Gå Børnehaveklasse om

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. januar 2016

Anonym trådstarter

Skouboe skriver:

Jeg kan ikke sige så meget, som ikke er blevet sagt af andre, men ungerne er også nødt til at lære, at kedelige opgaver også skal laves.

At man er fagligt langt foran, er ingen undskyldning for ikke at lave opgaverne ordentligt, og løsningen er ikke altid "Flere udfordringer" - der ligger også en del modenhed i af forstå nødvendigheden.

Disciplin i forhold til opgaveløsning og lektier tæller mindst lige så meget som et kvikt hoved, hvis ikke mere, ellers så dør man, når man kommer i de større klasser/gymnasiet/universitetet.



Og det er også præcis det vi er i gang med at øve på herhjemme 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. januar 2016

Skouboe

Anonym skriver:



Og det er også præcis det vi er i gang med at øve på herhjemme 



Anmeld Citér

19. januar 2016

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Det bliver lidt langt

vi står i en situation hvor vi er i tvivl om vores søn skal gå børnehaveklassen om. 

Vores dreng var en meget genert og stille dreng i børnehaven men i forbindelse med skolestart blomstrede han fuldstændig op og blev langt mere åben, glad og selvsikker. Til gengæld begyndte han at fjolle rigtig meget og kunne ikke koncentrere sig om tingene i skolen. Han begyndte også at irriterer de andre børn i undervisningen. Det virker som om at hele den her omvæltning blev lidt for meget for ham og det resulterede i at vi inden ferien havde en dreng der ikke var glad i lang land tid. Han lege altid med den samme ven og følte alle andre drillede ham. Måske lægger jeg alt for meget i det, men jeg tænker at hans personlighed har ændret sig så meget at han havde svært ved at "finde sig selv" 

Efter ferien oplever vi forældre at han er blevet glad igen. Han leger med forskellige venner, synes ikke han bliver drillet mere og er stoppet med at fjolle. Men hans lærer synes stadig der ligger nogle udfordringer og overvejer om han skal gå børnehaveklasse om. Det bunder ud i at han ikke rigtig har nogle "dybe" legerelationer med klassekammeraterne og han ikke kan koncentrerer sig mere end 10 minutter ad gangen mht opgaverne. Fagligt ligger han langt over niveau og kan læse bøger med 5 bogstavssætninger, kan plus og minus osv. 

Jeg tænker umiddelbart om det måske er for kedeligt hvis han fagligt er så langt over niveau og det derfor måske vil have en negativ effekt at gå børnehaveklasse om. Vi har nu aftalt at vi laver opgaver 20 minutter om dagen herhjemme, vi startede i dag og efter 20 minutter ville han selv fortsætte. han sad i 45 minutter og lavede matematik med største fornøjelse, (dog på niveau der er 2 år over ham)  Derudover er vi desværre faldet lidt af på det med lejeaftaler men vi har nu aftalt at have en legeaftale cirka hver 14. Dag.  

Vi skal snart til møde med lærerne og jeg mener egentlig at de her problemer er nogle der er forholdsvis lette at få arbejdet med, men samtidig stoler jeg på læreren professionelle mening. 

Jeg synes det er vanvittig svær beslutning og tænker om der måske er nogle af jer der har erfaring eller bare er super gode til at se både for og imod at få børnehaveklasse om? 



Jeg synes der skal meget vægtige grunde til før et barn skal gå om. Ud fra det du beskriver er det "kun" det sociale og koncentrationen den er gal med. Hvis han er så langt foran fagligt så keder han sig måske bare? At han kan koncentrere sig hjemme, men ikke i skolen kan være fordi han er let afledelig og lader sig forstyrre af hvad de andre børn foretager sig. Det kan være rigtig svært at blive ladt tilbage når kammeraterne rykker videre og man skal være opmærksom på, hvad det kan gøre ved selvværdet. 

