Musik i undervisningen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.236 visninger
31 svar
11 synes godt om
27. januar 2016

Anonym trådstarter

Jeg har brug for at lette mine frustrationer. Er en smule trist på mit barns vegne. Har et barn som er startet i skole i august, det er gået så fint. Mit barn er særlig sensitiv og har haft en del udfordringer på den konto. Sidst på efteråret valgte man, at spille musik i undervisningen, som baggrundsmusik for at skabe ro. Dette har desværre påvirket mit barn en del, da h*n er meget lyd følsom. Så barnet har næsten dagligt hovedpine, har brug for at gå turer for at få ro. Musikken kører hele tiden i baggrunden også når der skal laves opgaver. Vi har meldt ud af SFO da der ikke længere er overskud til dette. Det er selvfølgelig ikke kun musikkens skyld, da mit barn hurtigt bliver overstimuleret . Men det har bestemt ikke hjulpet på overskuddet og koncentrationen. Har i dag været ude at købe hørebøffer så barnet kan blive skærmet, håber det kan hjælpe. Bliver bare så trist, med det ekstra ting der giver overstimulering.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. januar 2016

serinasmor

Anonym skriver:

Jeg har brug for at lette mine frustrationer. Er en smule trist på mit barns vegne. Har et barn som er startet i skole i august, det er gået så fint. Mit barn er særlig sensitiv og har haft en del udfordringer på den konto. Sidst på efteråret valgte man, at spille musik i undervisningen, som baggrundsmusik for at skabe ro. Dette har desværre påvirket mit barn en del, da h*n er meget lyd følsom. Så barnet har næsten dagligt hovedpine, har brug for at gå turer for at få ro. Musikken kører hele tiden i baggrunden også når der skal laves opgaver. Vi har meldt ud af SFO da der ikke længere er overskud til dette. Det er selvfølgelig ikke kun musikkens skyld, da mit barn hurtigt bliver overstimuleret . Men det har bestemt ikke hjulpet på overskuddet og koncentrationen. Har i dag været ude at købe hørebøffer så barnet kan blive skærmet, håber det kan hjælpe. Bliver bare så trist, med det ekstra ting der giver overstimulering.

Mere larm for at skabe ro ... Virkelig underligt tiltag  ... Har du prøvet at forklare læreren at flere decibel ikke giver ro ? 

Har du prøvet skolens ledelse ?

Anmeld Citér

27. januar 2016

Mor i Aarhus

Anonym skriver:

På hvilket niveau kommer det tiltag fra? 

Det lyder ikke særlig gennemtænkt at fylde på med ekstra indtryk og stimuli. 

Har du talt med dit barn klasselærer?

Anmeld Citér

27. januar 2016

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

Mere larm for at skabe ro ... Virkelig underligt tiltag  ... Har du prøvet at forklare læreren at flere decibel ikke giver ro ? 

Har du prøvet skolens ledelse ?

Ja sådan tænker jeg også . Deres beslutning er taget udfra at det er videnskabeligt bevist at klassisk musik skaber ro. 

Anmeld Citér

27. januar 2016

Anonym trådstarter

Mor i Aarhus skriver:

På hvilket niveau kommer det tiltag fra? 

Det lyder ikke særlig gennemtænkt at fylde på med ekstra indtryk og stimuli. 

Har du talt med dit barn klasselærer?

Er ikke sikker på hvad du mener ? Hvem der har truffet beslutningen ? Det har lærerne. De siger at det er videnskabeligt bevist at musik skaber ro. Jep det er en beslutning der truffet pga det ovennævnte . 

Anmeld Citér

27. januar 2016

lineog4

Jeg vil tage en snak med lærerne om muligheden for høreværn når de skal lave opgaver.

jeg bruger også ar sætte klassisk musik på også og endda især til de som er letafledelige af lyde da de så kan sætte fokus på musikken og ikke de andre lyde. Jeg bruger det så kun når der er såkaldt stilletid dvs. Der må ikke være snak, spidse blyanter osv for så bliver der alt for meget uro. Men for nogle elever har den klassiske musik bare ikke den ønskede effekt og så er høreværn en fantastisk opfindelse.

