Billeder af børn på nettet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. maj 2016

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Måske. Det kan virkelig an på, hvad det var. 

Taler vi om en bedrift, for eksempel at de har indsamlet nogle penge eller sådan, så er det ikke privatliv - og de/jeg kan sige nej og ja til at få taget billedet. Men gør man noget så fremtrædende, så ved man også, at kommer der også opmærksomhed på det - på en anden måde, og det er IKkE i privatsfæren. Så gør man det for et samfund og et samfundsperspektiv. Et enkelt billede til en avis, fordi man har noget vigtigt at sige, er noget andet - det tjener et formål. Et formål som er anderledes end "her spiser vi blommer, god sommer - vi har det dejligt". 

Det er slet ikke det samme, som et billede eller 100 af mine børn, der er i en privat situation i min have, i skoven osv. Det er en privat situation. Og ja, jeg skelner meget hårdt. 

1. man stiller op for en avis. Man indgår aftaler omkring billede og tekst (så ved man måske også som voksen, at vinkling er en anden side af sagen. Derfor ville det komme an på, om det var en bedrift eller noget andet)

2. På private billeder er man på "slap"line. I hvertfald som barn. Man gør det børn er bedst til. Så det er et indblik i et privat øjeblik modsat en avisartikel. Jo mindre man er model - og det er opstillede billeder, og IKKE privatliv. 

Disclamier: nej, jeg siger ikke, at man er en dårlig forældre, fordi man sætter billeder af sit barn på Facebook, i avisen evt. Jeg siger bare, at jeg ikke gør det (og min mand) ud fra ovenstående rationale. 

Jeg læste bestemt heller ikke, at du dømmer andre om dårlige forældre, hvis de agerer anderledes end dig! :-)
Det var et spørgsmål stillet af ren nysgerrighed og jeg var blot interesseret i dit rationale.

Jeg er selv rimelig påpasselig med at dele billeder på internettet (og bruger i øvrigt aktivt ikke de sociale medier særlig meget undtagen i professionel øjemed eller med henblik på gruppeaktiviteter), men et enkelt sobert billede hist og her på Instagram gør mig ikke noget - det er for mig en nem måde at dele billeder/begivenheder med min omgangskreds.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. maj 2016

Ciss

Loa skriver:

Men tror du ikke de fleste på det tidspunkt, når vores små poder er voksne, er i samme båd?

Jeg tror vitterligt ikke at billeder, alm. børnebilleder på facebook, er grobund for mobning eller drilleri om 15-20 år. Slet ikke, når jeg har indtrykket af at det er ret så almindeligt at folk smider billeder på...

Jeg ved ikke hvorfor, men kan slet ikke se det store problem i billeder af børn på ens facebook. Om man vælger det til eller fra, styrer man selv, men at folk synes det er helt vildt forfærdeligt med billeder på nettet- det kan jeg godt nok ikke forstå....

To problemer:

For det første giver man fra sig rettighederne til billederne i det øjeblik, man lægger dem fb. Det ønsker jeg ikke at gøre.

Som jeg skriver er der enkelte billeder på andre typer netsteder.

For det andet er det ikke mine børn som voksne, jeg tænker på. De fleste voksne er ikke flove over billeder af sig selv med grød i hele ansigtet. Men de fleste teenagere er ikke så sikre på sig selv og så komfortable i sin rolle som store børn, at de er interesseret i at deres venner sidder og ser igennem alle deres småbarnsbilleder, mens de ler sig halvt fordærvet og i værste fald deler dem med andre, hvis der er noget, som er særlig pinlig.

Det er fuldt mulig at dele billeder på andre måder. Det må ikke nødvendigvis gøres på fb.

Anmeld Citér

26. maj 2016

lineog4

Ciss skriver:

To problemer:

For det første giver man fra sig rettighederne til billederne i det øjeblik, man lægger dem fb. Det ønsker jeg ikke at gøre.

