Bekymringer og behov for kontrol af fremtiden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. juni 2016

modesty

Mor og meget mere skriver:

Det stemmer bare dårligt overens med, at TS kun plages af bekymringer og "overtænkning" i perioder, hvor hun har tid og rum for det. Diagnosen generaliseret angst stilles, når det står på de fleste dage over en periode på seks måneder. Jeg kan heller ikke se, hun beskriver nogle autonome symptomer. 

Det var også mine tanker.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juni 2016

sollou

Astoria skriver:

Du er helt sikkert ikke alene 
Jeg taler flydende italiensk (vi bor i Italien), men der var mange år hvor jeg ikke talte italiensk eller bare ikke godt nok til at kunne kommunikere med dem. Det var bare SÅ hårdt og jeg græd faktisk ofte efterfølgende eller undgik at mødes med hans familie. Du ville ønske at de ville tage mere hensyn til en, især fra min kæreste i form af at oversætte, men samtidig så forstod jeg at det bare er rigtig hæmmende hvis det skal foregå på et fremmedsprog eller der konstant skal oversættes. Jeg havde det rigtig svært med samkomster i mange år. Det var bedre med hans venner, da de ofte kunne tale engelsk. Min mand har det samme problem med min familie som selvfølgelig taler engelsk, men hvor der bliver ofte slået over i dansk i løbet af aftenen. Man skulle tro at vi derfor begge ville være bedre til at inkludere den anden i samtalerne, men det er bare rigtig svært når man er i situationen, selvom man selv synes man gør en indsats. Jeg tror ikke der er en umiddelbar løsning. Det er svært for alle parter, men hvis jeg skulle give et råd, så prøv at mødes med dem i mindre grupper, måske endda på tomandshånd. Det er nemmere at holde sproget på dansk og inkludere alle i samtalen på den måde. Det kan være det også giver dem større sikkerhed i at kommunikere med dig på dansk. Vi bruger også meget at sørge for at min mand ved større arrangementer i Danmark sidder ved siden af mennesker som gerne taler engelsk. 

Bare husk at de helt sikkert ikke mener noget ondt med det

Ja okay, rart at høre fra en der har været og er i samme situation. Og ja jeg jeg kan godt mærke en forskel når jeg er der kun når min forlovede, når kun hans forældre er der, selvom der stadig går tyrkisk i den så efter et par timer kan jeg mærke det bliver lidt bedre, også selv om det kun er korte sætninger nu og da. Jo mere jeg er der, jo mere vil de måske også gøre sig umage og føle sig tryggere ved sproget fordi de har mig at "øve sig på" kan jeg da håbe på ihvertfald, og det os forståeligt det heller ikke er nemt at sidde og oversætte for hinanden, det svært at tage hensyn til alle parter i sådan en situation, det klart.. 

og ja selvfølgelig er det sjældent alle er en stor lykkelig familie. Må jeg også huske på.. med mine egne forældre har der da også været gnidninger nu og da, da min mor til tider har synes min farmor har været alt for meget, Men  aligevel er det aldrig ført til skænderier eller diskussioner, fordi hun så bare har accepteret at sådan er hun noglegange (selvom hun så mange gange har måtte holde masken i situationer ) Og aligevel nu hvor min farmor er syg bekymre hun sig jo for hende, for selvom hun til tider har været træt af hende? så holder hun jo af hende for det er jo familie!

Men tak for dine gode svar, det hjalp mig faktisk med at se mere positivt på den del 

Anmeld Citér

28. juni 2016

SK85

Jeg kan sagtens genkende det du skriver om tankemylderet og om at reagere kraftigt på (især uforudsete) forandringer og nye steder, men jeg har så også en ADD-diagnose.

Derudover så synes jeg at det lyder som nogle fornuftige og reflekterende tanker din kæreste og dig har gjort jer omkring det at få et barn med jeres forskellige kulturelle baggrunde.

Men som andre også skriver: vent med at få barnet til du føler dig klar!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.