Anonym skriver:
Har også tænkt mig at tage en snak med B, netop pga. Jeg ikke ønsker hende i problemer.
Men når det sagt, så sagde jeg det faktisk til hende, da hun nævnte hjemmeplejen, at det vidste jeg/vi ikke, at han var tilknyttet.
Nu ved jeg ikke hvad de andre oplever i forhold til kommunikation på afdelinger. Men de steder jeg har været ude, i bl.a. Hjemmeplejen, psykiatrien og medicinske afdelinger, der er patienter ved navn og cpr blevet nævnt bag lukkede døre under morgenmøder, opsamlinger og/eller lign. mellem kollegaer.
Men aldrig på f.eks. gangen eller anden steds hvor der er en chance for at patienter eller pårørende kan hører noget.
+ kun i relevant sammenhæng i arbejdstiden.
Jeg synes, og nu går jeg imod strømmen herinde, at du skal gå direkte til hende og fortælle, at hun har brudt sin tavshedspligt - og så lade det afhænge af hendes reaktion, om der skal ske mere.
Jeg er fuldstændigt enig i, at tavshedspligten er "hellig", og at hun har dummet sig gevaldigt - men hvis hun selv kan se, den er gal, når du konfronterer hende med det, så er budskabet jo sevet ind, og så ville jeg ikke involvere ledelse/undervisere.
I er studerende, og selvfølgelig gælder reglerne også for jer. Men I er netop i gang med at lære, og hvis hun af denne episode lærer - blot ved at tale med dig om det - at dette var no-go og ikke må gentage sig, så ser jeg ingen grund til, at det skal få alvorlige konsekvenser for hendes studie.
Jeg kan egentlig ikke forestille mig noget tydeligere læreeksempel for hende end netop dette - det er nemt nok at overholde tavshedspligten i forhold til fremmede, og det er netop, når vi snakker med familie, kolleger fra andre steder, venner osv., at vi kan komme til at fortale os. Så har du mod på selv at gå til hende, og kan du se og høre, at det gør indtryk på hende, og at hun ved, hun har dummet sig gevaldigt, ville jeg lade det blive ved det.