"Min far har dræbt min mor"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. april 2016

Janey

Profilbillede for Janey

Hvis det kan googles, at historien er sand, ved pædagogerne det vel allerede, så jeg kan ikke se, hvad de skal involveres for. Jeg ville forsøge at forklare min søn på en alderssvarende måde, at nogen gange sker der onde ting i Verden. Jeg kan godt forstå, hvis han er bange for at møde vennens far, men mon ikke han sidder i fængsel. 

En af mine veninder har været i en lignende situation, da hun gennem mange år har haft et vennepar, hvor de var voldelige over for hinanden og en dag gik det galt, og manden fik slået konen ihjel i et af deres opgør. Det skete for mange år siden, og de havde en fælles søn, som i dag er vokset op til en fin, ung mand hos hans far, som fik forældremyndigheden igen, da han kom ud af fængslet, så drengen kan godt i fremtiden støde på vennens far. 

Min veninde har beholdt venskabet til manden, så hun har kunnet følge sønnens opvækst gennem alle årene (det skete for omkring 10 år siden), og han har heldigvis ikke taget permanent skade af traumet, selv om han selvfølgelig gerne ville have hans mor i live. Jeg har mødt manden et par gange til arrangementer hos min veninde, og han er i dag en fin fyr, som har ændret totalt på sin opførsel og har aldrig været voldelig siden, så en person behøver ikke være evig psykopat, fordi man har gjort noget helt forfærdeligt en gang. Han er forøvrig åben omkring sin fortid og tager fuldt ansvar for det og giver ikke konen noget af skylden, så hans søn har aldrig fået noget negativt at vide om moderen. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2016

Anonym

Wtf? Morder-far? Også bare kaldet far! 

Hvad nu hvis faren har slået moren ihjel, fordi hun mishandlede barnet?

Du aner jo intet om hvad motivet for drabet var, ej heller hvordan familien er, eller om barnet er forskruet. 

Det var da en syg formulering.

Uanset motivet, så er det jo aldrig ok at slå ihjel - og dermed heller ikke ok at få barnet til at tro,at det var moderens egen skyld at hun blev dræbt.

Synes faktisk det er okay, at kalder ham,for hvad han er! En morderisk mand, der desværre er far.

Men det er vigtigt at barnet får lært at det ikke er en ok handling, og her er pædagogerne da et godt sted at starte.

Forstår ikke,at man ikke allerede har informeret forældregruppen, så de har en bedre mulighed for at håndtere barnet i de situationer der må komme. Barnet taler jo tydeligvis om det, og det vil unægtelig påvirke de øvrige børn.

Tal med pædagogerne, og stil spørgsmål ved,om det ikke er rimeligt at I ved noget så vigtigt, så I kan "beskytte"  jeres egne børn. Og så I har mulighed for at tale med jeres egne børn,om noget der er så forrykt som det her..... 

Anmeld Citér

5. april 2016

Anonym

EBK skriver:

Wtf? Morder-far? Også bare kaldet far! 

Hvad nu hvis faren har slået moren ihjel, fordi hun mishandlede barnet?

Du aner jo intet om hvad motivet for drabet var, ej heller hvordan familien er, eller om barnet er forskruet. 

Det var da en syg formulering.

Så du siger at man gerne må dræbe andre, hvis man synes de gør noget forkert?

Det er da en meget god idé at lære børn. Så kan de jo selv foreslå at man skal gøre det samme ved andre børn der stjæler deres legetøj mv.

Børn har brug for at vide hvad man under igen omstændigheder må gøre. Åh dræbe mennesker er en af de ting, efter min mening.

Og barnet har altså ikke den opfattelse for fremmede, så jeg synes man skal gribe ind i stedet for at opdrage en ny morder.

Anmeld Citér

5. april 2016

Anonym

Unalisa skriver:

Uanset hvordan drabet skete og bag hvilken motiver er han da stadig morder ham skal man ikke engang kalde far 

Tak for enigheden. Og man skal da slet ikke sige at det er ok hvis "moren feks har mishandlet barnet".

Så er man ikke en tøddel bedre end diverse ekstremister mv.

Man må ikke dræbe mennesker, PUNKTUM. Der er ingen gråzone, hverken moralsk eller efter loven.

Helt ærligt 

Anmeld Citér

5. april 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jeg ville i hvert fald meget gerne vide hvor han har den idé fra - at det er morens skyld at hun blev slået ihjel. Synes helt klart du skal have fat i pædagogerne. Og jeg ved ikke hvad familien allerede har af støtte, men ville overvejende underretning. Han skal da ikke vokse op og tro at man bare myrder andre efter forgodtbefindende 

Og idéen har han muligvis fra at sted. Det er nok sandsynligt at han har samvær med sin morder-far. Men det betyder jo ikke at han må opdrages til at blive forskruet.

Ideen kan han også have fået fra sig selv og sit forsøg på at forstå det uforståelige. Han elsker med stor sandsynlighed sin far, som med lige så stor sandsynlighed elsker sin søn, og hvordan får et barn løst den umulige "ligning", det er at få en elsket far til at være identisk med ham, der har gjort det værste man kan gøre? I børns universer er der godt og ondt, søde og dumme, gode og onde mennesker - og når den elskede far har slået én ihjel, må hun have været ond. 

