Hvorfor har I valgt , som I har ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. september 2009

Nanna1985

Jeg har altid sagt mit barn kun måtte gå i dagpleje, da jeg intet havde tilovers for vuggestuer.. Underligt nok.. Jeg har jo intet haft og have det i..!!

Vores pige Fia startede i dagpleje, da hun var 10 mdr og de´første 8 mdr, gik det godt, fia var glad for at være der.. Men så begyndte jeg at undre mig over, at Fias tøj ALDRIG var beskidt.. Hendes regntøj, sko, eller jakke.. I alle de 8 mdr, jeg har hentet hende, har jeg ALDRIG hentet hende udenfor..!! Dagplejemoren var syg HVER MÅNED.. For det ´meste Mandags syge og så raskmeldte hun sig Onsdag el, Torsdag som regl.. Så skulle Fia kastes rundt til forskellige andre dagplejemødre, som hverken hun el. Jeg kendte el, havde mødt før..!!

Der skete en masse efterfølgende.. Hun tog ikk i legestue, hun tog ikk til gymnastik med dem osv.. Klagede over hende 2 gange og fik Fia overflyttet til en vuggestue..

Fia er blevet en helt anden pige, efter hun er startet i vuggestue.. Vi har fået vores glade dejlige pige igen  Fia´s lillesøster, skal helt sikkert os starte i den vuggestue, når hendes tur kommer

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. september 2009

Berg

Vi valgte en privat dagplejemor til Lisa. Det gjorde vi af flere grunde:
For det første kender vi damen, hun bor 200 meter fra os og i de 2 år hun passede vores datter var hun syg 1 gang!!! Desuden har vi mulighed for at få passet datteren hos min mor i tilfælde at sygdom, der er jo ikke nogen sygepasningsordning hos andre dp mødre.
Da jeg kun arbejder 30 t./uge kunne vi også spare penge ved at beholde hende hjemme på fridag. Der betales nemlig pr. time.

Anmeld

27. september 2009

Ansemusen

Det er dejligt at læse alle jeres tanker omkring dette emne. For det er noget jeg selv er meget i tvivl om! Jeg kan se fordele og ulemper ved begge muligheder..

I en dagpleje er barnet mere i centrum, og går altså ikke direkte fra morens udelte opmærksomhed til et sted med mange børn. Der er mere fokus på det enkelte barn og mere hjemlige omgivelser. Barnet knytter sig også mere til dagplejeren end til vuggestuepersonalet tror jeg. Det kan så både være godt og skidt. For så er det jo et form for tab, når barnet engang skal videre i børnehave og mister kontakten til dagplejeren.

I vuggestuen er der mange børn at lege med og efterligne, hvilket jeg tror stimulerer barnet mere. Det skal ikke pludselig et nyt sted hen ved sygdom og her er flere voksne til at holde opsyn med hvordan de hver især gør tingene. Her er en dagplejer meget mere ene om at tage beslutninger og jeg føler derfor at det kræver meget mere tillid fra vores side, at aflevere vores barn i dagpleje.

Hmm...den er svær, godt vi har næsten to år endnu til at beslutte os. Med mindre man skal beslutte det allerede når man skriver sig på venteliste?

Anmeld

27. september 2009

Ansemusen

Betales dagplejemødre altid pr. time? Jeg går nemlig kun i skole tre dage om ugen, så jeg ville jo i princippet kunne have mit barn hjemme de to dage eller hente det tidligere.

Anmeld

27. september 2009

dorthemus

Ansemusen skriver:

Det er dejligt at læse alle jeres tanker omkring dette emne. For det er noget jeg selv er meget i tvivl om! Jeg kan se fordele og ulemper ved begge muligheder..

I en dagpleje er barnet mere i centrum, og går altså ikke direkte fra morens udelte opmærksomhed til et sted med mange børn. Der er mere fokus på det enkelte barn og mere hjemlige omgivelser. Barnet knytter sig også mere til dagplejeren end til vuggestuepersonalet tror jeg. Det kan så både være godt og skidt. For så er det jo et form for tab, når barnet engang skal videre i børnehave og mister kontakten til dagplejeren.

I vuggestuen er der mange børn at lege med og efterligne, hvilket jeg tror stimulerer barnet mere. Det skal ikke pludselig et nyt sted hen ved sygdom og her er flere voksne til at holde opsyn med hvordan de hver især gør tingene. Her er en dagplejer meget mere ene om at tage beslutninger og jeg føler derfor at det kræver meget mere tillid fra vores side, at aflevere vores barn i dagpleje.

Hmm...den er svær, godt vi har næsten to år endnu til at beslutte os. Med mindre man skal beslutte det allerede når man skriver sig på venteliste?

I skal skrive jer på ventelist senest når barnet er 6 måneder...

Nu er jeg jo pædagog så jeg ville til hver en tid vælge et sted med udddannet personale..i og med der er flre voksne at vælge imellem kan barnet finde sin favorit. Jeg har selv arbejdet i vuggestue (og faktisk også dp) og der knyttede jeg mig ofte til børnene og de til mig så der er også stor mulighed for tæthed og nærhed i vuggestuen
I i tilfælde af sygdom skal barnet ikke hen et andet sted. Det giver tryghed, ikke mindst for mor og far.

