Musik i undervisningen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. januar 2016

Anonym trådstarter

Kan jeg godt forstå men der må man acceptere alle børn er forskellige. Jeg har meget følsomme børn og lydfølsomme og de beder faktisk selv om at høre klassisk musik nu, men selvsagt med den regel så er der absolut ikke andet lyd og skal man fx spidse blyanter så er det op led lappen og så gør jeg det - jeg er den eneste der må gå rundt. For med snak, bevægelse mm. Så bliver den klassiske musik bare mere støj. 

De sætter selv ord på og fortæller de med den klassiske musik kan have hundrede procent fokus på det og lukke fx lyden fra gangen ude og faktisk også lyden i deres eget hoved. 

Men selvsagt skal lærerne tænke alle eleverne ind og så er der måske 30 minutter med klassisk musik og stille opgaver hvor din søn så må have høreværn på. Mens der i en anden time laves opgaver uden musik. Men i en klasse skal der laves et læringsmiljø til alle og hvis fx flertallet finder ro ved den klassiske musik så er det "nemt" hvis to ikke kan rumme det, at give de to hæreværn mens 14 finder ro fremfor 14 med musik i ørene og 2 uden. 

Er slet ikke enig . Måske fordi jeg er træt af der aldrig bliver taget hensyn til børnene der ikke passer ind i de alm kasser . Der er jo netop ikke læringmiljø for alle når flertallet vinder ? Hvad med hensynet til dem der ikke rummer det ? Som i forvejen er stresset ? Ej fatter det ikke . Hurra for rummelighed og plads til alle. Hvor ligger accepten til alle når der ikke tages hensyn til alle ?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. januar 2016

lineog4

Anonym skriver:

Er slet ikke enig . Måske fordi jeg er træt af der aldrig bliver taget hensyn til børnene der ikke passer ind i de alm kasser . Der er jo netop ikke læringmiljø for alle når flertallet vinder ? Hvad med hensynet til dem der ikke rummer det ? Som i forvejen er stresset ? Ej fatter det ikke . Hurra for rummelighed og plads til alle. Hvor ligger accepten til alle når der ikke tages hensyn til alle ?

Nu ved jeg jo ikke om der er musik hele tiden, men fx som hos mig med 30 minutter klassisk musik på en skoledag på 6 timer er jo blot en måde at arbejde med læringsmiljøet. En anden måde kan være at dele i to grupper hvor en gruppe må bevæge sig mens de laver opgaver mens den anden gruppe har stilhed, kan også nogle har afslapning mens nogle er ude og løbe, eller nogle gange er der gruppearbejde andre gange individuelle opgaver, nogle gange er der CL strukturer og andre gange er der mere traditionelle opgaver osv. Og ja nogle gange er nogle elever ikke der hvor de kan rumme formen, men så må man som lærer fonde måden så man stadig kan arbejde med den form uden for stor frustration, en anden form der er det en anden elev der ikke kan rumme formen. 

Jeg ved godt et barn der er lydfølsomt måske har mange former hvor det bliver for meget. Men det kan altså lige så godt være det barn som ellers er robust og opfattes som "almindeligt" (hvad det end er) der ikke kan rumme en form hvor det måske er din søn der kan. Ved at arbejde med læringsmiljøet og gøre det varieret kan alle elever opleve at være den der ikke "passer ind" 

Anmeld Citér

27. januar 2016

Roselil

Profilbillede for Roselil

Jeg har brug for at lette mine frustrationer. Er en smule trist på mit barns vegne. Har et barn som er startet i skole i august, det er gået så fint. Mit barn er særlig sensitiv og har haft en del udfordringer på den konto. Sidst på efteråret valgte man, at spille musik i undervisningen, som baggrundsmusik for at skabe ro. Dette har desværre påvirket mit barn en del, da h*n er meget lyd følsom. Så barnet har næsten dagligt hovedpine, har brug for at gå turer for at få ro. Musikken kører hele tiden i baggrunden også når der skal laves opgaver. Vi har meldt ud af SFO da der ikke længere er overskud til dette. Det er selvfølgelig ikke kun musikkens skyld, da mit barn hurtigt bliver overstimuleret . Men det har bestemt ikke hjulpet på overskuddet og koncentrationen. Har i dag været ude at købe hørebøffer så barnet kan blive skærmet, håber det kan hjælpe. Bliver bare så trist, med det ekstra ting der giver overstimulering.

