Tja.. Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal forklare mine tanker uden det bliver lidt langt.. Min forlovede og jeg har været sammen i 4 år, og han er meget skruk efterhånden, det har han sådan set været længe. Jeg er ikke.. Vi har tit haft diskussioner om det, da jeg ikke rigtig kan sige hvornår jeg klar.. Kun at jeg måske kan forestille mig det om 2-3 års tid, hvilket han jo så synes er lang tid for han vil meget gerne være "en ung far" han er 24, jeg er 22. Men.. Jeg får det tit mærkeligt indeni når snakken går på børn for JA, jeg vil have børn! - og jeg glæder mig da, men det som om mine bekymringer og tanker om en så stor forandring skræmmer mig og overskygger glæden og den gave der følger med.. (Derudover nyder jeg altså også bare, ikke at have det ansvar endnu!)
Det skal lige siges at jeg mange år har haft en tendens til at bekymre mig MEGET, overtænke og overanalysere, samt haft en tendens til at have et behov for at kontrollere situationer i et forsøg på at " forberede mig selv" Dette også før jeg mødte min kæreste..
Disse perioder er altid kommet til mig når jeg fks. har haft en lang sommerferie og ikke har haft så meget at se til, og det er også det jeg har nu.. For meget tid til at tænke. Min kæreste arbejder ekstra meget her i sommer månederne, og jeg kan tydeligt mærke forskel på når jeg selv har en masse at se til, og når jeg ikke har. Det som om at jeg så har en tendens til at skulle udtænke og bekymre mig om et eventuelt problem der kan opstå og så nogle gange kan jeg ikke vente med at skulle konfrontere/snakke med min kæreste /veninde om det for at få "ro " i sindet for en kort stund indtil noget nyt kommer.
Lige nu har jeg som sagt en masse tanker og bekymringer om fremtiden og børn.. Idet min forlovede er muslim har vi jo også nogle anderledes og andre ting at skulle tage stilling til end de normale ting, i forhold til børn. Vi har dog de seneste år fået snakket og aftalt mange ting igennem, men det er som om det tit er noget jeg føler behov for at få gentaget og jeg kan have svært ved at finde en balance mellem hvad der skal være styr på nu og hvad vi tager hen af vejen når børnene rent faktisk ER der (Det sidste er især noget der kan give mit kontrol behov dårlige nerver) - Jeg reagere ikke altid godt på ting jeg ikke er forberedt på, og det på trods af jeg ved det noget man bliver nødt til! Og det gælder jo mange ting i livet.. Man kan jo ikke forudse hvordan livet kommer til at gå, ligemeget hvor meget man planlægger..
Min forlovede er langt bedre til dette, og det er virkelig noget jeg prøver at arbejde på, for det er jo heller ikke rart at gå med den følelse men jeg ved ikke hvordan..
Vi har på nuværende tidspunkt lavet en liste om hvad vi er kommet frem til med børn, som bla er..
Ingen omskæring (Noget vi for en lille stund måtte gå fra hinanden over, fordi jeg IKKE kunne acceptere at det ikke først var noget der kunne blive taget op, når vores dreng selv kunne vælge, og min kæreste derimod så det som noget naturligt at få gjort ) Han valgte dog så at acceptere det i sidste ende, og nu er det som sagt blevet til at vores eventuelle dreng selv tager valget i teenagere alderen. Han ved godt nu, det på ingen måde er noget der kan diskuteres fra min side. Tilgengæld holder han på ingen svinekød, så det accepterede jeg.
