Tænker der er rigtig rigtig svært at sige noget om på sidelinien. Men vil sige, de børnehaveklasseledere jeg kender ikke "bare" siger gentage børnehaveklassen med mindre det er fordi de ser nogle udfordringer som vil gøre 1. Klasse svær og at de har lavet forskellige indsatser for at se om de kan arbejde med de udfordringer.
Det lyder som de vurderer jeres dreng er udfordret på koncentrationen i den store gruppe (det betyder ikke at han ikke vil kunne koncentrere sig der hjemme i meget længere tid end i skolen), og de ved når man kommer i 1. Klasse halvveres de voksne og der er langt større krav til selvregulering og koncentration om en opgave uden meget voksenstøtte. Og så er det egentlig ligegyldigt om man er fagligt fantastisk, hvis man ikke har den modenhed til at kunne modtage en fælles besked og med lidt hjælp gå ned og få den udført, ja så er 1. Klasse svær.
Jeg ved selvsagt ikke om det er det, men det lyder der til hvis de lægger vægt på hans evne til koncentration om individuel opgave.
Så er der den anden side, hvis barnet ved at gentage 0. Klasse kommer til at kede sig bravt så kan det også gøre skolegangen dårlig. Så det er virkelig en opvejning.
Og ville selv som forældre spørge til hans faglige formåen i skolen, fordi vi som forældre har det med at stirre os lidt blinde og se alt det gode de kan og overser der hvor de har udfordringer.
Og så til sidst vil jeg sige det ikke er en skam at gentage 0. Klasse, det kan være det bedste år givet ud (jeg synes også skoleudsættelse er et godt år givet ud og forstår ikke det pres politisk for at få dem afsted). Men der skal selvsagt været tænkt mange tanker højt og også gerne være lavet en del indsatser for at se om det "bare" var den lille knap man skulle skrue på
Anmeld
Citér