Gå Børnehaveklasse om

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. januar 2016

loop

Anonym skriver:

Det bliver lidt langt

vi står i en situation hvor vi er i tvivl om vores søn skal gå børnehaveklassen om. 

Vores dreng var en meget genert og stille dreng i børnehaven men i forbindelse med skolestart blomstrede han fuldstændig op og blev langt mere åben, glad og selvsikker. Til gengæld begyndte han at fjolle rigtig meget og kunne ikke koncentrere sig om tingene i skolen. Han begyndte også at irriterer de andre børn i undervisningen. Det virker som om at hele den her omvæltning blev lidt for meget for ham og det resulterede i at vi inden ferien havde en dreng der ikke var glad i lang land tid. Han lege altid med den samme ven og følte alle andre drillede ham. Måske lægger jeg alt for meget i det, men jeg tænker at hans personlighed har ændret sig så meget at han havde svært ved at "finde sig selv" 

Efter ferien oplever vi forældre at han er blevet glad igen. Han leger med forskellige venner, synes ikke han bliver drillet mere og er stoppet med at fjolle. Men hans lærer synes stadig der ligger nogle udfordringer og overvejer om han skal gå børnehaveklasse om. Det bunder ud i at han ikke rigtig har nogle "dybe" legerelationer med klassekammeraterne og han ikke kan koncentrerer sig mere end 10 minutter ad gangen mht opgaverne. Fagligt ligger han langt over niveau og kan læse bøger med 5 bogstavssætninger, kan plus og minus osv. 

Jeg tænker umiddelbart om det måske er for kedeligt hvis han fagligt er så langt over niveau og det derfor måske vil have en negativ effekt at gå børnehaveklasse om. Vi har nu aftalt at vi laver opgaver 20 minutter om dagen herhjemme, vi startede i dag og efter 20 minutter ville han selv fortsætte. han sad i 45 minutter og lavede matematik med største fornøjelse, (dog på niveau der er 2 år over ham)  Derudover er vi desværre faldet lidt af på det med lejeaftaler men vi har nu aftalt at have en legeaftale cirka hver 14. Dag.  

Vi skal snart til møde med lærerne og jeg mener egentlig at de her problemer er nogle der er forholdsvis lette at få arbejdet med, men samtidig stoler jeg på læreren professionelle mening. 

Jeg synes det er vanvittig svær beslutning og tænker om der måske er nogle af jer der har erfaring eller bare er super gode til at se både for og imod at få børnehaveklasse om? 



Har i spurgt ham hvorfor han fjoller og irriterer de andre børn? Jeg synes ofte man får et klart svar når man spørger direkte og derfor kan man handle ud fra det. Nogen gange handler det om noget helt andet end det vi voksne går og tror.

Jeg kan ikke svare på om han skal gå om eller ej. Men kan fortælle at der i min datters klasse er store problemer med elever, der ikke kan opføre sig hensigtsmæssigt(sidde stille, vente på tur osv).

Hvis det var mit barn, der havde de udfordringer ville jeg overveje om folkeskolen er det rigtige for mit barn. Måske jeres dreng vil trives meget bedre på en mere kreativ skole, hvor man underviser på en anden måde? Der er synd hvis hans klogskab skal gå til spilde fordi han ikke bliver udfordret.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. januar 2016

lineog4

loop skriver:



Har i spurgt ham hvorfor han fjoller og irriterer de andre børn? Jeg synes ofte man får et klart svar når man spørger direkte og derfor kan man handle ud fra det. Nogen gange handler det om noget helt andet end det vi voksne går og tror.

Jeg kan ikke svare på om han skal gå om eller ej. Men kan fortælle at der i min datters klasse er store problemer med elever, der ikke kan opføre sig hensigtsmæssigt(sidde stille, vente på tur osv).

Hvis det var mit barn, der havde de udfordringer ville jeg overveje om folkeskolen er det rigtige for mit barn. Måske jeres dreng vil trives meget bedre på en mere kreativ skole, hvor man underviser på en anden måde? Der er synd hvis hans klogskab skal gå til spilde fordi han ikke bliver udfordret.



Fuldstændig enig man skal tale med drengen og i den samtale skal man starte helt åbent og ikke på forhånd gå ud fra han keder sig, for med de "rigtige" spørgsmål alla: når du nu fjoller er det så fordi opgaverne er for nemme og du keder dig? Så vil man få præcis det svar man har besluttet på forhånd. 

