Gå Børnehaveklasse om

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.869 visninger
27 svar
16 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. januar 2016

Anonym trådstarter

Det bliver lidt langt

vi står i en situation hvor vi er i tvivl om vores søn skal gå børnehaveklassen om. 

Vores dreng var en meget genert og stille dreng i børnehaven men i forbindelse med skolestart blomstrede han fuldstændig op og blev langt mere åben, glad og selvsikker. Til gengæld begyndte han at fjolle rigtig meget og kunne ikke koncentrere sig om tingene i skolen. Han begyndte også at irriterer de andre børn i undervisningen. Det virker som om at hele den her omvæltning blev lidt for meget for ham og det resulterede i at vi inden ferien havde en dreng der ikke var glad i lang land tid. Han lege altid med den samme ven og følte alle andre drillede ham. Måske lægger jeg alt for meget i det, men jeg tænker at hans personlighed har ændret sig så meget at han havde svært ved at "finde sig selv" 

Efter ferien oplever vi forældre at han er blevet glad igen. Han leger med forskellige venner, synes ikke han bliver drillet mere og er stoppet med at fjolle. Men hans lærer synes stadig der ligger nogle udfordringer og overvejer om han skal gå børnehaveklasse om. Det bunder ud i at han ikke rigtig har nogle "dybe" legerelationer med klassekammeraterne og han ikke kan koncentrerer sig mere end 10 minutter ad gangen mht opgaverne. Fagligt ligger han langt over niveau og kan læse bøger med 5 bogstavssætninger, kan plus og minus osv. 

Jeg tænker umiddelbart om det måske er for kedeligt hvis han fagligt er så langt over niveau og det derfor måske vil have en negativ effekt at gå børnehaveklasse om. Vi har nu aftalt at vi laver opgaver 20 minutter om dagen herhjemme, vi startede i dag og efter 20 minutter ville han selv fortsætte. han sad i 45 minutter og lavede matematik med største fornøjelse, (dog på niveau der er 2 år over ham)  Derudover er vi desværre faldet lidt af på det med lejeaftaler men vi har nu aftalt at have en legeaftale cirka hver 14. Dag.  

Vi skal snart til møde med lærerne og jeg mener egentlig at de her problemer er nogle der er forholdsvis lette at få arbejdet med, men samtidig stoler jeg på læreren professionelle mening. 

Jeg synes det er vanvittig svær beslutning og tænker om der måske er nogle af jer der har erfaring eller bare er super gode til at se både for og imod at få børnehaveklasse om? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. januar 2016

MrsB

Jeg tænker, med pædagog øjne, at det vil være synd at lade ham gå om. Jeg tror i vil få en frustreret dreng der skal igennem alt det samme faglige og sociale, når han tydeligvis er så langt foran. I vil gøre ham en bjørnetjeneste. Han skulle nærmest rykkes en klasse op i stedet  

Her skal lærerne lige hive sig selv i nakkehårene, finde svære opgaver og gøre skolen mere spændende. Jeg har set alt for mange, meget begavet drenge i min skole tid, blive tabt på gulvet af lære uden erfaring med kloge børn. Nu som voksen og næsten uddannet pædagog, smerter det mig endnu mere at tænke tilbage på.  

i skal i samarbejde med læren ligge en anden strategi, og handleplan for at få skabt legerelationer, og gøre skolen spændende. (Ekstra opgaver osv. ) 

Tænk på hvor svært det vil være at starte en helt ny klasse, men med samme dagsorden, for en dreng der måske allerede synes det sociale er lidt hårdt.? Men at rammerne og det faglige er 110% det samme. 

Håber i finder en løsning.

 

Anmeld Citér

18. januar 2016

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

Mht til legeaftaler kunne legegruppe måske være en ide. Jeg er i forældrerådet i min søns børnehave klasse og vi har delt eleverne i grupper på fire med både drenge og piger som på skift skal hjem til hinanden lege. Fx A, b, c og d er i gruppe samme. I januar skal de alle samme hjem til A , i feb hjem til b osv . De fungere rigtig godt . Fx havde vi legegruppe i november og vi bagte småkager , spiste æbleskiver , legede udenfor og indenfor i de tre timer de var her.. Vi havde en gruppe der kærte fra sep-dec og nye der køre fra jan- april i år.. Det giver ihvertfald de søn for at få nye kammerater og lege med andre end dem han søger i skoletiden

Anmeld Citér

18. januar 2016

Pikku Myy

Er det ikke ved at være for sent at gå børnehaveklassen om? Jeg forstår det som om det er på det sociale at det halter. Gad vide om det så hjælper at sætte ham ind i en helt ny sammenhæng, hvor han slet ikke kender nogen. Hvis det skulle have været, burde han så ikke være startet da alle de andre også startede i sommers, så det var en frisk start?

