Roselil skriver:
Havde ikke lige overskud til at svare i går
kan godt se, at mit svar var lidt ufuldstændigt og derfor kan misforståes. Jeg er selvfølgelig enig i, at det er vigtigt med koncentration og det sociale. Det er også derfor jeg sætter "kun" i anførselstegn. Jeg er dog skeptisk over for om det altid virker at give et år mere i bh.kl. Det sociale og koncentrationen kan styrkes der hvor ham er nu. Endvidere kan børn sagtens lave kæmpe udviklingsspring. Det kan være psykisk belastende for ham at gå om, jeg har kendskab til en del elever der hele deres skolegang bliver husket som dem der gik om. Når hun endvidere skriver at han er foran fagligt, så synes jeg bestemt at man også skal undersøge muligheden for, om han mangler udfordringer. Det faglige har kæmpe betydning på linje med det sociale, det er sjældent rart at være den elev der enten er langt foran eller langt bagud. Alle børn vil jo gerne passe ind. Der er flere undersøgelser der viser, at højtbegavede børn ofte ender med korte eller afbrudte uddannelsesforløb fordi de ikke blevet udfordret nok i skolen, dermed udvikler de aldrig den disciplin der kræves for at lære nyt. De giver simpelthen op når de pludselig skal til at gøre sig umage, fordi de aldrig har lært at udfordre sig selv. Nu skriver hun jo heller ikke hvor gammel han er. Synes nemlig også der er stor forskel på, om han er kommet tidligt eller sent i skole.
De skal selvsagt tænkes alle facetter igennem og skolen skal være nysgerrige og undersøgende i forhold til den manglende koncentration og de manglende legerelationer (men der er jo jeg nok bare der, at det forventer jeg de er når de nævner at gå 0. Klasse om, det er ikke en "bare" ting man gør på "tror", men noget der baseres på indsatsområder, evalueringer mm.).
Derudover tror jeg, at det med at gå 0. Klasse om, er mere normalt nu end tidligere da de fleste kommuner presser på vedr. Skolestart Og det er ikke på samme måde noget der følger en gennem skoletiden.
Om ts' søn er foran fagligt har jeg egentlig svært ved at vurdere, en ting er færdigheder alla kunne afkode et ord med mange bogstaver og kunne addere med flercifrede tal, men kan eleven fx høre en historie og finde matematikken i historien? Kan eleven digte videre på en historie som de har læst et stykke af? Osv. Umiddelbart vl jeg sige at kunne læse tekster med ord med 5 bogstaver og plus/minus med mindre vi taler tierovergange, flercifrede tal osv. Er for mig ikke at være langt foran, men at være i den gode ende færdighedsmæssigt. Fx kan min søn der skal starte i 0. Klasse til august addere med tal op til 40 uden tierovergange og selv tierovergange lykkes 80% af gangene, han kan subtrahere tal op til 20 igen uden tierovergange, og han er absolut ikke en af de speciel gifted børn, men har lidt flair for tal, storesøskende, en mor der er matematiklærer og der ved nok taler mere tal end hun burde, og ja så taler han også med sine venner i børnehaven om det, hvor de andr følger med en del af vejen. Jeg ved han kommer til at møde nogle der kan det samme når han starter i skole og endda nogle der er dygtigere. Børn i dag der starter i 0. Klasse kan for en stor del en del mere end vi andre kunne da vi startede i skole, derfor bliver jeg lidt hov I hopper på en hurtig konklusion om han keder sig - kan være det er rigtigt, men der en del andre ting der kunne spille ind og det tænker jeg skolen er i gang med at kortlægge.
og så vil jeg sige en klasse på 29 elever i første klasse, der er der bare ikke den samme tid som i 0. Klasse til den individuelle fokus på koncentration, lære at modtage de kollektive beskeder osv. Udover den første bogtsavsindlæring og tal/mængde læring, så er fokus i 0. Klasse netop at eleverne lærer at gå i skole, lærer at modtage de kollektive beskeder og kunne handle på dem, lærer at arbejde individuelt og koncentreret, lærer at arbejde sammen og koncentreret osv. Og det er mindst lige så vigtigt som det faglige....