Som jeg skriver er der enkelte billeder på andre typer netsteder.

For det andet er det ikke mine børn som voksne, jeg tænker på. De fleste voksne er ikke flove over billeder af sig selv med grød i hele ansigtet. Men de fleste teenagere er ikke så sikre på sig selv og så komfortable i sin rolle som store børn, at de er interesseret i at deres venner sidder og ser igennem alle deres småbarnsbilleder, mens de ler sig halvt fordærvet og i værste fald deler dem med andre, hvis der er noget, som er særlig pinlig.

Det er fuldt mulig at dele billeder på andre måder. Det må ikke nødvendigvis gøres på fb.

Kan godt være jeg har en underlig teenager, men hun og veninderne elsker at se og vise billeder af dem selv som små 

Men det er vel heller ikke nødvendigvis pinlige billeder man sender ud i cyperspace (okay nogen af dem er måske). 

Er sådan lidt la la og forstår måske ikke helt den meget stramme "ingen-billeder" holdning. Og er lidt usikker om det handler om der ikke må være ukendte der ser dem, om det er fordi man så ikke ejer billedet eller om det er fordi venner fx ikke skal se billederne - for så kan man jo heller ikke have dem hængende her hjemme?

Har lige selv delt avisartikel hvor min datter står på amatørteaterscenen og ser skøn ud - den er jo ude i cyperspace, den er offentlig og jeg ejer ikke billedet og jo venner kan sagtens grine af hende, men ikke desto mindre er hun så stolt (og det er moren også og mest hun er så modig så hun tør stå på en scene med forfærdeligt tøj på). 

Anmeld Citér

26. maj 2016

Muffinmus

Vi har i ny og næ et billede op, som selvfølgelig kun venner på fb kan se, men vi sletter dem igen f.eks om aftenen 

Anmeld Citér

27. maj 2016

Ciss

lineog4 skriver:

Kan godt være jeg har en underlig teenager, men hun og veninderne elsker at se og vise billeder af dem selv som små 

Men det er vel heller ikke nødvendigvis pinlige billeder man sender ud i cyperspace (okay nogen af dem er måske). 

Er sådan lidt la la og forstår måske ikke helt den meget stramme "ingen-billeder" holdning. Og er lidt usikker om det handler om der ikke må være ukendte der ser dem, om det er fordi man så ikke ejer billedet eller om det er fordi venner fx ikke skal se billederne - for så kan man jo heller ikke have dem hængende her hjemme?

Har lige selv delt avisartikel hvor min datter står på amatørteaterscenen og ser skøn ud - den er jo ude i cyperspace, den er offentlig og jeg ejer ikke billedet og jo venner kan sagtens grine af hende, men ikke desto mindre er hun så stolt (og det er moren også og mest hun er så modig så hun tør stå på en scene med forfærdeligt tøj på). 

Jeg er streng på fb. Ikke fuldt så streng på andre, mindre sider a la skolens hjemmeside. Jeg vil ikke, at billederne skal blive brugt i sammenhænge, jeg ikke har godkendt. Det samme gælder billederne vi har på væggen og i albummet - men der har man jo naturlig nok en helt anden kontrol.

Er man i avisen osv er det uanset en ting, som sker i offentlighed. Jeg isolerer jo ikke mine børn, og de er da også stolte af ting, de er med på. Problemet med mange netsteder er jo, at det ikke bare er offentlige billeder, som lægges ud, og det er ikke nødvendigvis ens venner som får fat i dem heller. Det kan lige så godt være en af ens venner, som viser det til sin søster, som viser det til en i klassen, som viser det til sin storebror, som deler det med en flok mobbende idioter....

Jeg har så bare den holdning i tillæg, at fb ikke er et privat sted. At skrive der tilsvarer omtrent at stå i kassekøen i Brugsen og snakke højt. Man står jo heller ikke der og vifter med sine familiebilleder og sender dem ned langs køen, så alle får set.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.