Bryder hun tavshedspligten ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.293 visninger
37 svar
73 synes godt om
25. marts 2016

Anonym trådstarter

Skriver lige ano, af hensyn til min medstuderende. 

Situationen er sådan, at jeg forleden fulgtes hjem fra studiet (sygeplejeske), sammen med en med studerende (kaldet B). På vejen møder jeg en kær gammel ven af familien, som jeg automatisk falder lidt i snak med et par minutter. 

Da B og jeg er kommet et stykke væk, udbryder hun. "Kunne han kende dig?" Hvortil jeg forklare han er en god ven af familien, som vi ofte ser. 

Hun begynder at fortælle at hun kender ham fra hjemmeplejen (vi vidste ikke han fik hjælp ude fra, men var dog ikke noget der undre os). Hun fortsætter så med at fortælle at han har diverse sygdomme og begyndende demens osv. (Skal siges han ikke selv har delt disse ting med os, formentligt pga. Han ikke ønsker at dele det). 

Men nu er jeg jo begyndt at tænke, det er vel et brud på tavshedspligten at B fortæller mig det? Eller er det at vi begge læser det samme, nok til at hun må informere mig om disse ting?? 

Skulle man tage en snak med B omkring det ? Nu går jeg jo med en viden jeg ikke burde have, + jeg ofte er bange for selv at komme til at snakke over mig i hans selvskab nu.  Hmm 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. marts 2016

Ai sha

Hun bryder sin tavshedspligt i Aller højeste grad! Jeg ville tage den videre med ledelsen / lærere. Ikke bare med hende selv 

Anmeld Citér

25. marts 2016

Sandratoft

Anonym skriver:

Skriver lige ano, af hensyn til min medstuderende. 

Situationen er sådan, at jeg forleden fulgtes hjem fra studiet (sygeplejeske), sammen med en med studerende (kaldet B). På vejen møder jeg en kær gammel ven af familien, som jeg automatisk falder lidt i snak med et par minutter. 

Da B og jeg er kommet et stykke væk, udbryder hun. "Kunne han kende dig?" Hvortil jeg forklare han er en god ven af familien, som vi ofte ser. 

Hun begynder at fortælle at hun kender ham fra hjemmeplejen (vi vidste ikke han fik hjælp ude fra, men var dog ikke noget der undre os). Hun fortsætter så med at fortælle at han har diverse sygdomme og begyndende demens osv. (Skal siges han ikke selv har delt disse ting med os, formentligt pga. Han ikke ønsker at dele det). 

Men nu er jeg jo begyndt at tænke, det er vel et brud på tavshedspligten at B fortæller mig det? Eller er det at vi begge læser det samme, nok til at hun må informere mig om disse ting?? 

Skulle man tage en snak med B omkring det ? Nu går jeg jo med en viden jeg ikke burde have, + jeg ofte er bange for selv at komme til at snakke over mig i hans selvskab nu.  Hmm 

Hun har brudt sin tavshedspligt! Tænker hun har brug for at få ridset det dokument om tavshedspligt op som hun underskrev i starten af sit studie. 

Anmeld Citér

25. marts 2016

Anonym trådstarter

Ai sha skriver:

Hun bryder sin tavshedspligt i Aller højeste grad! Jeg ville tage den videre med ledelsen / lærere. Ikke bare med hende selv 

Ville også mene det et brud på hendes tavshedspligt.

Men da jeg jo selv læser, blev jeg i tvivl om hvordan man skal se det ? Vil jo ikke på nogen måde hænge hende ud overfor ledelsen, hvis jeg er den eneste der sætter spørgsmålstegn ved det. 

Anmeld Citér

25. marts 2016

Newsence

Selvom I studere sammen må hun ikke informere dig om den slags.. 

Selv hvis I arbejder på samme sygehus må hun ikke informere dig omkring folk ( ej heller din familie) medmindre der er givet tilladelse.. Det er jo derfor man udfylder en blanket med hvem der må vide hvad..

jeg ville tage den med ledelsen for manden har RET til at vide at hans rettigheder er brudt. Han har ret til at fravælge at hun kommer mere hos ham og derfor fortæller nye ting videre igen.. Her syntes jeg det handler mere om hans rettigheder end noget andet og han kan jo føle det er dybt krænkende.. 

Anmeld Citér

25. marts 2016

Ai sha

Anonym skriver:

Ville også mene det et brud på hendes tavshedspligt.

Men da jeg jo selv læser, blev jeg i tvivl om hvordan man skal se det ? Vil jo ikke på nogen måde hænge hende ud overfor ledelsen, hvis jeg er den eneste der sætter spørgsmålstegn ved det. 

Du hænger hende ikke ud. Hun hænger jeres ven ud. Desuden har hun underskrivet et dokument i starten af jeres uddannelse hvor hun forpligter sig til at overholde den 

Anmeld Citér

25. marts 2016

Anonym trådstarter

Ai sha skriver:

Du hænger hende ikke ud. Hun hænger jeres ven ud. Desuden har hun underskrivet et dokument i starten af jeres uddannelse hvor hun forpligter sig til at overholde den 

Det værste er næsten at han jo ikke selv har informeret os om det. Jeg følte mig helt magtesløs pga. Jeg nu ved en masse om ham, og ikke kan handle på det. 

Men jo, må nok en tur forbi lærerkontoret efter påske. 

Anmeld Citér

25. marts 2016

Ai sha

Anonym skriver:

Det værste er næsten at han jo ikke selv har informeret os om det. Jeg følte mig helt magtesløs pga. Jeg nu ved en masse om ham, og ikke kan handle på det. 

Men jo, må nok en tur forbi lærerkontoret efter påske. 

Det forstår jeg godt. 

Det er sgu osse træls 

Jeg ville spørge ledelsen hvordan du skal forholde dig. 

Anmeld Citér

25. marts 2016

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg er enig med de andre i at hun bryder sin tavshedspligt. Da jeg læste som pædagog måtte vi godt tale med vores medstuenderende og spare med hinanden - men det var dog altid i anonymiseret form. 

Men jeg ville før jeg går til ledelsen fortælle hende at hun har brudt sin tavshedspligt, fortælle hende hvilken situation hun har sat dig i og ikke mindst dit familiemedlem. Ud fra reaktionen og den dialog der kommer ville jeg vurdere hvorvidt jeg vil tale med ledelsen. Det kan også være hun bliver frygtelig ked af det og måske har misforstået noget. Det kan være hun har troet det var okay så længe det var en medstuderende. Ja uanset ville jeg først tage en dialog med hende. Det er ærgerligt hvis hun bliver smidt ud af sit studie (ved ikke hvad konsekvensen er?) hvis hun vitterligt fortryder det. 

Anmeld Citér

25. marts 2016

Mor1986

På vores uddannelse er det sådan at det vi oplever i praktikken må vi godt snakke om i undervisningen. Men det har vi skrevet under på. Da det jo kan give læring til andre. Men gik jeg ud og fortalte om en patient. Eller et barn (læser pau), uden for klassen så er det at bryde tavshedspligten. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.