Overrasker mig egentlig hvor mange der med det samme konkluderer: han keder sig. Det er klart en mulighed der skal udforskes i skolen, men der er en masse andre muligheder, jeg kunne hurtig nævne: han forstår ikke den fælles besked der bliver givet og er derfor ikke helt sikker på hvad han skal når han kommer ned på sin plads (og det kan sagtens være en faglig dygtig elev der har de udfordringer modenhedsmæssigt med at forstå to eller flerledet beskeder eller som simpelthen "glemmer" at lytte). Han bliver hurtig afledt i den store gruppe. Han har endnu ikke fundet sin hierarkiske plads og er derfor ude og afsøge den, han har fundet sin plads og det er som den ufattelig kedelige rolle som klassens klovn. Han er socialt der hvor han er modnet lidt senere osv. 

Da min søn startede i 0. Klasse tænkte jeg: nej han kommer til at kede sig, han kunne læse, han kunne gange og han regnede fint i hovedet med flercifrede tal. Men der var flere end ham, han var ikke unik og mødte andre der var dygtige. Men jo han kedede sig ikke pga det faglige men pga der skulle bruges så meget tid på at forstå de regler der nu er i en skole (en stor del af 0. Klasse handler netop om det og mindre om bogstaver og tal). Han kunne ikke forstå hvorfor de andre ikke bare gjorde det der blev sagt - derfor kedede han sig. Han kunne sagtens forstå alle ikke kunne bogstaverne og syntes egentlig bare det var hyggeligt han så kunne hjælpe. 

Nu går han i 2. Klasse og billedet er vendt lidt, han kan også pjatte og være en irriterende elev (dog ikke meget) og han keder sig bravt fagligt.... 

Anmeld Citér

19. januar 2016

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Det bliver lidt langt

vi står i en situation hvor vi er i tvivl om vores søn skal gå børnehaveklassen om. 

Vores dreng var en meget genert og stille dreng i børnehaven men i forbindelse med skolestart blomstrede han fuldstændig op og blev langt mere åben, glad og selvsikker. Til gengæld begyndte han at fjolle rigtig meget og kunne ikke koncentrere sig om tingene i skolen. Han begyndte også at irriterer de andre børn i undervisningen. Det virker som om at hele den her omvæltning blev lidt for meget for ham og det resulterede i at vi inden ferien havde en dreng der ikke var glad i lang land tid. Han lege altid med den samme ven og følte alle andre drillede ham. Måske lægger jeg alt for meget i det, men jeg tænker at hans personlighed har ændret sig så meget at han havde svært ved at "finde sig selv" 

Efter ferien oplever vi forældre at han er blevet glad igen. Han leger med forskellige venner, synes ikke han bliver drillet mere og er stoppet med at fjolle. Men hans lærer synes stadig der ligger nogle udfordringer og overvejer om han skal gå børnehaveklasse om. Det bunder ud i at han ikke rigtig har nogle "dybe" legerelationer med klassekammeraterne og han ikke kan koncentrerer sig mere end 10 minutter ad gangen mht opgaverne. Fagligt ligger han langt over niveau og kan læse bøger med 5 bogstavssætninger, kan plus og minus osv. 

Jeg tænker umiddelbart om det måske er for kedeligt hvis han fagligt er så langt over niveau og det derfor måske vil have en negativ effekt at gå børnehaveklasse om. Vi har nu aftalt at vi laver opgaver 20 minutter om dagen herhjemme, vi startede i dag og efter 20 minutter ville han selv fortsætte. han sad i 45 minutter og lavede matematik med største fornøjelse, (dog på niveau der er 2 år over ham)  Derudover er vi desværre faldet lidt af på det med lejeaftaler men vi har nu aftalt at have en legeaftale cirka hver 14. Dag.  

Vi skal snart til møde med lærerne og jeg mener egentlig at de her problemer er nogle der er forholdsvis lette at få arbejdet med, men samtidig stoler jeg på læreren professionelle mening. 

Jeg synes det er vanvittig svær beslutning og tænker om der måske er nogle af jer der har erfaring eller bare er super gode til at se både for og imod at få børnehaveklasse om? 



Min søster gik en gang i klasse med en dreng der opførte sig præcis som det du beskriver. Han endte med at blive rykket en klasse op, da det bundede i at han simpelthen var ved at kede sig ihjel. Han var foran fagligt og kunne ikke koncentrere sig fordi han jo synes det var drøn kedeligt, og så fjollede han i timerne i stedet. 

