Anonym skriver:
Jeg har også holdt kontakten fordi jeg håber at tingene bliver anderledes . Og for børnenes skyld. Ville jo ønske vi kunne have et normalt forhold. Jeg har prøvet at holde afstand for at passe på mig selv men så går hun først amok og føler sig afvist . Og så sker det disse situationer som nu , hvor jeg bliver svinet til. Og må indrømme jeg ikke ønsker at blive behandlet sådan , prøver selv at behandle andre ordenligt ( det mener hun så ikke ) men en svær ballance hvis jeg også skal passe på mig selv i det jer. Orker simpelthen ikke at blive svinet til fordi jeg måtte aflyse en aftale
Jeg skal og vil på ingen måde forsøge at forsvare din mor, og det står helt uden for diskussion, at hun opfører sig groft, sårende og grænseoverskridende ved bl.a. at kalde dig psykisk syg.
Nu skriver du ikke præcist, hvad der er sket, men i hvert fald har du været nødt til at aflyse en aftale med hende. Og når hun reagerer så voldsomt, som hun gør, så betyder det vel, under alle de grove ord og beskyldninger, at du betyder en masse for hende, og at hun er frygteligt såret og skuffet over aflysningen. Det er uden tvivl hende, der har en masse ubearbejdet stof at slås med, når hun mister realitetssansen og evnen til at se, hvad der egentlig sker - hendes datter må aflyse en aftale, that's it - og i stedet tror, hun bliver kasseret og ikke er vigtig og elsket nok. Det lyder næsten som en choktraume-reaktion, når hun tager så grueligt fejl, og hvis du er vokset op med omsorgssvigt, kan det da tyde på, hun også har en masse skidt med sig i sin rygsæk - mødre vil jo grundlæggende give deres børn en god og kærlig opvækst, og når det glipper, skyldes det oftest deres egne lig i lasten. I stedet for at erkende, at hun har gjort og gør dig uret - det ville jo tvinge hende til at se sig selv i øjnene - afgør hun, at det er dig, der er noget galt med.
Det bedste, man kan gøre for at forhindre, at en som din mor kaster sig ud i gentagelsestvangen - "jeg bliver altid afvist, ingen elsker mig" - er at nægte hende "belønningen", altså bekræftelsen af, at hun bliver kasseret. Så set udefra har du ved at indstille kontakten til hende bevist for hende, at verden ser sådan ud. Og hvis ikke du selv var i klemme og sårbar i dette, ville det bedste være at bekæmpe hendes forvrængede virkelighedsopfattelse ved at fastholde kontakten - sige tydeligt fra, når hun sårer dig, men ikke lukke hende ude af dit liv.
Nu handler det jo bare ikke kun om at "redde" hende, men også om at passe på dig, så ét er, hvad der for hende ville være bedst - noget andet er, at du også skal overleve i dette. Og det er kun dig, der kan vurdere det.
Det, jeg egentlig vil med dette er at prøve at bestyrke dig i det, som du inderst inde godt ved, tror jeg: Det ER ikke dig, der er noget "galt" med. Det er en anden, der har et stort problem.