min søn startede med at forsøge at finde vejen igennem ved at regne sig frem - altså igen meget typisk strategi "bare at gå igang" uden at overveje mulighederne inden.
Giver det mening?
Vi har herefter haft en samtale med psykologen på børne psyk., som fremlagde deres konklusion og deri anbefalede de dog medicinering, hvilket vi valgte at takke nej til, da han på det tidspunkt trivedes godt i skolen og fik god udbytte af undervisningen.
vi gik derfra med en "etikette" og en åben henvisning, hvis medicinering eller andet evt. skulle blive relevante.
Den benyttede vi os af for er års tid siden, hvor min søn kombi puberteten og der pludselig opstår en helt anden side af adhd'en... Vi er dog et sted, hvor melatoning pillerne fungerer, da det at han får sin søvn er alfa omega for hans overskud og har han overskud, trives han også fint..