Bisættelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. maj 2016

Skouboe

Mine børn var med til min fars begravelse (der var de 1½ & 3) og til deres oldemors begravelse (der var de 4 og næsten 6). De var dog ikke med til at synge nogen af dem ind, ligesom de heller ikke fik lov til at se bedstefar i kisten.

Jeg mener at de også skal have lov til at sige farvel til et menneske de har elsket, og vi har så både før og efter snakket om hvad der skulle ske, hvorfor folk var kede af det, at det er ok at være ked osv. Jeg har heller ikke skjult for dem at jeg var ked af det, og stadig har det svært med bedstedars fødselsdag.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. maj 2016

Roselil

Profilbillede for Roselil
Ølgaard skriver:

Hej allesammen

jeg sidder her med meget blandede følelser, håber nogle kan hjælpe mig lidt.

min svigerfar og børns farfar døde D. 5/5

vi har bisættelse på torsdag, men min mand og jeg kan simpelthen ikke finde ud af om vi skal tage vores store pige med som bliver 5 til oktober 

vi har leget det ind i hende at farfar sidder i himlen. Det går også fint med det.

hvad havde i gjort???

Jeg har lige været til min mormors begravelse sammen med min søn på 5 år. Det var en rigtig fin oplevelse. Vi fik talt om liv og død. Nu har han et fint minde om, at han har sagt ordentligt farvel til oldemor

Anmeld Citér

10. maj 2016

Ølgaard

Tak for svar allesammen 

Anmeld Citér

10. maj 2016

Ølgaard

Diosa85 skriver:

jeg ville ikke tage ham med. Synes ikke det er nogen grund til at tage så små børn med til begravelser. De har ingen "glæde" eller rigtig forståelse for hvorfor der sidder så mange mennesker og græder. 

Har det lidt på samme måde, er også bange for en dårlig oplevelse 

Anmeld Citér

10. maj 2016

Diosa85

Har det lidt på samme måde, er også bange for en dårlig oplevelse 

Det tror jeg nu ikke at det bliver. Da min pap lillebrors biologiske mor døde da han var 3 år var han med til bisættelsen uden problemer. Og igen da hans farfar døde da han var 5 år. 

Jeg kan personligt bare ikke se nogen grund til at et så lille barn skal udsættes for sådan en sorg blandt så mange mennesker for tror ikke på at de har fuld forståelse for det. 

Så hellere tage ham med til urnenedsættelsen eller på kirkegården bagefter. 

Anmeld Citér

10. maj 2016

Pikku Myy

Diosa85 skriver:

Det tror jeg nu ikke at det bliver. Da min pap lillebrors biologiske mor døde da han var 3 år var han med til bisættelsen uden problemer. Og igen da hans farfar døde da han var 5 år. 

Jeg kan personligt bare ikke se nogen grund til at et så lille barn skal udsættes for sådan en sorg blandt så mange mennesker for tror ikke på at de har fuld forståelse for det. 

Så hellere tage ham med til urnenedsættelsen eller på kirkegården bagefter. 

Tror du ikke det også kan være godt for et lille barn at opleve at man er fælles om at sørge? Og mindes. At det ikke er noget man skal gå med alene.

Selvom mange kan være meget kede af det til en begravelse, er der er også et utroligt fællesskab. Alle der kommer, kommer for at ære det liv afdøde har levet. Et liv som et barnebarn må siges at have stor pant i.

Anmeld Citér

10. maj 2016

Diosa85

Pikku Myy skriver:

Tror du ikke det også kan være godt for et lille barn at opleve at man er fælles om at sørge? Og mindes. At det ikke er noget man skal gå med alene.

Selvom mange kan være meget kede af det til en begravelse, er der er også et utroligt fællesskab. Alle der kommer, kommer for at ære det liv afdøde har levet. Et liv som et barnebarn må siges at have stor pant i.

Jeg tror ikke på de forstår det i den alder og synes derfor ikke der er grund til at udsætte dem for det. Men synes da det er op til den enkelte forælder og tage stilling til om de vil have deres barn med. De bedømmer bedst selv hvad de er styrket til osv. Der er ikk noget rigtig eller forkert i det. 

Nu gav jeg bare min mening til det og fortalte hvordan jeg selv ville gøre. 

Anmeld Citér

10. maj 2016

Tiggi

Jeg var med til min mors begravelse da jeg var 6 år, og kan jeg da stadig huske.

ville godt nok også føle mig "snydt" eller ja hvad kan man sige hvis jeg ikke havde fået sagt farvel til min mor. 

Min datter var til sin første bisættelse da hun var 6 mdr. Og 14 dage tidligere med på sygehuset midt om natten og se min farmor/hendes oldemor da hun døde. Hvor vi også den sidste 1-2 uger af farmor/oldemors liv, næsten havde boet på sygehuset hos hende.... vil min datter jo aldrig kunne huske, men de var tæt knyttet og har jo mange billeder af dem sammen.

Hvis i mener at han kan forstå det synes jeg da klart at i skal tage ham med.

Anmeld Citér

10. maj 2016

Pikku Myy

Diosa85 skriver:

Jeg tror ikke på de forstår det i den alder og synes derfor ikke der er grund til at udsætte dem for det. Men synes da det er op til den enkelte forælder og tage stilling til om de vil have deres barn med. De bedømmer bedst selv hvad de er styrket til osv. Der er ikk noget rigtig eller forkert i det. 

Nu gav jeg bare min mening til det og fortalte hvordan jeg selv ville gøre. 

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad det er de ikke forstår og ikke skal udsættes for. Mine oplevelser af begravelser/bisættelser er ikke forfærdelige.

Du virker ikke som du har har lyst til at snakke med mig, så jeg stopper her ...

Anmeld Citér

10. maj 2016

årgang84

Profilbillede for årgang84

Ville uden at kny tage min søn med. På nu fire og også da han var 2.5. Til en begravelse. 

Dog en bisættelse lidt triky i min søns hoved for der køre bilen med kisten. Så kan bilen jo bare komme tilbage med kisten igen mener han. 

Det eneste børn skal forskånet for er hemmeligholdelse af livets gang. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.