Anmeld Citér

19. januar 2016

loop

lineog4 skriver:



Fuldstændig enig man skal tale med drengen og i den samtale skal man starte helt åbent og ikke på forhånd gå ud fra han keder sig, for med de "rigtige" spørgsmål alla: når du nu fjoller er det så fordi opgaverne er for nemme og du keder dig? Så vil man få præcis det svar man har besluttet på forhånd. 

Overrasker mig egentlig hvor mange der med det samme konkluderer: han keder sig. Det er klart en mulighed der skal udforskes i skolen, men der er en masse andre muligheder, jeg kunne hurtig nævne: han forstår ikke den fælles besked der bliver givet og er derfor ikke helt sikker på hvad han skal når han kommer ned på sin plads (og det kan sagtens være en faglig dygtig elev der har de udfordringer modenhedsmæssigt med at forstå to eller flerledet beskeder eller som simpelthen "glemmer" at lytte). Han bliver hurtig afledt i den store gruppe. Han har endnu ikke fundet sin hierarkiske plads og er derfor ude og afsøge den, han har fundet sin plads og det er som den ufattelig kedelige rolle som klassens klovn. Han er socialt der hvor han er modnet lidt senere osv. 

Da min søn startede i 0. Klasse tænkte jeg: nej han kommer til at kede sig, han kunne læse, han kunne gange og han regnede fint i hovedet med flercifrede tal. Men der var flere end ham, han var ikke unik og mødte andre der var dygtige. Men jo han kedede sig ikke pga det faglige men pga der skulle bruges så meget tid på at forstå de regler der nu er i en skole (en stor del af 0. Klasse handler netop om det og mindre om bogstaver og tal). Han kunne ikke forstå hvorfor de andre ikke bare gjorde det der blev sagt - derfor kedede han sig. Han kunne sagtens forstå alle ikke kunne bogstaverne og syntes egentlig bare det var hyggeligt han så kunne hjælpe. 

Nu går han i 2. Klasse og billedet er vendt lidt, han kan også pjatte og være en irriterende elev (dog ikke meget) og han keder sig bravt fagligt.... 



Det burde da være enkelt at udfordre ham fagligt. Hvad siger læreren til det? På vores skole synes jeg de altid har været gode til at differentiere undervisningen. De har ikke de samme bøger og laver derfor heller ikke de samme opgaver. Alle har materiale i forhold til hvor langt de er. Så får de øvehæfter/e-mat/(kan ikke huske hvad det hedder i dansk) i de ting hvor det "halter", så de hele tiden øver det de har svært ved. Samtidig får de også en masse opgaver i det de er gode til, så det kommer ind på rygraden.

Derudover er der et lokale hvor der er en lærer og en pædagog. Der bliver de sendt hen, hvis de ikke opfører sig ordentligt/kan sidde stille, og har brug for mere støtte end læreren kan nå at give den enkelte elev.

Når jeg er på skolen for at følge undervisningen, kan jeg se at der er enorm forskel på, hvor langt de alle er hver især.

Børnene kommer også selv med indput til ting de kunne tænke sig. Min datter har feks optrådt med sang, dans, sammen en håndfuld andre. Så øver de sig, skriver selv en sang, finder kostumer osv. De bliver jo en hel meter højere ved den succes det giver at stille sig frem med noget foran de andre, som man er god til, og de andre klapper af en.

Anmeld Citér

19. januar 2016

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Nu har jeg en dreng som også gik 0. klasse om. Fagligt var han rigtig langt og lå i den høje ende, men socialt gik det rigtig dårligt.

Jeg ville ikke være et sekund i tvivl. Lad jeres dreng går det år om. Det vægter så meget mere med det sociale og han skal nok nå det faglige. Lad ham vokse det år og lege lidt mere. 1. klasse er benhård og hvis han ikke magter 0. klasse nu ville jeg ikke tøve et sekund.

Håber I finder den bedste løsning for ham

 

Anmeld Citér

19. januar 2016

modesty



Det bliver lidt langt

vi står i en situation hvor vi er i tvivl om vores søn skal gå børnehaveklassen om. 

