Jeg ville hellere vende den om og være hvorfor et barn ikke skal med?
Hvis det er fordi I som forældre har brug for stunden uden at være forældre, dvs. Ikke skal tænke på at forklare mm. Så ville jeg prioritere mig som voksen.
Hvis det er fordi I vil skåne jeres barn, så ville jeg huske på I jo ikke kan skåne barnet for døden og den indvirkning døden gør ved jeres dage lige nu, og begravelse/bisættelse er ikke hverken forfærdelig eller voldsom for et lille barn. Jeg har både selv som barn været til en del bisættelser og selv til min fars brors som var en ung mand, oplevede jeg det ikke som voldsomt men som en forklaringsramme hvor jeg kunne sætte min mor og fars sorg ind i.
Mine egne børn har heldigvis ikke alle sammen oplevet de største tab. Min datter mistede sin lillesøster da hun var 3 1/2 år og selvsagt skulle hun med til begravelsen, og jeg ønskede selv at kirken havde været fyldt med børn, for børn er håbet. Hun så mormor far bryde helt sammen både før, under og efter begravelsen og fortæller ikke om det som voldsomt eller forfærdeligt. Hun kan fortælle nøgtern om begravelsen og det er det.
Med min datters død er døden blevet neget naturligt i vores familie, det er både noget vi taler om, forholder os til og ikke ser som skræmmende.
Senere døde oldefar på 97 og alle 3 børn var med ude og se ham død, der var de 8 mnd, næsten 4 og 8 år. De rørte ved ham, undersøgte om man kunne åbne hans øjne og vi talte om han var kold, ja de spiste sågar en is mens den ene af dem holdt ham i hånden. Ingen af dem omtaler det som voldsomt, skræmmende eller forfærdeligt, men blot som naturligt. De var selvsagt også med til bisættelsen.
For mig handler det om at signalere at død ikke er unaturligt, noget vi skal gemme, tabuisere. Heller ikke de døde, vi må fx gerne tale om vi mangler de døde, at jeg blinker til stjernerne og taler med Lia, at hun er med til jul på sin måde trods det er 9 år siden hun døde, at vi er en familie med mor og far og 4 børn osv... Og på samme måde med min far, min papfar, min morbror, min tante osv osv osv. For ja vi har mistet en stor familie og er nu en lille...
så derfor vender jeg den om: hvorfor skal børn ikke med til begravelser/bisættelser?