Vi har også aftalt at vores børn vokser op med et naturligt, men ansvarsfuldt forhold til alkohol men aldrig forbud (da min forlovede og hans brødre siden de var 14 år, har drukket bag sine forældres ryg, og han har jo heller ikke selv synes det har været særlig sjovt at gå og skjule. Min forlovede er ikke særligt praktiserende, men har mere troen i sit hjerte og er stolt af islam som hans religion. Han ber ikke, men vil gerne senere fordi det før har givet ham en indre ro, lige nu føler han bare ikke han kan finde tiden til det, så tvivler på det overhovedet bliver aktuelt senere når der kommer børn ind i billedet og en mere stresset hverdag 
Derudover at vores barn bliver "halvt kristent og halvt muslimsk", forstået på den måde vi giver viden om begge trosretninger, men også at der er forskellige grader af at tro på noget (Da jeg ikke selv er praktiserende kristen, men da tror på der mere mellem himmel og jord) og så ud fra dette kan vores barn selv vælge hvilken retning i livet det vil gå når det vokser op.
Jeg hælder til dåb, hvilket min kæreste ikke rigtig har noget imod og grunden til jeg gør dette er at når et barn fødes, hvor en af forældrene er muslim vil barnet også automatisk blive muslim, og et barn bliver ikke bare automatisk kristen på samme måde.
Vi har også aftalt at barnet får begge vores efternavne, så både mit danske og hans muslimske og så selvfølgelig fejring af kristne og muslimske traditioner som jul og eid.
Så ja.. vi har jo snakket mange ting igennem og jeg synes os det hjælper at have en liste at forholde sig til.. Jeg ved godt en liste i sidste ende ikke har en magisk virkning, for det bliver overholdt men det må vi jo så have tiltro til hinanden på, og også derfor jeg netop har bragt mange af de her emner op nogle gange (Lidt for mange gange ifølge min forlovede
)
Men det som sagt som om jeg så bekymre mig videre på de ting og nærmest opsøger problemer inden de opstår og som er langt fremme.. fks. Jamen hvornår må vores børn så eventuelt selv tage valget om at smage svinekød, hvad nu hvis hans familie blander sig i det med omskæring, og ikke vil komme i kirken til dåb.. (Dog har min forlovede aldrig diskuteret så nogle ting her med hans forældre, (selvom de self kendte grunden til vi gik fra hinanden kort tid) men tværtimod har jeg med mine forældre, hvor han er blevet lidt irriteret og sagt at det selvfølgelig er iorden at fortælle familie hvad vi kommet frem til, men at vores forældre skal jo ikke blande sig i hvordan vi opdrager vores børn, og at han har det synspunkt at hvis man blander forældre ind i opdragelse bliver det først indviklet hvilket jeg er enig i.
Men især.. hvad nu hvis, hans forældre/familie bliver trætte af der altid vil være lidt vin og øl på bordene til fødselsdage når min familie os er der (som jeg har sagt jeg altid vil have skal accepteres i vores EGET hjem ) ..
hvad hvis vores familier aldrig rigtig kommer til at kommunikere ordentligt sammen Osv ! Hvad hvis.. Hvad hvis!!
Mine sviger forældre er ikke så gode til dansk, dog taler alle hans søskende flydende dansk hvilket hjælper. Men på trods af hans forældre helt fra start har budt mig velkommen, og accepteret mig fuldt ud, været smilende og givet mig krammere hver gang vi ses, så bliver jeg til tider lidt trist over det ikke er så let at have nogle lidt dybere samtaler med dem, og et forhold som min forlovede har til mine forældre, for de ER super søde og kan godt til tider føle mig lidt udenfor samtalen hjemme hos dem, fordi der jo ikke kan undgås at gå arabisk i den engang imellem, selvom de også prøver at snakke dansk. De bliver bare ret generte når de gør det.
Vi holdte for første gang tilbage i starten af året en fælles fødselsdag hvor vores familier mødtes første gang, og der var min familie jo så de eneste der drak lidt vin og øl til maden, og ved da godt inderst inde at min sviger familie helst ville have været foruden det, men min forlovede fortalte det i god tid, og der var ingen diskussioner, de kom og de accepterede det og var smilende og venlige. Undtagen en som ifølge hende var af en anden grund.... måske har det dog haft noget med det at gøre.