Det fremgår slet ikke om i har talt med klasselæreren om det? I må fortælle hvordan han har det og evt. Gå på kompromis, således at der er musik i eksempelvis halvdelen af undervisningen. Jeg er også mega lydfølsom og får stress af det der underlægningsmusik de kører i mine børns institution. Jeg er dog så heldig at de virker til at nyde musikken. Det tror jeg faktisk langt de fleste mennesker gør. Der er jo også stor forskel på, om der så er reelt ro og kun lytten til musik eller der samtidig er smålarm oveni musikken. Ofte har skolerne hørebøffer til de elever der skal skærmes ellers må de ud at købe nogle. Nu går jeg ud fra at det er folkeskole? Der burde alt vedr. Skolen jo være gratis.

Anmeld Citér

27. januar 2016

Anonym trådstarter

Roselil skriver:

Det fremgår slet ikke om i har talt med klasselæreren om det? I må fortælle hvordan han har det og evt. Gå på kompromis, således at der er musik i eksempelvis halvdelen af undervisningen. Jeg er også mega lydfølsom og får stress af det der underlægningsmusik de kører i mine børns institution. Jeg er dog så heldig at de virker til at nyde musikken. Ofte har skolerne hørebøffer til de elever der skal skærmes, nu går jeg ud fra at det er folkeskole? Der burde alt vedr. Skolen jo være gratis.

Vi har haft snakket med lærerne / skoleleder om det. Det er en beslutning der er truffet så sådan er det. Ville selv blive meget overstimuleret hvis det var mig. Og det bliver min søn så også. Har købt høreværn idag . Det er folkeskole og de har 2 i klassen men det bliver brugt på skift af alle . 

Anmeld Citér

27. januar 2016

Roselil

Profilbillede for Roselil

Vi har haft snakket med lærerne / skoleleder om det. Det er en beslutning der er truffet så sådan er det. Ville selv blive meget overstimuleret hvis det var mig. Og det bliver min søn så også. Har købt høreværn idag . Det er folkeskole og de har 2 i klassen men det bliver brugt på skift af alle . 

Så ville jeg ærlig talt være den "irriterende forælder" der lige tog snakken en gang til prøv at spørg ind til om der fuldstændig ro og koncentration når musikken spiller (som Line forklarer i sit indlæg) Forklar hvordan din søn fortæller dig at han har det. Måske oplever de også din dreng helt anderledes og ser derfor anderledes på det. Prøv at foreslå et kompromis

Anmeld Citér

27. januar 2016

Anonym trådstarter

Roselil skriver:

Så ville jeg ærlig talt være den "irriterende forælder" der lige tog snakken en gang til prøv at spørg ind til om der fuldstændig ro og koncentration når musikken spiller (som Line forklarer i sit indlæg) Forklar hvordan din søn fortæller dig at han har det. Måske oplever de også din dreng helt anderledes og ser derfor anderledes på det. Prøv at foreslå et kompromis

Jeg har ærligt lidt svært ved dette. Da jeg jo godt ved, at mit barn ikke er ene i klassen. Og at der skal tages hensyn til alle sammen. Men hold fast mit hjerte bliver en klump, for ved bare hvor påvirket han er . Han kommer hjem hver dag og klager over hovedpine. Idag måtte han gå en tur på gangen for at få ro. Af min lille stakkel. Han kæmper med så meget så han har ikke brug for mere. Nu gik det lige så godt 

Anmeld Citér

18. februar 2016

Anonym trådstarter

Mor i Aarhus skriver:

Du forstod fint mit spørgsmål ;-)

Det er sandt, at undersøgelser peger på at musik skaber ro. 

