Anonym skriver:
Jeg har en dreng på 6 som startede i skole i august, hans støtte i børnehaven sagde han var en kvik dreng. Nu er de så blevet vurderet første gang i skolen og min dreng har svært ved at kende bogstaverne. De har endnu ikke været hele alfabetet igennem , kun vokaler & nogle konsonanter . Må sige jeg er meget overrasket over , hvor store faglige forventninger, der er til de små , og de allerede skal måles & vejes på den konto . Kan mærke, at jeg som mor faktisk sidder og bliver en smule småstresset. Vi har ikke øvet / terpet med ham. Men han udviser selv stor interesse ,men det sidder så ikke så godt fast. Vi øver gerne tal / bogstaver når vi læser godnat historie ( på en billede )
Engelsk er han til gengæld super skarp til.
Ved ikke hvorfor de bogstaver bare er så svære .
Gode råd til hvordan vi ellers kan øve så det hænger ved :-)
Her de engelsk i 0. Klasse - ej undskyld min nysgerrighed, men hos os starte det først i 1. Klasse, 0. Klasse har så meget andet på programmet bare det at lære at gå i skole 
Faktisk meget rart loge at få en reminder om hvordan formidler til forældre og fx med tråden alfabetsangen hvor meget vi presser hinanden som forældre.
Skulle jeg starte en 1. Klasse ville jeg ikke forvente alle kunne bogstaverne, jeg ville forvente en stor spredning fra nogle der kunne læse lix 7-10 og måske endda højere til nogle der ikke havde tjek på alle bogstaverne endnu. Det kræver differentiering og det kræver at have tungen lige i munden.
Hvor er det ærgerligt at du har fået en følelse af stress på din drengs vegne for tænker det aller vigtigste i den alder er motivationen. Og jeg har oplevet især med læsning elever som jeg troede virkelig var tunge pludselig kunne læse fordi de blev mere modne og derfor kunne tage det udviklingsspring og jeg kan ikke en gang prale af det var min skyld, det skete bare...
Hvis du vil noget med din dreng omkring bogstaver, så er der fx at læse højt og pege på de ord man læser (her skal det så være en bog med få ord pr side) og sige kan de se det sjove p, altså man leger og man terper ikke. Det kan også være hvis man ser et sjovt skilt på vejen, eller......
hvis du vil decideret ud i læring af specifikt bogstaver så er det værd at kigge på håndfonemer, så han får lydene navnet og form sammen og ikke bare form. Man kan også kigge på ting som spøgelsesslottet eller Noahs ark, hvor man binder bogstaverne op på historier (men tænker det allerede er gjort i 0. Klasse). Når han så har lært et par bogstaver ja egentlig også før så er søde ord fantastisk, det findes som app og min søn lærte at læse pga den app, bruger den også i skolen og der sker et eller andet godt med den. Men jeg vil her huske at sige det skal være af interesse ikke af nød fordi de har sagt han har det svært ved....