 

Edit: Jeg tror jeg har misforstået indlæg. På en eller anden måde har jeg fået det læst som at han nu går i 1. klasse. Det er ikke tilfældet, vel?

 

Har du en fornemmelse af hvor ofte de andre børn har legeaftaler?

Anmeld Citér

18. januar 2016

Anonym trådstarter

Mulllesmor skriver:

Mht til legeaftaler kunne legegruppe måske være en ide. Jeg er i forældrerådet i min søns børnehave klasse og vi har delt eleverne i grupper på fire med både drenge og piger som på skift skal hjem til hinanden lege. Fx A, b, c og d er i gruppe samme. I januar skal de alle samme hjem til A , i feb hjem til b osv . De fungere rigtig godt . Fx havde vi legegruppe i november og vi bagte småkager , spiste æbleskiver , legede udenfor og indenfor i de tre timer de var her.. Vi havde en gruppe der kærte fra sep-dec og nye der køre fra jan- april i år.. Det giver ihvertfald de søn for at få nye kammerater og lege med andre end dem han søger i skoletiden



Der er legegrupper, der har dog kun været én i november og indtil videre har vi ikke hørt noget fra dem der skal holde her til januar. 

Det virker ellers som en rigtig fin idé 

Anmeld Citér

18. januar 2016

Anonym trådstarter

Pikku Myy skriver:

Er det ikke ved at være for sent at gå børnehaveklassen om? Jeg forstår det som om det er på det sociale at det halter. Gad vide om det så hjælper at sætte ham ind i en helt ny sammenhæng, hvor han slet ikke kender nogen. Hvis det skulle have været, burde han så ikke være startet da alle de andre også startede i sommers, så det var en frisk start?

 

Edit: Jeg tror jeg har misforstået indlæg. På en eller anden måde har jeg fået det læst som at han nu går i 1. klasse. Det er ikke tilfældet, vel?

 

Har du en fornemmelse af hvor ofte de andre børn har legeaftaler?



Jo han går i børnehaveklasse nu  

jeg tror det er meget forskelligt. Nogle børn hver uge, andre har måske kun haft få siden de startede. Han havde selv en del her i starten men det kom vi desværre fra hvilket er super dumt! 

Anmeld Citér

18. januar 2016

Anonym trådstarter

MrsB skriver:

Jeg tænker, med pædagog øjne, at det vil være synd at lade ham gå om. Jeg tror i vil få en frustreret dreng der skal igennem alt det samme faglige og sociale, når han tydeligvis er så langt foran. I vil gøre ham en bjørnetjeneste. Han skulle nærmest rykkes en klasse op i stedet  

Her skal lærerne lige hive sig selv i nakkehårene, finde svære opgaver og gøre skolen mere spændende. Jeg har set alt for mange, meget begavet drenge i min skole tid, blive tabt på gulvet af lære uden erfaring med kloge børn. Nu som voksen og næsten uddannet pædagog, smerter det mig endnu mere at tænke tilbage på.  

i skal i samarbejde med læren ligge en anden strategi, og handleplan for at få skabt legerelationer, og gøre skolen spændende. (Ekstra opgaver osv. ) 

Tænk på hvor svært det vil være at starte en helt ny klasse, men med samme dagsorden, for en dreng der måske allerede synes det sociale er lidt hårdt.? Men at rammerne og det faglige er 110% det samme. 

Håber i finder en løsning.

 



Tusind tak for den besked! Jeg føler mig sgu lidt som en af de forældre der aldrig kan se deres egne børns fejl, når jeg er uenige med lærerne  

heldigvis virker de meget opsat på at det bliver en samtale om hvad vi sammen kan gøre for at han får det bedre 

Anmeld Citér

18. januar 2016

lineog4

Tænker der er rigtig rigtig svært at sige noget om på sidelinien. Men vil sige, de børnehaveklasseledere jeg kender ikke "bare" siger gentage børnehaveklassen med mindre det er fordi de ser nogle udfordringer som vil gøre 1. Klasse svær og at de har lavet forskellige indsatser for at se om de kan arbejde med de udfordringer. 

