Valg af skole, 7/7 ordning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.636 visninger
32 svar
115 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. juni 2016

Michelle88

Min eks mand og jeg bor ikke tæt på hinanden, men vi har valgt at have en 7/7 ordning og hun går i børnehave der hvor jeg bor. Men nu er han blevet træt af at køre og mener at når hun skal I skole, så skal hun gå i en by der ligger imellem os. Men jeg mener at hun skal gå i en af de byer hvor vi bor, så hun kan få sin omgangskreds der. Synes ikk det skal gå udover hende. Han siger det er meget normalt at skilsmisse forældre tager en skole midt imellem hvor de bor, hvis de vil have en 7/7 ordning, er det mig der er helt forkert på den??

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juni 2016

migxher

Det er jo så bare en af de mange grunde til at jeg jeg synes at 7/7 ordning er helt hul i hovedet og på ingen måde til barnets bedste. 

I bliver nødt til at tænke på hvad der er til hendes bedste og ikke hvad der er nemmest for jer. Og jeg vil nok mener at det er at hun går i skole i en af jeres byer. Som du også er inde på, så hun kan få en omgangskreds hos en af jer.

Men når det er sagt så synes jeg seriøst i skal overveje en anden løsning end 7/7. 

Anmeld Citér

8. juni 2016

FruK

Jeg har selv en søn med 7/7 ordning, men det fungerer fordi vi begge bor tæt på hans skole.

Jeg tænker ikke at 7/7 er optimalt for jeres barn, når I ikke bor tæt på hinanden. Selvfølgelig skal hun ikke gå i skole i en 3. by. Men måske skal I overveje en anden ordning - for hendes skyld?

Det er virkelig ikke optimalt at være langt fra skolen og kammeraterne, hverken halvdelen af tiden eller hele tiden.

Anmeld Citér

8. juni 2016

2skønnebørn

Profilbillede for 2skønnebørn

En af jer kunne også flytte...så hun er tæt på begge forældre og begge forældre bor tæt på skole. Den ene må så have transport til arbejde.

Anmeld Citér

8. juni 2016

Abracadabra

Hvis han er opsat på at have kort til skolen, og du er opsat på at jeres datter får et netværk, er det oplagte valg at sende hende i skole i din eksmands by...

Alternativt (eller samtidig) opgive 7-7 og finde en mere børnevenlig løsning, hvor hun får et primært hjem.

I er nødt til at sætte barnet i centrum.

Anmeld Citér

8. juni 2016

Newsence

Så kan du jo fortælle din Eks mand at det altså på ingen måde er normalt at have en 7/7 ordning når man IKKE bor meget tæt på hinanden, som i samme by. 

I skal jo være enige om skolevalg. Kan I ikke det vil hun blive indmeldt i den kommune skole som er tilknyttet til området der hvor hun har adresse. Dvs at har hun adresse hos dig vil hun blive indmeldt i den lokale kommuneskole hvis I ikke selv bliver enige.. 

Derudover kan man ikke være sikker på at kan få lov at gå i skole i en anden by ( slet ikke hvis det er en anden kommune) dette skal der søges om da kommunes børn har førsteret. Dette gælder self ikke speciel eller privat skoler. 

Jeg ville nok også overveje om en 7/7 er det rigtige for jeres barn. En ting er helt sikkert. Har man 7/7 og ikke bor tæt SKAL man jo være villig til en del kørsel. 

Man kunne jo tale for at det ville være godt for jeres barn at følges med nogle af de andre børn fra børnehaven og derved komme på en skole i nærområdet.. 

Og så mener jeg slet ikke far kan forlange at barnet skal på en skole i en anden by. Mener ikke det er er krav han overhoved kan stille. Men er ikke 100 % sikker. Men ring og spørg SF 

Anmeld Citér

8. juni 2016

Anonymor

Nu er jeg i det hele taget stærkt modstander af 7/7 ordning, men da især hvis i bor langt fra hinanden. Der vil jeg nok fokusere mere end på selve skolen, for jeg ser et langt større problem. I forvejen indebærer 7/7, at barnet ikke har en fast base. Prøv selv at forestille dig at skulle flytte frem og tilbage og bo en uge det ene sted, og så en uge det andet. Det tror jeg ikke mange af os voksne holdt til - Vi har alle brug for et sted, der er vores hjem.

Hvis så man i det mindste bor tæt, skaber man en følelse af sammenhæng for barnet, ved at barnet kan passe relationer til venner og området, uanset hvilken forældre hun er hos. På den her måde skifter hun jo nærmest liv hver uge.

Anmeld Citér

8. juni 2016

Rauw

Jeg synes 7/7 fungere fint. Hvis ens børn synes det fungere. Mine børn elsker det. Men. En af jer bliver nødt til at flytte. Det i laver er ikke fair for barnet. Hvordan skal barnet rende ud og lege med skolekammeraterne efter skole og i weekenderne hvis hun bor vildt langt væk og ingen af jer virker til at gide køre hende? Det er forældrenes behov i tænker på og ikke barnets. Og det er ikke ok. 

Anmeld Citér

8. juni 2016

Pikku Myy

Jeg vil ikke forholde mig til om 7/7 er passende i hverken jeres eller andres situationer. Men det er altså ikke jordens undergang ikke at bo lige op og ned af alle sine klassekammerater. Vi er masser af mennesker, der har gået på privatskoler, hvor klassekammeraterne ofte er lidt længere væk, uden at det har været problematisk. Det vigtigste er vel bare at der er lige vilkår for alle. Dvs at barnet ikke er den eneste i klassen, som ikke bare lige kan smutte ud i kvarteret og lege med.

Anmeld Citér

8. juni 2016

Anonym

Helt hul i hovedet at foreslå det, efter min mening. 

Hvis jeg var dig, ville jeg kontakte statsforvaltningen. Jeg ved, at de aldrig anbefaler 7/7, hvis ikke forældrene bor i samme by. Det er altså venner, fritidsaktiviteter osv vi snakker om. 

Sikke en egoistisk eksmand og far! Han kunne tage at flytte, hvis han vil have sit barn. 

Ingen børn har gavn af 7/7, hvis det kommer til at gå udover dem pga forældres egoisme. 

Håber du får stoppet hans ide- og henviser ham til statsforvaltningen hvis han fortsat mener det er det bedste. De skal nok få lukket munden på ham 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.