0 kl kunne tal & bogstaver

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. februar 2016

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Og når han er blevet lidt dygtigere så er spillet a til å helt fantastisk.... Og printland.dk har også mange gode ideer



Han viser stort interesse for bogstaver og vil gerne øve , hvilket vi gør . Men de sidder bare ikke fast , og nu er han så vurderet bagud i forhold til resten. Og det giver mig stress. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. februar 2016

lineog4

Anonym skriver:



Ja de har engelsk , musik , natur / teknik , dansk , matematik , billedkunst , kristendom 

ved skam godt der er meget andet på programmet end at lærer at gå i skole  men syntes nu det er synd fagligheden vægtes så højt fremfor, at det også skal være sjovt 

 



Vauw hos os går de i 0. Klasse har to pædagoger som selvsagt har taget kurser i at kunne undervise i skolen, men de har intet liniefag. De kører med emner og det kan selvsagt være litteratur men også træer, trolde, årstider mm. 

De lærer de første dansk og matematik ting, men har ikke fag på den måde. 

Er det så uddannede lærere med liniefag der fx har kristendom, engelsk mm.

Anmeld Citér

3. februar 2016

Liv_86

lineog4 skriver:



Synes hr skægs spil er alt for svære - købte det med bogstaver og blev slemt skuffet. Vare en service meddelse 



Okay har dem heller ikke selv, ved bare der var nogle

Anmeld Citér

3. februar 2016

lineog4

Anonym skriver:



Han viser stort interesse for bogstaver og vil gerne øve , hvilket vi gør . Men de sidder bare ikke fast , og nu er han så vurderet bagud i forhold til resten. Og det giver mig stress. 



Det kan jeg godt forstå og sikke da er pres. Men du skal vide der også med bogstavsindlæring og talindlæring er en modenhed altså sådan helt neurologisk modenhed der spiller ind. Og en der har svært ved det som 6 årig kan sagtens være den bedste læser som 9 årig. 

Men udover det hold op hvor bliver jeg ked af den fokus på færdigheder, færdigheder som vi i den digitale verden har tusind redskaber til at sætte som krykker. Mens jeg går ud fra han ikke er vurderet på sin evne til at lytte til en historie, lave meddigtning, tænke i regnegistorier, genfortælle og meget mere - det er så æv med den fokus på færdigheder som for mig i bund og grund vidner om uvidenhed fra lovgivers side....

Anmeld Citér

3. februar 2016

Liv_86

Anonym skriver:



Vi har spillet fra hr skæg med bogstaver men syntes det er svært. Vi øver bogstaver / tal da han gerne vil , ønsker ikke at presset netop at frygt for det bliver trælst. Han udviser stor interesse for bogstaver men det hænger bare ikke ved :-) tal har han styr på også engelsk. Ved børn lærer forskelligt og som du siger er året ikke slut men de er allerede vurderet og haner fagligt bagud ? Syntes det er en smule skræmmende så meget fokus der er på det faglige allerede. 



Så længe han gerne vil er det jo super at I øver

vi har også allerede været til samtale og synes også meget at børn i dag skal passes ned i bestemte kasser. Hvilket jeg ikke er helt fan af, da alle lærer forskelligt også voksne. 

måske du kan lave et slags vendespil med bogstaver. Sådan at der er et par af hver bogstav. Når man så vender et bogstav skal man sige hvad det er og evt finde noget der begynder med bogstavet. Og så skal man jo selvfølgelig finde partneren til det bogstav man vendte. 

Bare en tanke. Det kan være han er typen der lære bedst ved af få føling med tingene?

Anmeld Citér

3. februar 2016

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:



Vauw hos os går de i 0. Klasse har to pædagoger som selvsagt har taget kurser i at kunne undervise i skolen, men de har intet liniefag. De kører med emner og det kan selvsagt være litteratur men også træer, trolde, årstider mm. 

De lærer de første dansk og matematik ting, men har ikke fag på den måde. 

Er det så uddannede lærere med liniefag der fx har kristendom, engelsk mm.



De har skema på lige fod med andre klasser med fag som nævnt. Det er i hvertilfald lærer de har til de fag og ikke pædagogerne . Idræt er også på skemaet . Timerne før middag er danske / matematik med spisning og legetimer. De 2 timer over middag er fagene. 

