0 kl kunne tal & bogstaver

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.136 visninger
34 svar
2 synes godt om
3. februar 2016

Anonym trådstarter

Jeg har en dreng på 6 som startede i skole i august, hans støtte i børnehaven sagde han var en kvik dreng. Nu er de så blevet vurderet første gang i skolen og min dreng har svært ved at kende bogstaverne. De har endnu ikke været hele alfabetet igennem , kun vokaler & nogle konsonanter . Må sige jeg er meget overrasket over , hvor store faglige forventninger, der er til de små , og de allerede skal måles & vejes på den konto . Kan mærke, at jeg som mor faktisk sidder og bliver en smule småstresset. Vi har ikke øvet / terpet med ham. Men han udviser selv stor interesse ,men det sidder så ikke så godt fast. Vi øver gerne tal / bogstaver når vi læser godnat historie ( på en billede )

Engelsk er han til gengæld super skarp til. 

Ved ikke hvorfor de bogstaver bare er så svære . 

Gode råd til hvordan vi ellers kan øve så det hænger ved :-)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. februar 2016

Bshizzle

Anonym skriver:

Jeg har en dreng på 6 som startede i skole i august, hans støtte i børnehaven sagde han var en kvik dreng. Nu er de så blevet vurderet første gang i skolen og min dreng har svært ved at kende bogstaverne. De har endnu ikke været hele alfabetet igennem , kun vokaler & nogle konsonanter . Må sige jeg er meget overrasket over , hvor store faglige forventninger, der er til de små , og de allerede skal måles & vejes på den konto . Kan mærke, at jeg som mor faktisk sidder og bliver en smule småstresset. Vi har ikke øvet / terpet med ham. Men han udviser selv stor interesse ,men det sidder så ikke så godt fast. Vi øver gerne tal / bogstaver når vi læser godnat historie ( på en billede )

Engelsk er han til gengæld super skarp til. 

Ved ikke hvorfor de bogstaver bare er så svære . 

Gode råd til hvordan vi ellers kan øve så det hænger ved :-)



Altså..  Den eneste mulighed der er for at det hænger ved, er jo at øve øve og atter øve så tit man kan med barnet. 

Evt klippe hele alfabetet ud i pap og lad barnet finde det bogstav du finder på. 

Ellers findes der bøger med alfabetet. 

Det samme gælder med tal.. 

Med vores den store dreng (han var bagud sprogligt i sin tid) da klippede vi alle bogstaver og tal ud og satte op på en væg på hans værelse.  (Her kunne man evt klippe et billede ud af dyr der starter med bogstavet). 

Anmeld Citér

3. februar 2016

Anonym trådstarter

Bshizzle skriver:



Altså..  Den eneste mulighed der er for at det hænger ved, er jo at øve øve og atter øve så tit man kan med barnet. 

Evt klippe hele alfabetet ud i pap og lad barnet finde det bogstav du finder på. 

Ellers findes der bøger med alfabetet. 

Det samme gælder med tal.. 

Med vores den store dreng (han var bagud sprogligt i sin tid) da klippede vi alle bogstaver og tal ud og satte op på en væg på hans værelse.  (Her kunne man evt klippe et billede ud af dyr der starter med bogstavet). 



Har lavet tal & bogstave tavler ( billede ) som hænger på hans værelse. Det øver vi hver aften , vil han gerne selv . Vi har skumgummi tal / bogstaver vi øver. Har lavet tal / bogstaver printet ud og lamineret . Vi øver når han gerne vil , syntes det er tidligt at terpe med dem. Er vildt overrasket over så høje forventninger der er allerede .  Frygter at man gør ungerne skoletræt meget tidligt . 

Anmeld Citér

3. februar 2016

Liv_86

Anonym skriver:

Jeg har en dreng på 6 som startede i skole i august, hans støtte i børnehaven sagde han var en kvik dreng. Nu er de så blevet vurderet første gang i skolen og min dreng har svært ved at kende bogstaverne. De har endnu ikke været hele alfabetet igennem , kun vokaler & nogle konsonanter . Må sige jeg er meget overrasket over , hvor store faglige forventninger, der er til de små , og de allerede skal måles & vejes på den konto . Kan mærke, at jeg som mor faktisk sidder og bliver en smule småstresset. Vi har ikke øvet / terpet med ham. Men han udviser selv stor interesse ,men det sidder så ikke så godt fast. Vi øver gerne tal / bogstaver når vi læser godnat historie ( på en billede )

Engelsk er han til gengæld super skarp til. 

Ved ikke hvorfor de bogstaver bare er så svære . 

Gode råd til hvordan vi ellers kan øve så det hænger ved :-)



Min datter går også i 0. 