Det lyder som de vurderer jeres dreng er udfordret på koncentrationen i den store gruppe (det betyder ikke at han ikke vil kunne koncentrere sig der hjemme i meget længere tid end i skolen), og de ved når man kommer i 1. Klasse halvveres de voksne og der er langt større krav til selvregulering og koncentration om en opgave uden meget voksenstøtte. Og så er det egentlig ligegyldigt om man er fagligt fantastisk, hvis man ikke har den modenhed til at kunne modtage en fælles besked og med lidt hjælp gå ned og få den udført, ja så er 1. Klasse svær. 

Jeg ved selvsagt ikke om det er det, men det lyder der til hvis de lægger vægt på hans evne til koncentration om individuel opgave. 

Så er der den anden side, hvis barnet ved at gentage 0. Klasse kommer til at kede sig bravt så kan det også gøre skolegangen dårlig. Så det er virkelig en opvejning. 

Og ville selv som forældre spørge til hans faglige formåen i skolen, fordi vi som forældre har det med at stirre os lidt blinde og se alt det gode de kan og overser der hvor de har udfordringer. 

Og så til sidst vil jeg sige det ikke er en skam at gentage 0. Klasse, det kan være det bedste år givet ud (jeg synes også skoleudsættelse er et godt år givet ud og forstår ikke det pres politisk for at få dem afsted). Men der skal selvsagt været tænkt mange tanker højt og også gerne være lavet en del indsatser for at se om det "bare" var den lille knap man skulle skrue på

Anmeld Citér

19. januar 2016

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Anonym skriver:

Det bliver lidt langt

vi står i en situation hvor vi er i tvivl om vores søn skal gå børnehaveklassen om. 

Vores dreng var en meget genert og stille dreng i børnehaven men i forbindelse med skolestart blomstrede han fuldstændig op og blev langt mere åben, glad og selvsikker. Til gengæld begyndte han at fjolle rigtig meget og kunne ikke koncentrere sig om tingene i skolen. Han begyndte også at irriterer de andre børn i undervisningen. Det virker som om at hele den her omvæltning blev lidt for meget for ham og det resulterede i at vi inden ferien havde en dreng der ikke var glad i lang land tid. Han lege altid med den samme ven og følte alle andre drillede ham. Måske lægger jeg alt for meget i det, men jeg tænker at hans personlighed har ændret sig så meget at han havde svært ved at "finde sig selv" 

Efter ferien oplever vi forældre at han er blevet glad igen. Han leger med forskellige venner, synes ikke han bliver drillet mere og er stoppet med at fjolle. Men hans lærer synes stadig der ligger nogle udfordringer og overvejer om han skal gå børnehaveklasse om. Det bunder ud i at han ikke rigtig har nogle "dybe" legerelationer med klassekammeraterne og han ikke kan koncentrerer sig mere end 10 minutter ad gangen mht opgaverne. Fagligt ligger han langt over niveau og kan læse bøger med 5 bogstavssætninger, kan plus og minus osv. 

Jeg tænker umiddelbart om det måske er for kedeligt hvis han fagligt er så langt over niveau og det derfor måske vil have en negativ effekt at gå børnehaveklasse om. Vi har nu aftalt at vi laver opgaver 20 minutter om dagen herhjemme, vi startede i dag og efter 20 minutter ville han selv fortsætte. han sad i 45 minutter og lavede matematik med største fornøjelse, (dog på niveau der er 2 år over ham)  Derudover er vi desværre faldet lidt af på det med lejeaftaler men vi har nu aftalt at have en legeaftale cirka hver 14. Dag.  

Vi skal snart til møde med lærerne og jeg mener egentlig at de her problemer er nogle der er forholdsvis lette at få arbejdet med, men samtidig stoler jeg på læreren professionelle mening. 

Jeg synes det er vanvittig svær beslutning og tænker om der måske er nogle af jer der har erfaring eller bare er super gode til at se både for og imod at få børnehaveklasse om? 



jeg tror jeres søns problem er at han keder sig i klassen.

min søn cår i 1 klasse. I hans klasse kommer der 10 timer om ugen en dreng fra 0klasse.

da han er så dygtig så får han lidt udfordringer og trives derved bedre med sine egne klasse kammerater

Anmeld Citér

19. januar 2016

PernilleogLouis

Hvis det er der sociale og ikke der faglige der er et problem så forstår jeg ikke helt hvorfor I koncentrere jer så meget om det faglige ? Hvorfor så ikke gøre noget mere ud af der sociale så kan kan få de dybere legerelationer??? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.