Bisættelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.260 visninger
40 svar
37 synes godt om
10. maj 2016

Ølgaard

Hej allesammen

jeg sidder her med meget blandede følelser, håber nogle kan hjælpe mig lidt.

min svigerfar og børns farfar døde D. 5/5

vi har bisættelse på torsdag, men min mand og jeg kan simpelthen ikke finde ud af om vi skal tage vores store pige med som bliver 5 til oktober 

vi har leget det ind i hende at farfar sidder i himlen. Det går også fint med det.

hvad havde i gjort???

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. maj 2016

EKAB

Profilbillede for EKAB

Jeg havde taget hende med, når hun er så stor. 

For mig ville det være vigtigt at hun også fik muligheden for at sige farvel til farfar med resten af familien.

Det er jo desværre livets cyklus, og så længe det foregår helt fredeligt, så mener jeg at børn sagtens kan deltage og se den del af livet.

Anmeld Citér

10. maj 2016

TNBC

Ølgaard skriver:

Hej allesammen

vi har bisættelse på torsdag, men min mand og jeg kan simpelthen ikke finde ud af om vi skal tage vores store pige med som bliver 5 til oktober 

vi har leget det ind i hende at farfar sidder i himlen. Det går også fint med det.

hvad havde i gjort???

Var hun taet knyttet til sin farfar? Altsaa kendte ham godt, og ved at han er vaek..

Anmeld Citér

10. maj 2016

MissTas

Ølgaard skriver:

Hej allesammen

hvad havde i gjort???

Havde det været min datter og jeg som forældre følte hun var klar til det, så havde jeg taget hende med. Tænker også det er en del Af forståelsen for en i den størrelse at følge det til dørs, få sagt ordentligt farvel og vide hvordan det foregår. Ved godt det er en sørgelig begivenhed og mange græder sådan en dag, men det er også en del af det, så længe hun får at vide hvorfor men kun jer der kan føle på om hun er klar til det tænker jeg. Håber i får en smuk bisættelse 

Anmeld Citér

10. maj 2016

Ølgaard

TNBC skriver:

Var hun taet knyttet til sin farfar? Altsaa kendte ham godt, og ved at han er vaek..

Hun elskede sin farfar, hun kunne bare ikk li når han var syg..

Anmeld Citér

10. maj 2016

SH-Baby

Profilbillede for SH-Baby

Min datter på 4 har allerede været med til tre bisættelser, og det har ikke været noget problem.

Den første bisættelse var af min mor (på det tidspunkt var hun kun 3), hvor jeg og mine søskende selvfølgelig var meget kede af det. Vi havde gjort det, at farmor holdt styr på hende, så min mand kunne være sammen med mig. Hun klarede det så flot og viste alle, at det var mormor, der lå i kisten.

Kunne slet ikke forestille mig, at hun ikke skulle have været med. Vi har snakket meget med hende om det, og jeg synes det virker som om, at hun har en god forståelse for det. Tror det er godt givet ud, at de også får lov at sige farvel 

Anmeld Citér

10. maj 2016

Diosa85

Ølgaard skriver:

Hej allesammen

hvad havde i gjort???

jeg ville ikke tage ham med. Synes ikke det er nogen grund til at tage så små børn med til begravelser. De har ingen "glæde" eller rigtig forståelse for hvorfor der sidder så mange mennesker og græder. 

Anmeld Citér

10. maj 2016

LeneKE

Jeg havde min søn med til begravelse da han var 3 år og 7 måneder. Vi talte rigtig meget om døden og himlen og alle de ting. Jeg havde gjort rigtig meget ud af at fortælle ham om at der er mange, der græder - han var mega sej til begravelsen og var helt fuldstændig afklaret med at man gerne måtte være ked af det og at mange af de voksne græd fordi de elskede den person vi begravede. Det var helt naturligt for ham og han har bestemt fået et "godt" forhold til døden. Jeg er SÅ glad for at jeg tog ham med. 

Anmeld Citér

10. maj 2016

quindelist

Ølgaard skriver:

Hej allesammen

hvad havde i gjort???

Hvis hun var knyttet til sin farfar ville jeg tage hende med. Hvis hun ikke rigtigt har haft et forhold til ham ville jeg ikke tage hende med.

Sørg for at snakke med hende om at der er mange især voksne mennesker den dag som er kede af det og græder, men også snakke om præsten og kisten og blomsterne og og og

min datter var med til min svogers bisættelse da hun var 3,5 år og det snakker hun om endnu her lidt mere end et år senere. Han var ogsåyndlingsonklen over dem alle.

Generelt er der mange der er lidt for "død forskrækkede" -jeg er af den overbevisning at børn kun har godt af at kende til den side af livet -selvfølgelig introduceret på en måde der passer til deres alder og forståelsesniveau.

Børn tager heller ikke skade af at opleve voksne mennesker der er kede af det, - så længe man husker at tale med dem om hvad det er de oplever.

Anmeld Citér

10. maj 2016

Fremad

Med den alder, og forholdet ville jeg tag hende med....

Og lade hende se at det er en flot oplevelse( for det synes de tit i den alder, når der er blomster, lyd, osv)  selvom det er trist, og hun ser samtidig at det er helt ok at være ked af det.

Her er de også i himlen og er blevet til stjerner, men kroppen som de har haft "lånt" skal begraves. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.