er det dobbeltmoralsk?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. juni 2016

Lisbeth1985

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juni 2016

Abracadabra

Jeg tror, jeg hækler en studenterhue til min ældste til sidste dag i børnehaven! 

Anmeld Citér

21. juni 2016

grinny

Det med huer er så svært og den er oppe og vende hvert år når studenterne springer ud.

Jeg har selv en hue fra HG og en fra HHX - min HG er tegn på at jeg duede til noget og min HHX er tegn på at jeg fik blod på tanden til at kæmpe. Jeg er stolt af begge, men selvfølgelig er min HHX bare mere værdifuld fordi jeg virkelig kæmpede både for huen men også for at få et godt gennemsnit.

Derfor synes jeg at det skal være op til hver enkelt om man vil have en hue eller ej - måske jeg synes det er dumt som frisør og føler at jeg har kæmpet mere - jamen så er den frisør jo nok stolt over at have klaret en drømmeuddannelse. 

Anmeld Citér

21. juni 2016

Anonym trådstarter

grinny skriver:

Det med huer er så svært og den er oppe og vende hvert år når studenterne springer ud.

Jeg har selv en hue fra HG og en fra HHX - min HG er tegn på at jeg duede til noget og min HHX er tegn på at jeg fik blod på tanden til at kæmpe. Jeg er stolt af begge, men selvfølgelig er min HHX bare mere værdifuld fordi jeg virkelig kæmpede både for huen men også for at få et godt gennemsnit.

Derfor synes jeg at det skal være op til hver enkelt om man vil have en hue eller ej - måske jeg synes det er dumt som frisør og føler at jeg har kæmpet mere - jamen så er den frisør jo nok stolt over at have klaret en drømmeuddannelse. 

selvfølgelig skal folk få huen hvis det er det de vil, men jeg synes bare der burde være grænser for hvad der skulle være "allemandseje".

min mormor sagde altid "tillykke, student" hvis hun så en på gaden med studenterhue på, fordi hun syntes det var noget stort, men ikke længere for hun "ved jo ikke om det er rigtige studenter"

Anmeld Citér

21. juni 2016

grinny

Anonym skriver:

selvfølgelig skal folk få huen hvis det er det de vil, men jeg synes bare der burde være grænser for hvad der skulle være "allemandseje".

min mormor sagde altid "tillykke, student" hvis hun så en på gaden med studenterhue på, fordi hun syntes det var noget stort, men ikke længere for hun "ved jo ikke om det er rigtige studenter"

Både ja og nej - jeg ved hvad min hue står for og det er nok for mig om jeg så synes jeg er så meget bedre end alle andre eller kun er bedre end erhvervsuddannelserne det er jo lige meget.

Jeg tænker mit når jeg ser de forskellige huer, men om der er grænser er for mig lige meget. Lige meget hvor mange huer der findes så føler jeg stadig at min den blå er den bedste 

Anmeld Citér

22. juni 2016

solskinsliv

Profilbillede for solskinsliv
Rosa-Sofia skriver:

Hvis man har HTX, HHX, HF eller STX er man student?

Men er det ikke også kun der, man får huer?

Nej rigtig mange uddannelser får huer, frisører, murer, landmand, og mange andre. Jeg pointerede bare at hhx og htx også er studentereksamener på linje med stx og derfor fortjener en hue. Du skrev at kun stx skulle have hue?

Anmeld Citér

22. juni 2016

Mortilah

Jeg har selv en studenterhue. Men jeg er ret ligeglad med om andre vil have en hue også efter endt frisøruddannelse eller lign. Det må de selv rode med.. Den hue ligger iøvrigt også bare i kælderen.. 

Anmeld Citér

22. juni 2016

lineog4

Den famøse hue har vel efterhånden tabt sin værdi og er blevet endnu en brugsting/event der kan skrabe penge ind på linie med mors dag og Kahler vaser - ja undskyld. 

Nu skal man jo ikke bare have huen, man skal have alt tilbehør, der er bæredygtige huer, underbukser med huen symboliseret, der er hoptimister og kaj Bojesen fugle med huer. 

Alle skal selvsagt have lov at få sig en hue, en kasket, en spidshat fra Hogwarts osv. Men i mine øjne er den devalueret og har ikke den værdi eller det signal som tidligere. Og nej synes ikke man er mere værd fordi man har taget en stx, men ville da ønske at fx frisør ville finde et andet symbol så de netop ikke skulle forsøge at ligne stx men stå ved det fantastiske er de blevet hammer dygtige frisører. 

Jeg skal da nok også blive stolt når mine børn skal have en rød, grøn, blå, lilla, lyserød, orange eller hvad ved jeg hue, men ikke fordi de får en hue men fordi de gennemfører noget og er stolte, glade, tilfredse. Ja egentlig vil jeg måske blive mest stolt hvis de tør gå imod strømmen og undlader huen. 

Og undskyld ts det var ikke det dit spørgsmål gik på - må indrømme jeg ikke aner om jeg synes du er dobbeltmoralsk, og synes egentlig også det er ligegyldigt, hvis du ønsker dig en hue så på med den og nyd stoltheden over at være færdig

Anmeld Citér

22. juni 2016

RosSofi

Okay. Jamen så har man vel bare indført, at alle, der tager en ungdomsuddannelse skal have en hue?

Både gymnasielle uddannelser, praktiske uddannelser osv?

Anmeld Citér

22. juni 2016

Anonymor

Jeg kan godt forstå, hvorfor man vil have et symbol på endt uddannelse. Men så synes jeg måske, at ikke-studenteruddannelser må finde deres egen ting. Det skulle ikke være så svært Det er ligesom Sygeplejersker, som får deres sygeplejerske-emblem, når de er færdige. Mange Universitets-uddannelser har slet ingenting. Mit studie, Psykologi, havde i mange år intet. Ikke en gang dimission. Nu er dimission så blevet indført, hvor man får en bog og en Psykolog-nål. Altså jeg er sikker på, at Sygeplejersker, psykologer osv. ikke føler, at deres studie er mindre værd, fordi de ikke lige fik en hat på hovedet. Og det er trods alt uddannelser på højere niveau end en studentereksamen.

SÅ! Min personlige holdninger er, at studenterhuen burde være forbeholdt uddannelser, hvor man bliver student, og så er jeg sikker på, at de andre studier kunne finde et symbol, som var passende. Frisører kunne fx få en forgyldt frisørsaks. - Ikke nedladende ment, jeg mener det faktisk alvorligt.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.