Vores dreng var en meget genert og stille dreng i børnehaven men i forbindelse med skolestart blomstrede han fuldstændig op og blev langt mere åben, glad og selvsikker. Til gengæld begyndte han at fjolle rigtig meget og kunne ikke koncentrere sig om tingene i skolen. Han begyndte også at irriterer de andre børn i undervisningen. Det virker som om at hele den her omvæltning blev lidt for meget for ham og det resulterede i at vi inden ferien havde en dreng der ikke var glad i lang land tid. Han lege altid med den samme ven og følte alle andre drillede ham. Måske lægger jeg alt for meget i det, men jeg tænker at hans personlighed har ændret sig så meget at han havde svært ved at "finde sig selv" 

Efter ferien oplever vi forældre at han er blevet glad igen. Han leger med forskellige venner, synes ikke han bliver drillet mere og er stoppet med at fjolle. Men hans lærer synes stadig der ligger nogle udfordringer og overvejer om han skal gå børnehaveklasse om. Det bunder ud i at han ikke rigtig har nogle "dybe" legerelationer med klassekammeraterne og han ikke kan koncentrerer sig mere end 10 minutter ad gangen mht opgaverne. Fagligt ligger han langt over niveau og kan læse bøger med 5 bogstavssætninger, kan plus og minus osv. 

Jeg tænker umiddelbart om det måske er for kedeligt hvis han fagligt er så langt over niveau og det derfor måske vil have en negativ effekt at gå børnehaveklasse om. Vi har nu aftalt at vi laver opgaver 20 minutter om dagen herhjemme, vi startede i dag og efter 20 minutter ville han selv fortsætte. han sad i 45 minutter og lavede matematik med største fornøjelse, (dog på niveau der er 2 år over ham)  Derudover er vi desværre faldet lidt af på det med lejeaftaler men vi har nu aftalt at have en legeaftale cirka hver 14. Dag.  

Vi skal snart til møde med lærerne og jeg mener egentlig at de her problemer er nogle der er forholdsvis lette at få arbejdet med, men samtidig stoler jeg på læreren professionelle mening. 

Jeg synes det er vanvittig svær beslutning og tænker om der måske er nogle af jer der har erfaring eller bare er super gode til at se både for og imod at få børnehaveklasse om? 



Det virker da helt gak gak at lade ham gå om hvis han er fagligt fremmelig. Det lyder lidt som en lærer som prøver at tørre problemerne af et andet sted.

Hvis han har svært ved at koncentrere sig, kan det måske hænge sammen med at han keder sig?

Hvis han mangler tætte legerelationer - gør I så noget for at skabe dem? Arrangerer I legeaftaler med de børn han kan bedst med?

Kunne det være en idé at lade ham skifte til parallelklassen i stedet for at gå en klasse om (jeg ved ikke hvad kotyme er omkring den slags, det er bare et bud).

(EDIT: Ser nu at I har nedprioriteret legeaftaler. Det ville jeg så gøre en stor indsats for at få op at køre igen)

Anmeld Citér

19. januar 2016

lineog4

loop skriver:



Det burde da være enkelt at udfordre ham fagligt. Hvad siger læreren til det? På vores skole synes jeg de altid har været gode til at differentiere undervisningen. De har ikke de samme bøger og laver derfor heller ikke de samme opgaver. Alle har materiale i forhold til hvor langt de er. Så får de øvehæfter/e-mat/(kan ikke huske hvad det hedder i dansk) i de ting hvor det "halter", så de hele tiden øver det de har svært ved. Samtidig får de også en masse opgaver i det de er gode til, så det kommer ind på rygraden.

Derudover er der et lokale hvor der er en lærer og en pædagog. Der bliver de sendt hen, hvis de ikke opfører sig ordentligt/kan sidde stille, og har brug for mere støtte end læreren kan nå at give den enkelte elev.

Når jeg er på skolen for at følge undervisningen, kan jeg se at der er enorm forskel på, hvor langt de alle er hver især.

Børnene kommer også selv med indput til ting de kunne tænke sig. Min datter har feks optrådt med sang, dans, sammen en håndfuld andre. Så øver de sig, skriver selv en sang, finder kostumer osv. De bliver jo en hel meter højere ved den succes det giver at stille sig frem med noget foran de andre, som man er god til, og de andre klapper af en.



Nu ved jeg ikke om du mener min søn eller ts? 

Men nej differentiering er ikke kodeordet i hans klasse, vil sige til lærerens undskyldning at de er 28 elever i klassen og meget ofte kun en voksen og de er en livlig klasse hvor fokus ofte er på udfordringerne, samt at min søn er en sær lille snegl. Han siger en gang han er færdig og så siger han det ikke mere, tror han tænker han er til besvær, eller at de voksne ikke gider når de ikke husker han har sagt det. Der her fx betydet han sad er par uger uden at lave noget når de skulle lave en særlig aktivitet fordi han var færdig med bogen og læreren ikke havde reagerer første gang - det var først da jeg fik det at vide og skrev til læreren at der skete noget. Han "gemmer" sig gerne og har ikke den faglige respekt for lærerne hvis man kan sige det sådan og bruger så mor istedet (så differentiering foregår her hjemme ). 

