Anonym skriver:
Sjovt du nævner det med selvbillede for jeg har længe sagt at det er som om jeg ser to billeder. Et af hvordan jeg ser på mig selv og det billede min mor " presser " på mig. Har haft nogle snakker med mine veninder som jo heldigvis kan bekræftige mig i det jeg selv ser. Problemer er at jeg så gerne vil have et godt forhold til min mor men det lykkes bare ikke. Og når hun så dynger mig med sådan en svada ja så vakler jeg . Er vokset op med den slags . At jeg ikke er god nok . At jeg er svag psykisk , at jeg har psykiske problemer. Og har derfor altid set mig som værende svag. Men har netop fået hjælp og det har været med til at vende billedet . Men falder desværre i når jeg har kontakt med min familie .
mange tak for dine ord.
Det er svært at undgå at falde tilbage i de gamle dysfunktionelle mønstre, når man er sammen med mennesker, der stadig sidder i det. Det kan ikke undgå at aktivere en bestemt form for tænkning og adfærd i én selv, som man måske ellers troede, man var ude over. Jeg kan virkelig godt forstå, at du ønsker den gode relation til din mor, men spørgsmålet er, om den er realistisk? Tror du at hun ville være modtagelig, hvis du skrev et brev til hende om dine følelser - holdt bolden på egen banehalvdel, forklarer hende dine ønsker for jeres relation, og måske foreslår familieterapi?
Jeg tror desværre, at det vil være sværr - og nærmest umuligt - for din mor at ændre sin adfærd, hvis ikke hun får hjælp til sine egne problemer. For hvis hun er låst fast i, at det er alle andre, der fejler noget, så er hun heller ikke motiveret til at ændre sig, da hun formentlig mangler den fornødne selvindsigt 
Anmeld
Citér