I hendes klasse har de nu været hele alfabetet igennem og hun ved godt hvordan de forskellige bogstaver ser ud og skrives. Nogle er dog stadig spejlvendt. 

Jeg synes også der er store forventninger. Men jeg tænker at din dreng nok skal komme efter det. Jeg synes man skal passe på med at terpe for meget, da børnene kan miste interesse og måske føle sig presset. 

Jeg tror hr. Skæg har nogle tal og bogstav spil. Hvis han synes det er sjovt at spille, kunne I jo evt lave det sammen. 

Har hjemme spiller vi meget uno, og det hjælper min datter med at lære hvordan de forskellige tal ser ud. 

Man kan evt også bruges forskellige ting i hjemmet. Fx når man spiser aftensmad spørge hvilket bogstav en kartoffel starter med (hvis det er det i får at spise) og derefter spørge hvordan bogstavet ser ud. 

Men 0 er heldigvis ikke slut og jeg er sikker på at han inden sommerferie kommer er en haj til de bogstaver

Anmeld Citér

3. februar 2016

lineog4

Liv_86 skriver:



Min datter går også i 0. 

I hendes klasse har de nu været hele alfabetet igennem og hun ved godt hvordan de forskellige bogstaver ser ud og skrives. Nogle er dog stadig spejlvendt. 

Jeg synes også der er store forventninger. Men jeg tænker at din dreng nok skal komme efter det. Jeg synes man skal passe på med at terpe for meget, da børnene kan miste interesse og måske føle sig presset. 

Jeg tror hr. Skæg har nogle tal og bogstav spil. Hvis han synes det er sjovt at spille, kunne I jo evt lave det sammen. 

Har hjemme spiller vi meget uno, og det hjælper min datter med at lære hvordan de forskellige tal ser ud. 

Man kan evt også bruges forskellige ting i hjemmet. Fx når man spiser aftensmad spørge hvilket bogstav en kartoffel starter med (hvis det er det i får at spise) og derefter spørge hvordan bogstavet ser ud. 

Men 0 er heldigvis ikke slut og jeg er sikker på at han inden sommerferie kommer er en haj til de bogstaver



Synes hr skægs spil er alt for svære - købte det med bogstaver og blev slemt skuffet. Vare en service meddelse 

Anmeld Citér

3. februar 2016

Anonym trådstarter

Liv_86 skriver:



Min datter går også i 0. 

I hendes klasse har de nu været hele alfabetet igennem og hun ved godt hvordan de forskellige bogstaver ser ud og skrives. Nogle er dog stadig spejlvendt. 

Jeg synes også der er store forventninger. Men jeg tænker at din dreng nok skal komme efter det. Jeg synes man skal passe på med at terpe for meget, da børnene kan miste interesse og måske føle sig presset. 

Jeg tror hr. Skæg har nogle tal og bogstav spil. Hvis han synes det er sjovt at spille, kunne I jo evt lave det sammen. 

Har hjemme spiller vi meget uno, og det hjælper min datter med at lære hvordan de forskellige tal ser ud. 

Man kan evt også bruges forskellige ting i hjemmet. Fx når man spiser aftensmad spørge hvilket bogstav en kartoffel starter med (hvis det er det i får at spise) og derefter spørge hvordan bogstavet ser ud. 

Men 0 er heldigvis ikke slut og jeg er sikker på at han inden sommerferie kommer er en haj til de bogstaver



Vi har spillet fra hr skæg med bogstaver men syntes det er svært. Vi øver bogstaver / tal da han gerne vil , ønsker ikke at presset netop at frygt for det bliver trælst. Han udviser stor interesse for bogstaver men det hænger bare ikke ved :-) tal har han styr på også engelsk. Ved børn lærer forskelligt og som du siger er året ikke slut men de er allerede vurderet og haner fagligt bagud ? Syntes det er en smule skræmmende så meget fokus der er på det faglige allerede. 

Anmeld Citér

3. februar 2016

lineog4

Anonym skriver:

Jeg har en dreng på 6 som startede i skole i august, hans støtte i børnehaven sagde han var en kvik dreng. Nu er de så blevet vurderet første gang i skolen og min dreng har svært ved at kende bogstaverne. De har endnu ikke været hele alfabetet igennem , kun vokaler & nogle konsonanter . Må sige jeg er meget overrasket over , hvor store faglige forventninger, der er til de små , og de allerede skal måles & vejes på den konto . Kan mærke, at jeg som mor faktisk sidder og bliver en smule småstresset. Vi har ikke øvet / terpet med ham. Men han udviser selv stor interesse ,men det sidder så ikke så godt fast. Vi øver gerne tal / bogstaver når vi læser godnat historie ( på en billede )

Engelsk er han til gengæld super skarp til. 

Ved ikke hvorfor de bogstaver bare er så svære . 