Men at det skulle skabe ro i en klasse med mange andre lyde, bevægelser og andre forstyrrelser/indtryk, er noget af en fortolkning... En hjemmelavet en af slagsen, lugter det af

Jeg har i dag været med knægten i skole, og der var musik da de mødte ind. Deres rutine er, at de skal sidde og lave opgaver. Men der var langt fra ro i klassen, masser af snak ( som var højt pga musikken ) børn der kravlede rundt. Kun 1/3 del af børnene lavede opgaver, resten sad og snakkede eller kravlede rundt. For mig virker det bare som larm på larm.

Anmeld Citér

18. februar 2016

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Jeg vil tage en snak med lærerne om muligheden for høreværn når de skal lave opgaver.

jeg bruger også ar sætte klassisk musik på også og endda især til de som er letafledelige af lyde da de så kan sætte fokus på musikken og ikke de andre lyde. Jeg bruger det så kun når der er såkaldt stilletid dvs. Der må ikke være snak, spidse blyanter osv for så bliver der alt for meget uro. Men for nogle elever har den klassiske musik bare ikke den ønskede effekt og så er høreværn en fantastisk opfindelse.

Jeg var med i skole i dag, og da de mødte ind var der musik baggrunden ( højt hvis du spørger mig ) Meningen var så at børnene skal tage deres opgavehæfter og sætte sig på pladserne. Der var MEGET snak , uro fra børn der gik rundt, kravlede rundt. Kun 1/3 del af børnene sad stille og arbejde som de skulle. Kunne slet ikke høre den ro, der var der imod masser af uro. Så lige som jeg tænkte larm på larm. Så kan jeg ikke se ideen i det.

Anmeld Citér

18. februar 2016

lineog4

Anonym skriver:

Jeg var med i skole i dag, og da de mødte ind var der musik baggrunden ( højt hvis du spørger mig ) Meningen var så at børnene skal tage deres opgavehæfter og sætte sig på pladserne. Der var MEGET snak , uro fra børn der gik rundt, kravlede rundt. Kun 1/3 del af børnene sad stille og arbejde som de skulle. Kunne slet ikke høre den ro, der var der imod masser af uro. Så lige som jeg tænkte larm på larm. Så kan jeg ikke se ideen i det.

Men så er det jo heller ikke gennemført, hvis man vil roen, skal man være der og skabe roen og rutinen. Hvis man bruger musikken som indikator på nu skal der ske det og det, så skal man arbejde på det sker (der er også nogle der bruger er bestemt stykke musik for at fortælle nu skal man rydde op). For ellers ryger den pædagogiske pointe. Men det er stadig min holdning at på en lang skoledag vil der være elementer som ikke passer alle, og hvor man så finder løsninger. Skal man i alle elementer tilgodese alle så bliver det sådanne gummikompromiser som hverken er fugl eller fisk og ingen rigtig for noget ud af. Når jeg planlægger en dag for mine elever er der mange elementer og de tilgodeser bredt alle over hele dagen men ikke nødvendigvis hundrede procent i det enkelte element, så hvis nogle arbejder godt med musk vil der være et element med musik og så fx hæreværn til de som ikke kan musikken 

Anmeld Citér

18. februar 2016

Anonym trådstarter

Men så er det jo heller ikke gennemført, hvis man vil roen, skal man være der og skabe roen og rutinen. Hvis man bruger musikken som indikator på nu skal der ske det og det, så skal man arbejde på det sker (der er også nogle der bruger er bestemt stykke musik for at fortælle nu skal man rydde op). For ellers ryger den pædagogiske pointe. Men det er stadig min holdning at på en lang skoledag vil der være elementer som ikke passer alle, og hvor man så finder løsninger. Skal man i alle elementer tilgodese alle så bliver det sådanne gummikompromiser som hverken er fugl eller fisk og ingen rigtig for noget ud af. Når jeg planlægger en dag for mine elever er der mange elementer og de tilgodeser bredt alle over hele dagen men ikke nødvendigvis hundrede procent i det enkelte element, så hvis nogle arbejder godt med musk vil der være et element med musik og så fx hæreværn til de som ikke kan musikken 

Selvfølgelig kan man som lærer ikke til gode se alle 28 elever i en klasse. Min pointe var bare som frygtet, at musikken ikke skabte ro. Der var langt fra ro, blot larm på larm . En masse forstyrrende elementer

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.