Vi var så aligevel lidt opdelt bord mæssigt mellem hans familie og min, nok til dels pga. alkoholen men også fordi at når der jo ikke er bord kort, så er det jo meget naturligt man sætter sig sammen med dem man kender. Alt i alt forløb aftenen fin, var bange for der ville gå for meget tyrkisk i den, men gjorde der ikke som sådan, hans forældre var ret generte men hele tiden smilende, så det blev heller ikke til noget særlig snak fks mellem mine forældre og hans forældre.. til gengæld var hans to udadvendte brødre gode til at snakke med min familie! Så det gik fint, på trods af jeg havde været rigtig nervøs op til og gjort mig tanker om det hele ville gå fuldstændig galt! Jeg har svært ved netop at fokusere på, at forhåbentligt går det hele jo.. ?? Mit håb og ønske er jo virkelig, at i fremtiden vores familier forhåbentligt kan komme tættere og tættere på hinanden.. Også selvom det kan tage tid, men håber da også at når man har en lille en, der fiser rundt og charmerer at det ligesom kunne binde vores familier sammen på en anden måde, fordi at der jo så er børnene at finde fælles samtaler og grin om!
Det håber jeg.. Men jeg ved jo så heller ikke om hans søskende i fremtiden bliver gift med nogle, der er meget praktiserende og måske ikke finder det passende at komme til fælles fødselsdage hvor der er lidt vin og øl på bordene (Igen er jeg langt ude i bekymringerne igen, som i kan se)
- Jeg tror også bare jeg især nu er rigtig bange for familie konflikter da min søster i nogle måneder ikke har kontakt til hverken mine forældre eller mig pga. en meget manipulerende kæreste som ikke rigtig har respekteret os som familie, og det svært at se en positiv ende på den konflikt.. Han er dog dansk så det kan jo self ske i alle familier uanset om man har samme kultur eller ik!... Min kæreste og jeg kan til tider have mange diskussioner om helt basale ting i hverdagen, (oprydning, opvask rengørning osv) som også gør jeg bliver i tvivl om hvor vidt vi egentlig er klar til børn fordi (jeg især) har et lidt større temperament, og vi tit kan komme hurtigt ud i konflikter af så nogle "små ting" som dog aligevel hober sig op.. tilgengæld bliver vi hurtige gode igen.. Er ikke i tvivl om det ham jeg VIL, for vi har en enorm kærlighed for hinanden og er kommet igennem rigtig mange ting, og altid haft et specielt bånd og humor, på trods af konflikter og skænderier.
Puha.. var en lang smøre.. Andre der har kunne genkende det at have mange tanker, bekymringer og overtænke meget i perioder? og især omkring den forandring der jo er i fremtiden med børn, og bekymre sig meget på den front hvordan det hele vil gå? (På trods af om man er fra to forskellige kulturer eller samme kultur)
Og nogle råd til at få styr på alle disse dræbende tanker som jeg som sagt i mange år i perioder har haft tendens til ? Har prøvet hypnose, som kun hjalp lidt, og meditere nogle gange som i perioder har hjulpet mig med med at få ro i mine tanker, ellers er jeg tit tilbage i samme mønster.
Jeg er meget ligesom dig ift altid at analysere alt, bekymre mig for worst case scenarios etc.
For det første vil jeg sige: Du skal IKKE få børn før du er klar! Det er det allervigtigste punkt i den her problemstilling.
På et eller andet tidspunkt vil lysten til børn overstige bekymringerne. Sådan var det for mig.
Dernæst: Uenigheder omkring opvask, rengøring etc.: Få det på plads inden baby kommer. Sådan nogle konflikter kan være skilsmissegrund når hverdagen bliver presset med et lille barn.
mht de kulturelle forskelle lyder det som om I har en rigtig fin dialog. Hvis du er bekymret ift svigerne, så prøv det af nogle flere gange med familiekomsammener. Umiddelbart lyder det nu som om de er fint accepterende overfor jeres livsstil.
Og så hav in mente at idealet om en stor lykkelig familie hvor alle på den ene og den anden side bare elsker hinanden højt, ret sjældent bliver opfyldt - kulturelle forskelle eller ej.