Anonym skriver:
Det er han ikke interesseret i, da han jo syntes det er fede penge at tjene. (vi har ikke fællesøkonomi (mit valg)), og det kan jeg da sagtens følge ham i, men han glemmer jo bare, at jeg ikke har muligheden for, at tjene lidt ekstra eller sådan
Men børnene og jeg mangler heller ikke noget, jeg har altid været "go til penge", så jeg sparer op, og står på alt der hedder børneopsparinger, min opsparing, husholdning, institutioner (2 x dagpleje, 1 børnehave og 1 SFO), min egen bil, halvdelen af huset, tøj/ting til børnene mv.
Det er jo absurd! Han prioriterer "fede penge" højere end at være sammen med sine børn, og du får absolut intet ud af hans prioritering, eftersom du er bundet på hænder og fødder af at få en stor familie til at fungere og oven i købet selv finansierer det.
Et er, at jeg ikke forstår, du vil finde dig i at undvære din mand så meget - noget andet og værre er, at du accepterer, at dine børn i praksis ikke oplever deres far som nærværende i deres liv og interesseret i at være en aktiv del af det. Og du har et medansvar for, at dine børn lever på den måde.
Jeg har store børn på 17,18 og 22 år. De stiller spørgsmål om ting, de har oplevet i deres opvækst, og de konfronterer os hårdt og indimellem ubarmhjertigt, men ærligt og fair, om ting, vi kunne have gjort anderledes. Det er godt! - meget bedre, end hvis de brændte inde med det.
En dag vil dine børn ikke alene spørge deres far, hvorfor de ikke var vigtige nok til, at han VAR der, havde lyst til at være sammen med dem i sommerland, vælge dem frem for alt muligt andet. Det må han svare på. Men de vil også spørge dig, hvorfor du accepterede det, hvorfor du ikke krævede på deres vegne, at de havde en far, der var der. Og da du jo ikke er et forsvarsløst offer, der ligger under for psykisk eller fysisk vold - ud fra det, du skriver - men tværtimod er fuldt bevidst om situationen og ved, det ikke skal være sådan, men intet andet gør end at tale til ham engang imellem, kræve ændringer og efterfølgende se ham vende tilbage til det sædvanlige mønster - så vil de med rette kunne bebrejde dig for at lade dem nøjes med en fraværende far. Hvad vil du svare?
Dertil kommer så, at dine børn risikerer at opleve en bitter og indebrændt mor, der ikke fik det liv, hun ønskede. Lige pludselig er der gået ti eller femten år, og de går stærkt, når man har børn - og du vil ikke ane, hvor tiden blev af, og hvor DIT liv blev af, mens der skulle smøres madpakker og støvsuges og hjælpes med lektier og... Men du har, ved ikke at gøre noget, valgt netop dét liv til.
Jeg har ingen anelse om, hvorvidt du burde gå fra ham. Jeg hælder mest til, at du her og nu sætter alt ind på at råbe ham op og gøre ham det klart, at han mangler i fem menneskers liv. Egentlig er det fuldstændigt underordnet i mine øjne, om du kan gå til Zumba - det er dit valg, om du vil sætte det igennem eller ej. Men dine børns oplevelse af at betyde og FYLDE i deres fars liv er en kamp, du SKAL kæmpe for at føre til virkelighed - det er det ansvar, du har som deres mor. Og når han ikke lytter - eller hurtigt "glemmer" igen - så skal der andet til end klager og bønner fra din side:"Jeg vil have, du afsætter hver lørdag - hele dagen - til familien. Jeg vil have, du læser for X hver aften, går med Y til gymnastik hver torsdag, gør præcis dét og dét hver dag/hver tirsdag/hver gang."