MM92 skriver:
Hej med jer
Jeg er helt ny herinde, men jeg har lidt brug for et godt råd.
Jeg står i lidt af et dilemma, kan man vel godt kalde det.
Min kæreste og jeg har nu gennem en 3 måneders tid sådan reelt snakket om at starte på projekt baby. Der er bare det, at min mor ikke mener, at jeg skal have et barn nu. Og hun bestemmer selvfølgelig ikke over mit liv, men nu vil jeg gerne høre jeres mening.
Min kæreste og jeg har officielt kun været kærester i 8 måneder, så vi ved godt, at det er lidt tidligt i vores forhold. Før vi blev kærester, var vi bedste venner i et års tid godt og vel, og allerede fra første dag vi mødte hinanden, kunne vi mærke, at vi kunne snakke om ALT.
Vi har flere gange, allerede før vi blev kærester, snakket om børn og familieliv (altså dengang var det ikke på samme måde, men mere generelt).
Vi føler os virkelig sikre på hinanden, vi fylder hhv. 24 og 26 i år og begge vores familier er rigtig glade for, at vi har fundet sammen. Flere i min familie har direkte sagt, at han er den bedste, jeg nogensinde har været sammen med (inkl. min mor).
Han har også været på knæ for mig, og jeg var ikke et sekund i tvivl om, at jeg skulle sige ja. Han havde endda også bedt min far om lov først. Men da vi skulle fortælle mine forældre det, der lignede min mor en, der var ved at dø, da vi sagde, at vi havde en nyhed. Hun var simpelthen bange for, at jeg var gravid.
Hendes argumenter for, at hun ikke synes, at jeg skal have et barn:
- vi har ikke været sammen særlig længe (true that)
- hun er ikke gammel nok (well, hun bliver 49 i år = var 25 da hun fik mig)
- hun har ikke overskud til at skulle have et barnebarn nu
Jeg gentager nok mig selv nu, men mine overvejelser er:
- vi har ikke været sammen særlig længe, nej, men vi er sikre på hinanden (så godt som man nu kan være)
- vi er trods alt "i den alder"
- han har fast job
- jeg er færdiguddannet om 2 år (læge, alle anbefaler man får barn/børn under studiet)
- Vi har LYST til at få et barn
Resten af min (og hans) familie går også og snakker om, at nu må det snart være vores tur. Det er faktisk bare mine forældre, og primært min mor, der er modstander.
Jeg frygter bare allerede lidt hendes reaktion, hvis jeg bliver gravid. Men alligevel synes jeg jo ikke, at hun skal bestemme det for mig.
Hvad tænker I?
Venlig hilsen
En frustreret mig
PS: undskyld det lange indlæg, hvor jeg muligvis gentager mig selv.
Jeg kunne være din mor - næsten - min datter er 22 og taler også så småt om barn, og jeg kan ikke lade være med at tænke "Vent nu lidt" osv. Og det til trods for, jeg selv var 22, da jeg fik hende, og at jeg ikke ville gøre det om, hvis jeg kunne. Som mor bekymrer du dig og ønsker det bedste for dit barn, også når det er 22 eller 24, og ja - det er svært at få øje på, at ens lille forvirrede teenagedatter pludselig er en voksen kvinde. Det er så i mit tilfælde ikke et issue, at JEG er for ung til at blive mormor - jeg fik børn ret tidligt, så hvad havde jeg regnet med?
Hvis du skal til at være rigtigt voksen - og det er du jo allerede - mor og læge inden for de nærmeste år, så hører det også med at gøre sig fri af mors planer og ønsker og gøre, hvad du finder rigtigt. Mor kapper ikke navlestrengen - det er din opgave! Og hun vil uden tænkelig tvivl både vænne sig og glæde sig til tanken og barnebarnet.
Det absolut eneste, jeg tænker på, der kan blive besværligt, når du læser medicin, er din tid i turnus - er din kæreste/mand og et barn til at flytte langt væk med, hvis du skal til den anden ende af landet? Men det har du nok tænkt igennem allerede.