Anmeld Citér

19. januar 2016

Hck

Profilbillede for Hck
Roselil skriver:



Jeg synes der skal meget vægtige grunde til før et barn skal gå om. Ud fra det du beskriver er det "kun" det sociale og koncentrationen den er gal med. Hvis han er så langt foran fagligt så keder han sig måske bare? At han kan koncentrere sig hjemme, men ikke i skolen kan være fordi han er let afledelig og lader sig forstyrre af hvad de andre børn foretager sig. Det kan være rigtig svært at blive ladt tilbage når kammeraterne rykker videre og man skal være opmærksom på, hvad det kan gøre ved selvværdet. 



Men det er jo ligeså vigtigt at man kan koncentrer sig( også selv om man er fagligt god).

At man kan ta imod en kollektiv besked og ha et scocialt samspil med sine klassekammerater er rigtig vigtig i den videre skolegang.

Det er jo også rigtig synd, hvis man er nød til at rykke ham ned midt i 1. Klasse, pga det bare ikke fungere

Anmeld Citér

20. januar 2016

Roselil

Profilbillede for Roselil
Hck skriver:



Men det er jo ligeså vigtigt at man kan koncentrer sig( også selv om man er fagligt god).

At man kan ta imod en kollektiv besked og ha et scocialt samspil med sine klassekammerater er rigtig vigtig i den videre skolegang.

Det er jo også rigtig synd, hvis man er nød til at rykke ham ned midt i 1. Klasse, pga det bare ikke fungere



Havde ikke lige overskud til at svare i går kan godt se, at mit svar var lidt ufuldstændigt og derfor kan misforståes. Jeg er selvfølgelig enig i, at det er vigtigt med koncentration og det sociale. Det er også derfor jeg sætter "kun" i anførselstegn. Jeg er dog skeptisk over for om det altid virker at give et år mere i bh.kl. Det sociale og koncentrationen kan styrkes der hvor ham er nu. Endvidere kan børn sagtens lave kæmpe udviklingsspring. Det kan være psykisk belastende for ham at gå om, jeg har kendskab til en del elever der hele deres skolegang bliver husket som dem der gik om. Når hun endvidere skriver at han er foran fagligt, så synes jeg bestemt at man også skal undersøge muligheden for, om han mangler udfordringer. Det faglige har kæmpe betydning på linje med det sociale, det er sjældent rart at være den elev der enten er langt foran eller langt bagud. Alle børn vil jo gerne passe ind. Der er flere undersøgelser der viser, at højtbegavede børn ofte ender med korte eller afbrudte uddannelsesforløb fordi de ikke blevet udfordret nok i skolen, dermed udvikler de aldrig den disciplin der kræves for at lære nyt. De giver simpelthen op når de pludselig skal til at gøre sig umage, fordi de aldrig har lært at udfordre sig selv.  Nu skriver hun jo heller ikke hvor gammel han er. Synes nemlig også der er stor forskel på, om han er kommet tidligt eller sent i skole. 

Anmeld Citér

20. januar 2016

lineog4

Roselil skriver:



Havde ikke lige overskud til at svare i går kan godt se, at mit svar var lidt ufuldstændigt og derfor kan misforståes. Jeg er selvfølgelig enig i, at det er vigtigt med koncentration og det sociale. Det er også derfor jeg sætter "kun" i anførselstegn. Jeg er dog skeptisk over for om det altid virker at give et år mere i bh.kl. Det sociale og koncentrationen kan styrkes der hvor ham er nu. Endvidere kan børn sagtens lave kæmpe udviklingsspring. Det kan være psykisk belastende for ham at gå om, jeg har kendskab til en del elever der hele deres skolegang bliver husket som dem der gik om. Når hun endvidere skriver at han er foran fagligt, så synes jeg bestemt at man også skal undersøge muligheden for, om han mangler udfordringer. Det faglige har kæmpe betydning på linje med det sociale, det er sjældent rart at være den elev der enten er langt foran eller langt bagud. Alle børn vil jo gerne passe ind. Der er flere undersøgelser der viser, at højtbegavede børn ofte ender med korte eller afbrudte uddannelsesforløb fordi de ikke blevet udfordret nok i skolen, dermed udvikler de aldrig den disciplin der kræves for at lære nyt. De giver simpelthen op når de pludselig skal til at gøre sig umage, fordi de aldrig har lært at udfordre sig selv.  Nu skriver hun jo heller ikke hvor gammel han er. Synes nemlig også der er stor forskel på, om han er kommet tidligt eller sent i skole. 