Fx i 1. Klasse havde læreren vist dårligt opdaget han kunne læse, tror han tænkte jeg var en af de her lærerforældre der mente mit barn kunne en masse - men så med OS64 viste det sig han var den hurtigste og bedste læser i klassen - men han er ikke "nem" som elev på den måde fordi han netop ikke gør et væsen af sig og hurtig forsvinder i den store mængde. 

 

Anmeld Citér

19. januar 2016

Anonym trådstarter

Jeg kommer lige med et fælles svar. 

Vi går meget op i at indrage børnene herhjemme og derfor snakker vi også med vores søn om hvad der grunden til han reagere som han gør. Han siger selv at det bare er lidt kedeligt og mht legene så er der en flok han bevidst "holder en lille pause fra" som han siger, netop fordi de drillede en del inden ferien. Han vil gerne lege med dem enkeltvis men som en gruppe har han trukket sig. 

De er 29 børn i klassen og der er kun én børnehaveklasse da de i starten kun var 20. Der kommer et ekstra ordinært forældremøde til februar om en eventuel klassedeling og her tænker jeg at udfaldet nok får en ret stor betydning for vores videre beslutning. 

Først og fremmest vil vi arbejde med koncentrationen og især legerelationerne. Vi har sammen med vores dreng besluttet at han skal have mere tid i ffoen (jeg er syg og arbejder derfor på nedsat tid) før ferien hentede jeg tit lige efter skole men det har vi også ændret efter ferien hvilket virker rigtig godt. 

Tak for alle jeres svar - det hjælper en masse at få set på sagen med andres øjne. 

Anmeld Citér

19. januar 2016

Love2

Anonym skriver:

Jeg kommer lige med et fælles svar. 

Vi går meget op i at indrage børnene herhjemme og derfor snakker vi også med vores søn om hvad der grunden til han reagere som han gør. Han siger selv at det bare er lidt kedeligt og mht legene så er der en flok han bevidst "holder en lille pause fra" som han siger, netop fordi de drillede en del inden ferien. Han vil gerne lege med dem enkeltvis men som en gruppe har han trukket sig. 

De er 29 børn i klassen og der er kun én børnehaveklasse da de i starten kun var 20. Der kommer et ekstra ordinært forældremøde til februar om en eventuel klassedeling og her tænker jeg at udfaldet nok får en ret stor betydning for vores videre beslutning. 

Først og fremmest vil vi arbejde med koncentrationen og især legerelationerne. Vi har sammen med vores dreng besluttet at han skal have mere tid i ffoen (jeg er syg og arbejder derfor på nedsat tid) før ferien hentede jeg tit lige efter skole men det har vi også ændret efter ferien hvilket virker rigtig godt. 

Tak for alle jeres svar - det hjælper en masse at få set på sagen med andres øjne. 



For mig virker det at din søn måske keder sig, for han ikke har skabt det relationer til andre børn i klassen. Sådan som jeg læser det, har han været stille i børnehaven, havde han legekammerater der?

Det virker at din søn er lidt udfordret i det sociale, og det kan gør meget i hans trivsel.

Med hjælp af læreren så kan i hjælpe jeres søn med at udvikle hans relationer til det andre børn, og at han trives i gruppelege, hans skal bare have lidt vejledning til det. Når han har det sociale med ind over så tror jeg også at det vil blive bedre i timerne.

I som forældre kan kun hjælpe ham at han får legeaftaler med andre børn, jeg ved det er svært når man har presset hverdag, men det er bare vigtigt at han får det så han kan danne sig det relationer og være en del af fælleskabet i klassen.

og husk at læreren kun prøver at hjælpe med at finde den bedste løsning for jeres søn, så han trives. 

Anmeld Citér

19. januar 2016

Skouboe

Jeg kan ikke sige så meget, som ikke er blevet sagt af andre, men ungerne er også nødt til at lære, at kedelige opgaver også skal laves.

At man er fagligt langt foran, er ingen undskyldning for ikke at lave opgaverne ordentligt, og løsningen er ikke altid "Flere udfordringer" - der ligger også en del modenhed i af forstå nødvendigheden.

Disciplin i forhold til opgaveløsning og lektier tæller mindst lige så meget som et kvikt hoved, hvis ikke mere, ellers så dør man, når man kommer i de større klasser/gymnasiet/universitetet.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.