Anmeld Citér

3. februar 2016

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:



Det kan jeg godt forstå og sikke da er pres. Men du skal vide der også med bogstavsindlæring og talindlæring er en modenhed altså sådan helt neurologisk modenhed der spiller ind. Og en der har svært ved det som 6 årig kan sagtens være den bedste læser som 9 årig. 

Men udover det hold op hvor bliver jeg ked af den fokus på færdigheder, færdigheder som vi i den digitale verden har tusind redskaber til at sætte som krykker. Mens jeg går ud fra han ikke er vurderet på sin evne til at lytte til en historie, lave meddigtning, tænke i regnegistorier, genfortælle og meget mere - det er så æv med den fokus på færdigheder som for mig i bund og grund vidner om uvidenhed fra lovgivers side....



Da de store gik i 0 kl var der slet ikke den fokus på samme måde og ville aldrig have tænkt de tanker som jeg gør nu . Jeg er ski trist over denne udvikling og føler mig presset som mor . Vi har rullende skole start og han er nu pillet fra de andre. Han nægter nu at gå i skole og da den store er ordblind som først er opdaget i 8 kl sidder jeg allerede nu og bekymre mig om han også er det . Synd man ikke bare kan lade dem syntes det er sjovt

Anmeld Citér

3. februar 2016

Anonym trådstarter

Liv_86 skriver:



Så længe han gerne vil er det jo super at I øver

vi har også allerede været til samtale og synes også meget at børn i dag skal passes ned i bestemte kasser. Hvilket jeg ikke er helt fan af, da alle lærer forskelligt også voksne. 

måske du kan lave et slags vendespil med bogstaver. Sådan at der er et par af hver bogstav. Når man så vender et bogstav skal man sige hvad det er og evt finde noget der begynder med bogstavet. Og så skal man jo selvfølgelig finde partneren til det bogstav man vendte. 

Bare en tanke. Det kan være han er typen der lære bedst ved af få føling med tingene?



Han har selv et vendespil med hjem fra skolen hvor man skal finde 2 der starter med det samme , det har han helt styr på. Idag har han været hjemme hvor vi har spillet og lagt forbogstavet så han skulle finde det.

prøver at lave sjove lege hvor bogstaverne er ivoldveret . Har lavet et spil med terninger hvor man skal skrive tallet terningen viser

har øvet bogstaver sammen med frugt

for tror nemlig han netop lærer mere visuelt 

tænker jeg skal finde spil til iPad da han elsker at spille.

syntes nok bare det er vildt så meget fokus der er på faglighed fremfor det sociale som jeg finder mere vigtigt. Det faglige skal nok komme. 

Anmeld Citér

3. februar 2016

alenemor42

Anonym skriver:



Da de store gik i 0 kl var der slet ikke den fokus på samme måde og ville aldrig have tænkt de tanker som jeg gør nu . Jeg er ski trist over denne udvikling og føler mig presset som mor . Vi har rullende skole start og han er nu pillet fra de andre. Han nægter nu at gå i skole og da den store er ordblind som først er opdaget i 8 kl sidder jeg allerede nu og bekymre mig om han også er det . Synd man ikke bare kan lade dem syntes det er sjovt



Jeg kan godt forstå du er bekymret. .... personligt syntes jeg det er vanvid at der er sådan et pres på dem så tidligt.

Hvorfor mon dog vi har så mange unge med dårligt selvværd der ikke er uddannelses parate når de når 9. Kl.!

 

Anmeld Citér

3. februar 2016

Liv_86

Anonym skriver:



Han har selv et vendespil med hjem fra skolen hvor man skal finde 2 der starter med det samme , det har han helt styr på. Idag har han været hjemme hvor vi har spillet og lagt forbogstavet så han skulle finde det.

prøver at lave sjove lege hvor bogstaverne er ivoldveret . Har lavet et spil med terninger hvor man skal skrive tallet terningen viser

har øvet bogstaver sammen med frugt

for tror nemlig han netop lærer mere visuelt 

tænker jeg skal finde spil til iPad da han elsker at spille.

syntes nok bare det er vildt så meget fokus der er på faglighed fremfor det sociale som jeg finder mere vigtigt. Det faglige skal nok komme. 



Det lyder som om du gør alt det "rigtige" hvis man kan sige det sådan

Er sikker på at det nok skal komme og ud fra hvad du skriver virker han da rigtig kvik. 

Men ja det er ærgerligt at man ikke har mere fokus på det sociale, da man i min verden kommer længst med gode sociale kompetencer. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.