 

De skal selvsagt tænkes alle facetter igennem og skolen skal være nysgerrige og undersøgende i forhold til den manglende koncentration og de manglende legerelationer (men der er jo jeg nok bare der, at det forventer jeg de er når de nævner at gå 0. Klasse om, det er ikke en "bare" ting man gør på "tror", men noget der baseres på indsatsområder, evalueringer mm.).

Derudover tror jeg, at det med at gå 0. Klasse om, er mere normalt nu end tidligere da de fleste kommuner presser på vedr. Skolestart Og det er ikke på samme måde noget der følger en gennem skoletiden.

Om ts' søn er foran fagligt har jeg egentlig svært ved at vurdere, en ting er færdigheder alla kunne afkode et ord med mange bogstaver og kunne addere med flercifrede tal, men kan eleven fx høre en historie og finde matematikken i historien? Kan eleven digte videre på en historie som de har læst et stykke af? Osv. Umiddelbart vl jeg sige at kunne læse tekster med ord med 5 bogstaver og plus/minus med mindre vi taler tierovergange, flercifrede tal osv. Er for mig ikke at være langt foran, men at være i den gode ende færdighedsmæssigt. Fx kan min søn der skal starte i 0. Klasse til august addere med tal op til 40 uden tierovergange og selv tierovergange lykkes 80% af gangene, han kan subtrahere tal op til 20 igen uden tierovergange, og han er absolut ikke en af de speciel gifted børn, men har lidt flair for tal, storesøskende, en mor der er matematiklærer og der ved nok taler mere tal end hun burde, og ja så taler han også med sine venner i børnehaven om det, hvor de andr følger med en del af vejen. Jeg ved han kommer til at møde nogle der kan det samme når han starter i skole og endda nogle der er dygtigere. Børn i dag der starter i 0. Klasse kan for en stor del en del mere end vi andre kunne da vi startede i skole, derfor bliver jeg lidt hov I hopper på en hurtig konklusion om han keder sig - kan være det er rigtigt, men der en del andre ting der kunne spille ind og det tænker jeg skolen er i gang med at kortlægge.

og så vil jeg sige en klasse på 29 elever i første klasse, der er der bare ikke den samme tid som i 0. Klasse til den individuelle fokus på koncentration, lære at modtage de kollektive beskeder osv. Udover den første bogtsavsindlæring og tal/mængde læring, så er fokus i 0. Klasse netop at eleverne lærer at gå i skole, lærer at modtage de kollektive beskeder og kunne handle på dem, lærer at arbejde individuelt og koncentreret, lærer at arbejde sammen og koncentreret osv. Og det er mindst lige så vigtigt som det faglige....

Anmeld Citér

20. januar 2016

Roselil

Profilbillede for Roselil
lineog4 skriver:



 

De skal selvsagt tænkes alle facetter igennem og skolen skal være nysgerrige og undersøgende i forhold til den manglende koncentration og de manglende legerelationer (men der er jo jeg nok bare der, at det forventer jeg de er når de nævner at gå 0. Klasse om, det er ikke en "bare" ting man gør på "tror", men noget der baseres på indsatsområder, evalueringer mm.).

Derudover tror jeg, at det med at gå 0. Klasse om, er mere normalt nu end tidligere da de fleste kommuner presser på vedr. Skolestart Og det er ikke på samme måde noget der følger en gennem skoletiden.

