Hvorfor har I valgt , som I har ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.010 visninger
37 svar
0 synes godt om
26. september 2009

Harfeletten

Jeg er lidt nysgerrig efter at vide hvorfor dem der har valgt dagpleje, og hvor dem der har valgt vuggestue, har valgt som de har ?
Altså hvad er jeres fordele og ulemper, ved de forskellige ting ?

Knus Mette ..
..Som snart skal tage en beslutning om hvad Emil skal .. suk ! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. september 2009

4kløver

Alle mine har være i vuggestue og det valgte jeg fordi at så ville der altid være en til stede som barnet kendte når den anden var syg

Anmeld

26. september 2009

Ni-ko-li-ne

Harfeletten skriver:

Jeg er lidt nysgerrig efter at vide hvorfor dem der har valgt dagpleje, og hvor dem der har valgt vuggestue, har valgt som de har ?
Altså hvad er jeres fordele og ulemper, ved de forskellige ting ?

Knus Mette ..
..Som snart skal tage en beslutning om hvad Emil skal .. suk ! 

godt spørgsmål

vi har valgt dagpleje, og det er der flere grunde til.

Vi føler ikke det er så voldsomt som en vuggestue kan være (størrelses mæssigt)

Vi mener det vil blive positivt for vores datter at hun oplever sit første store skift når hun skal fra dagplejen til børnehave, når den tid kommer. Man skal gemmen mange skift i livet og det er en god og harmløs måde at lære det på, mener vi.

vi føler at en dagplejer bedre kan tilgodese de enkelte børns behov. hvis de f.eks. en dag er vågnet tidligt og har brug for en ekstra lur eller mad på andre tidspunkter

de næste to ting, har på ingen måde været afgørende grunde til vores valg. Bare en slags positive medløbere:

Vi bor et sted hvor skal bus eller bil til for at komme til en vuggestue.

Vuggestuen er dyrere end dagplejen

held og lykke med valget, jeg kan godt huske hvor svært det var

Anmeld

26. september 2009

Plysbjørnen

Egentlig valgte vi DP, fordi den nærmeste vuggestue ligger 7,5 km væk...

Men er glad for mit valg ved det at der ikke er så mange børn så kontakten med barnet er mere intimt end i en vuggestue...

Ulempen er bare at hvis DP er syg risikere at barnet bliver smidt rundt til andre dp'er. 

Anmeld

27. september 2009

Barbamama

Hihi Ja nu er jeg pædagog og derfor vil jeg også gerne have at mit barn bliver passet af pædagoger så derfor har vi valgt vuggestue. Samtidig har jeg mødt nogle dagplejere der havde udviklet nogle lidt sære vaner og der er ikke nogen andre voksne der kan sætte spørgsmålstegn til hvorfor de gør som de gør i deres hverdag og det bliver ikke altid opdaget hvad de render og laver (jeg siger ikke at der ikke findes FANTASTISKE dagplejemødre, for selvfølgelig gør der det). Jeg er bare mest tryg ved FLERE voksne der er fælles om at se på mit barn og om det udvikler sig som det skal

Anmeld

27. september 2009

Ni-ko-li-ne

michella80 skriver:

Hihi Ja nu er jeg pædagog og derfor vil jeg også gerne have at mit barn bliver passet af pædagoger så derfor har vi valgt vuggestue. Samtidig har jeg mødt nogle dagplejere der havde udviklet nogle lidt sære vaner og der er ikke nogen andre voksne der kan sætte spørgsmålstegn til hvorfor de gør som de gør i deres hverdag og det bliver ikke altid opdaget hvad de render og laver (jeg siger ikke at der ikke findes FANTASTISKE dagplejemødre, for selvfølgelig gør der det). Jeg er bare mest tryg ved FLERE voksne der er fælles om at se på mit barn og om det udvikler sig som det skal

altså, man kan jo selv vælge sin dpér, og der er mange der er uddannede pædagoger. Det valgte vi bl.a. efter. Hvis der er nogen sære vaner, kan man jo som forælder selv stille ? ved disse, det ville vi i alt fald gøre. Og er det helt tosset er der dagplejecentral-tingen man kan ringe til.

Jeg er næsten helt sikker på at hvis ens barn ikke udvikler sig godt nok skal man nok selv opfange det, eller have en mistanke til det og så kan man jo spørge dpéren hvad hun tænker.... De kan "tilkalde" lige så meget hjælp som en vuggestue

Anmeld

27. september 2009

lonemus

Jeg har valgt vuggestue til begge mine børn, det har jeg aldrig fortrudt.
Jeg valgte det fordi det var vigtigt for mig, at mine børn altid blev afleveret samme sted - og ikke et nyt sted, hvis DP var syg.
I vuggestuen er der altid noget personale de kender og det er altid det samme sted, de samme børn og de samme regler/daglige rutiner.
Og i vuggestuen er der jo pædagoger, altså uddannet personale. Foruden dette kan jeg bedst lide der er mere end én til at passe, da jeg ofte har hørt meget negavtivt om en DP - i hvert fald her i kommunen, hvor hun så endten vasker tøj, bare læser avis, rydder op, stryger tøj osv. Det ville jeg ikke opleve, men det var vigtigt for mig mine børn blev passet et sted, hvor personalet udelukkende var der for at passe mine børn.