Anmeld Citér

27. januar 2016

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Jeg vil tage en snak med lærerne om muligheden for høreværn når de skal lave opgaver.

jeg bruger også ar sætte klassisk musik på også og endda især til de som er letafledelige af lyde da de så kan sætte fokus på musikken og ikke de andre lyde. Jeg bruger det så kun når der er såkaldt stilletid dvs. Der må ikke være snak, spidse blyanter osv for så bliver der alt for meget uro. Men for nogle elever har den klassiske musik bare ikke den ønskede effekt og så er høreværn en fantastisk opfindelse.

Jeg har købt høreværn. Som mor til et barn som er meget lydfølsom er det bare frusternde at det skal mere larm . Især når det skal laves opgaver. Kan ganske simpelt ikke se ideen i det. Jo hvis det var fordi man valgte at lave afslapnings øvelser 

Anmeld Citér

27. januar 2016

Mor i Aarhus

Anonym skriver:

Er ikke sikker på hvad du mener ? Hvem der har truffet beslutningen ? Det har lærerne. De siger at det er videnskabeligt bevist at musik skaber ro. Jep det er en beslutning der truffet pga det ovennævnte . 

Du forstod fint mit spørgsmål ;-)

Det er sandt, at undersøgelser peger på at musik skaber ro. 

Men at det skulle skabe ro i en klasse med mange andre lyde, bevægelser og andre forstyrrelser/indtryk, er noget af en fortolkning... En hjemmelavet en af slagsen, lugter det af

Anmeld Citér

27. januar 2016

lineog4

Anonym skriver:

Jeg har købt høreværn. Som mor til et barn som er meget lydfølsom er det bare frusternde at det skal mere larm . Især når det skal laves opgaver. Kan ganske simpelt ikke se ideen i det. Jo hvis det var fordi man valgte at lave afslapnings øvelser 

Kan jeg godt forstå men der må man acceptere alle børn er forskellige. Jeg har meget følsomme børn og lydfølsomme og de beder faktisk selv om at høre klassisk musik nu, men selvsagt med den regel så er der absolut ikke andet lyd og skal man fx spidse blyanter så er det op led lappen og så gør jeg det - jeg er den eneste der må gå rundt. For med snak, bevægelse mm. Så bliver den klassiske musik bare mere støj. 

De sætter selv ord på og fortæller de med den klassiske musik kan have hundrede procent fokus på det og lukke fx lyden fra gangen ude og faktisk også lyden i deres eget hoved. 

Men selvsagt skal lærerne tænke alle eleverne ind og så er der måske 30 minutter med klassisk musik og stille opgaver hvor din søn så må have høreværn på. Mens der i en anden time laves opgaver uden musik. Men i en klasse skal der laves et læringsmiljø til alle og hvis fx flertallet finder ro ved den klassiske musik så er det "nemt" hvis to ikke kan rumme det, at give de to hæreværn mens 14 finder ro fremfor 14 med musik i ørene og 2 uden. 

Anmeld Citér

27. januar 2016

Anonym trådstarter

Mor i Aarhus skriver:

Du forstod fint mit spørgsmål ;-)

Det er sandt, at undersøgelser peger på at musik skaber ro. 

Men at det skulle skabe ro i en klasse med mange andre lyde, bevægelser og andre forstyrrelser/indtryk, er noget af en fortolkning... En hjemmelavet en af slagsen, lugter det af

Okay :-) jeg ved det ikke , for mig giver det absolut ikke mening . Hvis der er uro må man finde en løsning på dette , men ved at lave mere " larm " der står jeg nok af. Måske fordi mit barn virkelig er ramt af dette 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.