Anonym skriver:
Tak for det. Mit hoved kværner rundt i en stor pærevælling
kan ikke finde op eller ned i alt det her. Kan mærke det påvirker mig rigtig meget, og har gjordt igennem en længere periode. Kan se at jeg i en længere periode har trukket mig socialt , da jeg føler jeg gør ting forkert. Hvordan hjælper jeg mig selv bedst muligt ? For et eller andet sted har min mor jo så ret men tænker så samtidig , at det vel er " normalt " når jeg hele tiden får af vide , at jeg gør tingene forkert . Ting som at hilse forkert , hvis jeg møder hende , ikke svare tidsnok på SMS eller opkald. Er jeg ved at blive skør ? Roder virkelig rundt i alle tankerne
Hvis du er vokset op sådan og har fået de ting at vide hele dit liv, så vil du få den grundantagelse om dig selv, at du er forkert. Alt du gør er forkert. Og de ting du oplever i dit liv, vil du søge at passe ned i "jeg er forkert"-kassen. Hvis du så har erfaringer, der går imod denne forventning, er der flere muligheder. Enten ændres dine tanker om de begivenheder, så de alligevel passer ned i den kasse, ellers frasorteres de. Og sådan vil det så fortsætte med at du - hele tiden ubevidst - kommer til at forstærke den her grundide om at du er forkert. Det er enormt forenklet og ud fra den baggrund at jeg jo ikke ved ret meget om dig eller dit liv.
De her ting betyder jo ikke, at du faktisk ER forkert. Men det er svært at tro på andet. Og her har du nok brug for hjælp af en psykolog der kan hjælpe dig med at arbejde med disse grundtanker du har om dig selv og dit liv, så du kan få støtte i, at du er okay som du er, men er formet af nogle uhensigtsmæssigt mønstre i din opvækst.
Som sagt - det er ikke et facit. Jeg kender jo ikke så mange detaljer 
Anmeld
Citér