Om ts' søn er foran fagligt har jeg egentlig svært ved at vurdere, en ting er færdigheder alla kunne afkode et ord med mange bogstaver og kunne addere med flercifrede tal, men kan eleven fx høre en historie og finde matematikken i historien? Kan eleven digte videre på en historie som de har læst et stykke af? Osv. Umiddelbart vl jeg sige at kunne læse tekster med ord med 5 bogstaver og plus/minus med mindre vi taler tierovergange, flercifrede tal osv. Er for mig ikke at være langt foran, men at være i den gode ende færdighedsmæssigt. Fx kan min søn der skal starte i 0. Klasse til august addere med tal op til 40 uden tierovergange og selv tierovergange lykkes 80% af gangene, han kan subtrahere tal op til 20 igen uden tierovergange, og han er absolut ikke en af de speciel gifted børn, men har lidt flair for tal, storesøskende, en mor der er matematiklærer og der ved nok taler mere tal end hun burde, og ja så taler han også med sine venner i børnehaven om det, hvor de andr følger med en del af vejen. Jeg ved han kommer til at møde nogle der kan det samme når han starter i skole og endda nogle der er dygtigere. Børn i dag der starter i 0. Klasse kan for en stor del en del mere end vi andre kunne da vi startede i skole, derfor bliver jeg lidt hov I hopper på en hurtig konklusion om han keder sig - kan være det er rigtigt, men der en del andre ting der kunne spille ind og det tænker jeg skolen er i gang med at kortlægge.

og så vil jeg sige en klasse på 29 elever i første klasse, der er der bare ikke den samme tid som i 0. Klasse til den individuelle fokus på koncentration, lære at modtage de kollektive beskeder osv. Udover den første bogtsavsindlæring og tal/mængde læring, så er fokus i 0. Klasse netop at eleverne lærer at gå i skole, lærer at modtage de kollektive beskeder og kunne handle på dem, lærer at arbejde individuelt og koncentreret, lærer at arbejde sammen og koncentreret osv. Og det er mindst lige så vigtigt som det faglige....



Det lyder jo rigtigt nok i sidste ende kan vi jo intet konkludere på et debatforum, kun formode og komme med input. Selvfølgelig skal man have tillid til at børnehaveklassens lærere har gennemtænkt deres forslag. Der kan dog være "smuttere". Jeg ville selv som forælder være meget grundig i min undersøgelse af, om alt er overvejet til bunds inden en så stor beslutning. Min egen søn er lige blevet skoleudsat. Han er født den sidste uge i december. Det er udelukkende fordi jeg satte mig kritisk spørgende til, om han var klar, at han i sidste ende blev modenhedstestet og skolen viste sig at være enig med mig. Jeg er så glad for, at jeg ikke bare stolede fuldt ud på personalets vurdering.

Anmeld Citér

20. januar 2016

lineog4

Roselil skriver:



Det lyder jo rigtigt nok i sidste ende kan vi jo intet konkludere på et debatforum, kun formode og komme med input. Selvfølgelig skal man have tillid til at børnehaveklassens lærere har gennemtænkt deres forslag. Der kan dog være "smuttere". Jeg ville selv som forælder være meget grundig i min undersøgelse af, om alt er overvejet til bunds inden en så stor beslutning. Min egen søn er lige blevet skoleudsat. Han er født den sidste uge i december. Det er udelukkende fordi jeg satte mig kritisk spørgende til, om han var klar, at han i sidste ende blev modenhedstestet og skolen viste sig at være enig med mig. Jeg er så glad for, at jeg ikke bare stolede fuldt ud på personalets vurdering.



Ja man skal som forældre også mærke efter i sin mave og nogle gange ved forældre bedst, men andre gange ved fagpersoner en del og fx i forhold til fagligt der er vi som forældre ofte lidt blinde for vores børn er bare fantastiske  og selv jeg som lærer som selv har indskolingen, må trække lidt tilbage og lade lærerne omkring mine børn vurderer, det betyder ikke jeg slet ikke følger mine mavefornemmelser, men jeg er ikke i skolen, ser ikke hvordan de er i sammenhængen og måske kan en af mine en masse når han sidder med mig, men kan ikke i sammenhængen. 

 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.