Nu får du lige et sobert svar fra én som overvejende er enig i at du lukker farmor for meget ude, men samtidig kender fuldt ud til dine følelser omkring det at hun "tager over".
Først så synes jeg det er fint at du taler med din bedre halvdel om det, og også at du giver dig selvom det måske gør ondt. Det er jeres fælles barn og far har også noget at skulle sige - så: flot klaret, det er svært når man har den følelse som du har 
Dernæst synes jeg at det virker som om alle de her ting "kun" er problemer oppe i dit hoved. Altså jeg oplever det som dit behov, og ikke barnets behov at holde farmor på afstand.
Jeg havde det ligesom dig da jeg fødte vores første, jeg hadede at jeg skulle dele hende med andre end min mand, men samtidig vidste jeg jo godt at jeg ikke kunne holde hende i mine arme resten af hendes liv.
Mit issue med farmor bestod i at hun prøvede alt for meget - og selvom hun gjorde det i den bedste mening, så var alt hvad hun gjorde, på baggrund af hvad hendes 5 mdr. ældre barnebarn fra anden side kunne/skulle/ville. Så jeg følte på ingen måde at det var mit barn hun var interesseret i, men bare farmor-rollen (som hun jo så åbenbart selv syntes hun havde helt styr på, fra erfaringen med det andet barn). Jeg bed det i mig, og lod hende gøre mange af de ting som jeg selv ellers gjorde mange gange om dagen (fx en ble eller lign.).
I dag er tøsen næsten 3 år og elsker sin farmor. Farmor har lært på "den hårde måde" at hun ikke har kunne gøre det samme med begge børn, fordi børn er forskellige og reagerer forskelligt, og jeg tror det er kommet bag på hende hvor meget mere de søger farfar - fordi han ikke "overfalder" dem og er over dem hele tiden 
Min pointe er at mit barn ingen skade har taget, og at hun har et godt forhold til sin farmor idag, selvom jeg var meget skeptisk omkring det i starten.
Jeg tror du skal starte med at gøre op med dig selv hvilke ting du godt kan "undvære" når hun er der. Gør det fx noget at hun ordner en ble - som du jo tager mange af om dagen? Eller at hun går en tur som jo også er en hverdagsting? Kunne du tale med din mand om at i sammen fortalte at i du har svært ved at give slip, men at du prøver, og derfor har i aftalt at det må starte i det små, og lige nu er det den og den ting som er "tilladt" for farmor og andre, og at du selvfølgelig arbejder på følelserne og at der nok skal komme mere på listen, men at det ikke hjælper at presse på?
Held og lykke, jeg ved det ikke er nemt