Jeg har selv tumlet med en lidt lignende, umulig ligning som barn, da jeg voksede op med en stedfar, der ikke var sød - dermed var han ond - efter at min søde og gode far begik selvmord og forlod mig. Det gav heller ikke mening - han ville da aldrig selv have valgt at svigte mig - og i min verden blev det så til, at min onde stedfar i virkeligheden på en eller anden måde havde slået min far ihjel eller i hvert fald var skyld i hans død. 

En underretning havde næppe hjulpet noget som helst på min barnlige måde at forsøge at forstå virkeligheden på. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at et barn med den baggrund bliver set og holdt øje med - positivt ment - men at forhindre ham i at forsimple en svær virkelighed og i at dele sin version med andre børn, kan man ikke. Jeg tvivler på, nogen ligefrem lærer ham, at man kan slå folk ihjel, som man lyster, på den baggrund. 

Anmeld Citér

5. april 2016

Sprit25

Anonym skriver:

Det er da en meget god idé at lære børn. Så kan de jo selv foreslå at man skal gøre det samme ved andre børn der stjæler deres legetøj mv.

Børn har brug for at vide hvad man under igen omstændigheder må gøre. Åh dræbe mennesker er en af de ting, efter min mening.

Og barnet har altså ikke den opfattelse for fremmede, så jeg synes man skal gribe ind i stedet for at opdrage en ny morder.

Ej det siger hun jo slet slet ikke! Og tvivler på barnet er hos faren mon ikke faren sidder inde så barnet har en plejefamilie, der lærer om rigtig og forkert.

og han er far! Han er også morder men han er også far. 

Ganske som jeg er Formel 1 fan og mor. Eller egoistisk og Mor

Anmeld Citér

5. april 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Tak for enigheden. Og man skal da slet ikke sige at det er ok hvis "moren feks har mishandlet barnet".

Så er man ikke en tøddel bedre end diverse ekstremister mv.

Man må ikke dræbe mennesker, PUNKTUM. Der er ingen gråzone, hverken moralsk eller efter loven.

Helt ærligt 

Men nogle dræber mennesker. Det sker. Og nogle gange er den "nogen" en højt elsket far, og det hjælper på ingen måde barnet at miste den elskede far - barnet, som allerede har mistet mor - og/eller at få barnet til at føle, at hans følelser for faderen er forkerte. Hans far vil altid være hans far, hans kærlighed til faderen forsvinder ikke ud i den blå luft, og det vil være et overgreb at tvinge ham til at opfatte sin far som ond og kun ond. Faderen er andet og mere end morder. 

Der bliver meget at skulle forstå og erkende for sådan en lille fyr over de næste mange år, men man kan ikke tvinge hans reelle oplevelse af, at far er god og elsker mig, væk. Man kan højst få ham til at føle sig forkert. 

De færreste, der har begået mord på nærtstående, er iskolde psykopater, der slår ihjel, som de lyster. Var det "bare" så enkelt, ville det være i barnets tarv ikke at se sin far længere. Det er næppe tilfældet her. 

Anmeld Citér

5. april 2016

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Men nogle dræber mennesker. Det sker. Og nogle gange er den "nogen" en højt elsket far, og det hjælper på ingen måde barnet at miste den elskede far - barnet, som allerede har mistet mor - og/eller at få barnet til at føle, at hans følelser for faderen er forkerte. Hans far vil altid være hans far, hans kærlighed til faderen forsvinder ikke ud i den blå luft, og det vil være et overgreb at tvinge ham til at opfatte sin far som ond og kun ond. Faderen er andet og mere end morder. 

Der bliver meget at skulle forstå og erkende for sådan en lille fyr over de næste mange år, men man kan ikke tvinge hans reelle oplevelse af, at far er god og elsker mig, væk. Man kan højst få ham til at føle sig forkert. 

De færreste, der har begået mord på nærtstående, er iskolde psykopater, der slår ihjel, som de lyster. Var det "bare" så enkelt, ville det være i barnets tarv ikke at se sin far længere. Det er næppe tilfældet her. 

Jamen det er jeg da enig i - hvorfor skal jeg have andet skudt i skoen?

Men der er ingen gråzone i forhold til gerningen, det kan ikke diskuteres om det er rigtigt eller forkert hvad vedkommende har gjort. 

Og det skal barnet vide og hvis det er far der lærer ham andet, så skal der nogen indover som kan lære barnet rigtigt og forkert.

Anmeld Citér

5. april 2016

Anonym

Sprit25 skriver:

Ej det siger hun jo slet slet ikke! Og tvivler på barnet er hos faren mon ikke faren sidder inde så barnet har en plejefamilie, der lærer om rigtig og forkert.

og han er far! Han er også morder men han er også far. 

Ganske som jeg er Formel 1 fan og mor. Eller egoistisk og Mor

Ganske som jeg ikke har sagt andet end at han er morder og far 

Ja muligvis i plejefamilie eller netværkspleje.

Hvis han er i pleje hos feks fars familie, og de evt er enige med far. Kan du så se hvor jeg vil hen? Og det behøver ikke være tilfældet, men det kan det meget vel være. Og i så fald skal der gribes ind. Børn er meget påvirkelige og ISÆR hvis han elsker sin får og det er far der lærer ham at mor blev slået ihjel af egen skyld.

Anmeld Citér

5. april 2016

EKAB

Profilbillede for EKAB
Anonym skriver:

Hvor skriver jeg det?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.