Gode råd til hvordan vi ellers kan øve så det hænger ved :-)



Her de engelsk i 0. Klasse - ej undskyld min nysgerrighed, men hos os starte det først i 1. Klasse, 0. Klasse har så meget andet på programmet bare det at lære at gå i skole 

Faktisk meget rart loge at få en reminder om hvordan formidler til forældre og fx med tråden alfabetsangen hvor meget vi presser hinanden som forældre.

Skulle jeg starte en 1. Klasse ville jeg ikke forvente alle kunne bogstaverne, jeg ville forvente en stor spredning fra nogle der kunne læse lix 7-10 og måske endda højere til nogle der ikke havde tjek på alle bogstaverne endnu. Det kræver differentiering og det kræver at have tungen lige i munden. 

Hvor er det ærgerligt at du har fået en følelse af stress på din drengs vegne for tænker det aller vigtigste i den alder er motivationen. Og jeg har oplevet især med læsning elever som jeg troede virkelig var tunge pludselig kunne læse fordi de blev mere modne og derfor kunne tage det udviklingsspring og jeg kan ikke en gang prale af det var min skyld, det skete bare... 

Hvis du vil noget med din dreng omkring bogstaver, så er der fx at læse højt og pege på de ord man læser (her skal det så være en bog med få ord pr side) og sige kan de se det sjove p, altså man leger og man terper ikke. Det kan også være hvis man ser et sjovt skilt på vejen, eller......

hvis du vil decideret ud i læring af specifikt bogstaver så er det værd at kigge på håndfonemer, så han får lydene navnet og form sammen og ikke bare form. Man kan også kigge på ting som spøgelsesslottet eller Noahs ark, hvor man binder bogstaverne op på historier (men tænker det allerede er gjort i 0. Klasse). Når han så har lært et par bogstaver ja egentlig også før så er søde ord fantastisk, det findes som app og min søn lærte at læse pga den app, bruger den også i skolen og der sker et eller andet godt med den. Men jeg vil her huske at sige det skal være af interesse ikke af nød fordi de har sagt han har det svært ved....

Anmeld Citér

3. februar 2016

lineog4

Hov forresten i tigeren har de ofte et vendespil med bogstaver stor hit. 

 

Anmeld Citér

3. februar 2016

lineog4

Og når han er blevet lidt dygtigere så er spillet a til å helt fantastisk.... Og printland.dk har også mange gode ideer

Anmeld Citér

3. februar 2016

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:



Her de engelsk i 0. Klasse - ej undskyld min nysgerrighed, men hos os starte det først i 1. Klasse, 0. Klasse har så meget andet på programmet bare det at lære at gå i skole 

Faktisk meget rart loge at få en reminder om hvordan formidler til forældre og fx med tråden alfabetsangen hvor meget vi presser hinanden som forældre.

Skulle jeg starte en 1. Klasse ville jeg ikke forvente alle kunne bogstaverne, jeg ville forvente en stor spredning fra nogle der kunne læse lix 7-10 og måske endda højere til nogle der ikke havde tjek på alle bogstaverne endnu. Det kræver differentiering og det kræver at have tungen lige i munden. 

Hvor er det ærgerligt at du har fået en følelse af stress på din drengs vegne for tænker det aller vigtigste i den alder er motivationen. Og jeg har oplevet især med læsning elever som jeg troede virkelig var tunge pludselig kunne læse fordi de blev mere modne og derfor kunne tage det udviklingsspring og jeg kan ikke en gang prale af det var min skyld, det skete bare... 

Hvis du vil noget med din dreng omkring bogstaver, så er der fx at læse højt og pege på de ord man læser (her skal det så være en bog med få ord pr side) og sige kan de se det sjove p, altså man leger og man terper ikke. Det kan også være hvis man ser et sjovt skilt på vejen, eller......

hvis du vil decideret ud i læring af specifikt bogstaver så er det værd at kigge på håndfonemer, så han får lydene navnet og form sammen og ikke bare form. Man kan også kigge på ting som spøgelsesslottet eller Noahs ark, hvor man binder bogstaverne op på historier (men tænker det allerede er gjort i 0. Klasse). Når han så har lært et par bogstaver ja egentlig også før så er søde ord fantastisk, det findes som app og min søn lærte at læse pga den app, bruger den også i skolen og der sker et eller andet godt med den. Men jeg vil her huske at sige det skal være af interesse ikke af nød fordi de har sagt han har det svært ved....



Ja de har engelsk , musik , natur / teknik , dansk , matematik , billedkunst , kristendom 

ved skam godt der er meget andet på programmet end at lærer at gå i skole  men syntes nu det er synd fagligheden vægtes så højt fremfor, at det også skal være sjovt 

 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.