Jeg vil til enhver tid vælge en vuggestue frem for en DP. Det er lidt dyrere, ja, men de penge er sgu godt givet ud, syntes jeg

Den vuggestue vi har er der kun 11 børn på hver stue og 3 pædagoger, det fungerer super godt

Held og lykke med din beslutning

Lone

Anmeld

27. september 2009

Honningblomst

Hernede er der deværre ikke et valg...der er kun dagpleje.

Men det var fint nok for mig, fordi:

Jeg var veninde med vores dp og hun er det sødeste og mest kompetente menneske. Hun havde samme holdning som mig til hvordan små børn skal behandles. Jeg stolede fuldstændig på hende.

Jeg havde aldrig brug for gæstedagpleje, alle mine tre har gået i dagpleje og aldrig været i gæstedagpleje. Havde jeg ikke den mulighed, så havde jeg aldrig valgt dp. Jeg synes det er en forfærdelig måde, det system, i hvert fald som det var og fungerede hernede.

Vuggestue er god, synes jeg,  fordi barnet er samme sted altid, det selv kan vælge den voksne de kan lide og den voksne kan vælge de børn de kan med.
At der er uddannet personale, at de er flere der kan holde øje med hinanden, støtte hinanden og give flere vinkler på sager osv.

Så skulle jeg vælge nu, mellem en god dp og en god vs, så var jeg slet ikke i tvivl om det blev vs.
Men ingen dp og vs er jo ens, så jeg ville hvis jeg var dig, overveje hvad du synes er vigtigt, få skrevet nogle spørgsmål ned og tage ud og besøge vs, mærke stemningen og tale med de voksne, se på det hele, lokaler, bør og voksne.

Knus Eva...

Anmeld

27. september 2009

Barbamama

Eva skriver:

Hernede er der deværre ikke et valg...der er kun dagpleje.

Men det var fint nok for mig, fordi:

Jeg var veninde med vores dp og hun er det sødeste og mest kompetente menneske. Hun havde samme holdning som mig til hvordan små børn skal behandles. Jeg stolede fuldstændig på hende.

Jeg havde aldrig brug for gæstedagpleje, alle mine tre har gået i dagpleje og aldrig været i gæstedagpleje. Havde jeg ikke den mulighed, så havde jeg aldrig valgt dp. Jeg synes det er en forfærdelig måde, det system, i hvert fald som det var og fungerede hernede.

Vuggestue er god, synes jeg,  fordi barnet er samme sted altid, det selv kan vælge den voksne de kan lide og den voksne kan vælge de børn de kan med.
At der er uddannet personale, at de er flere der kan holde øje med hinanden, støtte hinanden og give flere vinkler på sager osv.

Så skulle jeg vælge nu, mellem en god dp og en god vs, så var jeg slet ikke i tvivl om det blev vs.
Men ingen dp og vs er jo ens, så jeg ville hvis jeg var dig, overveje hvad du synes er vigtigt, få skrevet nogle spørgsmål ned og tage ud og besøge vs, mærke stemningen og tale med de voksne, se på det hele, lokaler, bør og voksne.

Knus Eva...

Det kunne jeg ikke have sagt bedre selv. Det var endda en ting jeg slet ikke havde tænkt på det der med at barnet også selv kan "vælge" en voksen. Sådan er det da også der hvor jeg arbejder. Der har børnene da også favoritvoksne. Det er da en super ting at have flere at vælge imellem  Og ja flere vinkler på tingene  

Anmeld

27. september 2009

Vingummien

Vi har i vuggestue.

Det valgte vi fordi som nævnt før så er ikke alle dp uddannet til at være pædagog eller lignende.
Hvis en dp er syg skal ungen et nyt sted hen og nogen dp er jo tit syge og så kan man blive ringet op en halv time inden man skal ud af døren og få af vide man skal aflevere ungen et andet sted og en anden voksen som barnet ikke er vantil.
I vuggestue skal han ikke skifte sted kun stue når han skal i vuggestue og et år inden skolen kommer i de i storbørngruppe som er i en anden bygning der hvor Emil i hvert fald er.
Jeg skal aflevere samme sted, er 3 voksne til 8 børn og altid en han kender, plus de samarbejder med børnehaven så han kender de voksne der er der inden han skal starte der. De har tit længere åben end en dp.

Vuggestue er så lidt dyre end dagpleje. Og smitte fra sygdom som forkølelse er jo større i en stor institution en ved en dp hvor der måske kun er 4 børn.

Håber du finder ud af det. Og husk at være kritisk ikke sikkert du kan lide den første du får tilbudt så hellere sige nej og vent på et nyt tilbud til du er helt sikker i din sag. Du skal også kunne lide dem der skal passe dit barn jo

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.