Knus Dorthe

Anmeld

27. september 2009

dorthemus

Ansemusen skriver:

Betales dagplejemødre altid pr. time? Jeg går nemlig kun i skole tre dage om ugen, så jeg ville jo i princippet kunne have mit barn hjemme de to dage eller hente det tidligere.

Det kan være, at du kan fåen halvdagsplads, men kender dog ikke de specifikke regler i dp´ en

Anmeld

27. september 2009

dorthemus

Nanna1985 skriver:

Jeg har altid sagt mit barn kun måtte gå i dagpleje, da jeg intet havde tilovers for vuggestuer.. Underligt nok.. Jeg har jo intet haft og have det i..!!

Vores pige Fia startede i dagpleje, da hun var 10 mdr og de´første 8 mdr, gik det godt, fia var glad for at være der.. Men så begyndte jeg at undre mig over, at Fias tøj ALDRIG var beskidt.. Hendes regntøj, sko, eller jakke.. I alle de 8 mdr, jeg har hentet hende, har jeg ALDRIG hentet hende udenfor..!! Dagplejemoren var syg HVER MÅNED.. For det ´meste Mandags syge og så raskmeldte hun sig Onsdag el, Torsdag som regl.. Så skulle Fia kastes rundt til forskellige andre dagplejemødre, som hverken hun el. Jeg kendte el, havde mødt før..!!

Der skete en masse efterfølgende.. Hun tog ikk i legestue, hun tog ikk til gymnastik med dem osv.. Klagede over hende 2 gange og fik Fia overflyttet til en vuggestue..

Fia er blevet en helt anden pige, efter hun er startet i vuggestue.. Vi har fået vores glade dejlige pige igen  Fia´s lillesøster, skal helt sikkert os starte i den vuggestue, når hendes tur kommer

Det varmer mit pædagoghjerte at læse det

Anmeld

27. september 2009

N&J

Jeg har ikke rigtig haft det store valg.. Nikita skal starte i dp i morgen og så flyttes når der bliver plads i vg, og selvom jeg ikke har det særligt godt med at hun skal flyttes så er det bare vigtigere for mig at hun er blandt andre på hendes egen alder.. og at jeg ved hvilke krav jeg kan tillade mig at stille til et uddannet personale.
Jeg har selv kun gået i dp indtil skolestart og det tror jeg da har gavnet mig enormt, men er selv uddannet pædagog, så vil helst have mit barn ved flere uddannet voksne.
Den dp nikita skal starte i er en 3 børns gruppe, den ene er 2 år og den anden næsten 3 år og det syntes jeg bare er helt vildt synd for hende.. men forhåbentlig får de snart plads i vg, som jeg indtil videre kun har hørt godt om.. 

Jeg tror man er nødt til at se på ens behov og så besøge nogle af de instituationer og/eller dp, man skal jo helst føle sig helt tryg ved at aflevere sit barn.. 

Anmeld

27. september 2009

JonTri

Vi havde intet valg, da der ikke er en vuggestue i nærheden. Vi fik en dp mor, der har været det i 30 år - hun er super til ungerne. Mødes et par gange om ugen med en anden gruppe dp og de få gange han har været i gæstepleje, har været ved dem i gruppen, så han kender både dp og de andre børn.

Han er ude HVER dag og hun laver varieret kost osv hver dag. Desuden samarbejder de med børnehaven, så de mødes ofte, med den mindste gruppe i bh - og det foregår i børnehaven. Når et barn nærmer sig bh alderen skærpes samarbejdet og de ses oftere.

Jonathan er den yngste i dp, men da de jo ofte mødes i legestue og til gymnastik, samt bare for sjov - så møder han også børn på egen alder.

Man kan som regel få halvtidsplads og her hvor jeg bor (viborg kommune), kan man altid skifte dp i løbet af ingen tid - kender flere der har benyttet sig af det - ironisk nok var de "ringe" dp udd pæd... der findes dårlige pæd og dårlige dp, men uanset hvad, så skal man ikke nøjes fordi ens unge er i dp. Tror også det afh af barnets temperament - om det er dp barn eller vs barn.

Det er vel bare at prøve sig frem...

Anmeld

27. september 2009

Mor til Frederic og Freya

Harfeletten skriver:

Jeg er lidt nysgerrig efter at vide hvorfor dem der har valgt dagpleje, og hvor dem der har valgt vuggestue, har valgt som de har ?
Altså hvad er jeres fordele og ulemper, ved de forskellige ting ?

Knus Mette ..
..Som snart skal tage en beslutning om hvad Emil skal .. suk ! 

Vi har valgt dp og er mega glad for hende.

Vi valgte udfra at der at der er mere ro og faste omgivelser, hvilket er godt for vores dreng. Da han ikke er god til mange børn og larm på en gang. Og så er det i en lille landsby og 4 min fra mit arbejde. Ved godt de bliver mere imune over for smidte i vuggestue, men de er også mere syge.
Også er hun obs på ham og evt smerter han kan få og hvad hun skal gøre.

Og så har vi faste gæstedagpleje, hvilket er super nice. De mødes flere gange om ugen, hos hinanden og i legestue.

Her på onsdag begynder hun på gymnastik sammen med børnene, hvilket nok skal blive godt.

Han styrter hen ad hendes indkørsel og op ad de 3 trin til hendes hoveddør. Han når aldrig ud af tøjet før han er afsted, vinke og sige hej hej har han aldrig tid til. Dejli han er så glad for hende.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.