Hvornår er børn for gamle til at sidde i klapvogn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. november 2015

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

Jeg synes man skal gøre det der passer bedst for ens egen lille familie. Det er nok så mange mennesker der har meninger og holdninger til hvad der er rigtigt og hvad der er forkert, skulle man høre på dem alle kunne man intet gøre.... 

Hos os stoppede vi med klapvogn da knægten var halvandet år, da vi følte at han var blevet så god til at gå selv at vi gik alt vi kunne sammen, så klapvognen ikke blev hans primære transport middel. Så han lærte ret hurtigt at gå og holde én af os i hånden og når han blev træt kom han på ryggen af mig i manduca.

Nu han 4 år og kan gå og gå og gå i meget lang tid, havde ham med til Stockholm i sommers hvor vi den ene dag gik fra formiddag til hans sengetid, i 27 grader, med masser af sight seeing, stop, is, sodavand og mad. Han brokkede sig ikke hele dagen og vi havde seriøst gået fra den ene ende af Stochholm centrum til den anden. 

Vi har prøvet på at lære ham at gå og selv komme rundt og synes det fungere godt, men han er også en stille og rolig dreng som godt kan lide at holde os i hånden og snakke ørene af os

Men forstår godt klapvognen er så vigtig for andre familier, dagen er kort og man har travlt, jeg føler dem ikke og kommentere ikke på dem i offentlighed, men kan da godt tænke mit. Klapvognen er hurtigere og nemmere at holde styr på ungerne, tror det er det.

Men igen man skal gøre det der passer bedst til sin familie.... Og ignorere andres blok, kommentar og især dårlige handlinger i situationen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. november 2015

modesty

LonglivetheQueen skriver:

Hej de damer.

Jeg havde et lettere ubehagelig oplevelse i dag, hvilket fik mig til at tænke på hvornår "folk" generelt synes et barn er for gammel til at sidde i klapvogn.

Historien, bare fordi jeg har lyst til at fortælle det til nogen:

Min datter blev 4 år i oktober og hvis hun har haft en lang dag i BH og vi måske skal gå et stykke for at komme op og handle, så bruger vi klapvognen, ellers cykler hun altid.

Idag var der så en eller anden dame i brugsen der overhøre min datters alder og vælger at råbe efter mig da jeg er på vej ud af brugsen, hun er på vej ind "4 år og sidder stadig i klapvogn, forældre i dag tager intet ansvar" whaaaaat?

Jeg vælger at gå ind i brugsen og spørge damen om hvorfor hun råber og kritisere mig, et menneske hun slet ikke kender, på den måde.. hvortil en af svarene lød "din datter er gammel nok til at gå, ellers ender hun bare med at ligne dig" (jeg er overvægtig, det er min datter på ingen måde). Ubehageligt menneske. Jeg kunne ret hurtigt se at hun ikke var til at tale med, så endte med at sige til hende at jeg synes hun havde en meget ubehagelig opførsel, hvorefter jeg gik.

Temmelig ubehagelig omgang, det er helt fair at der sidder nogen derude med den mening at en 4 årig er for gammel til klapvogn, men er blevet nysgerrig på hvad der er det gængse. Ikke at det ændre noget, jeg ved jeg ikke gør noget der er skadende eller forkert, så vi fortsætter som vi har gjort ind til det passer os at stoppe, eller hun vokser ud af den haha...

Så.. de damer hvad synes i er for gammel?

Det lyder som en rigtig ubehagelig oplevelse. Og hun skal da bare blande sig udenom. 

Men ja, personligt synes jeg at 4 år er for gammelt til at sidde i klapvogn. 

Vores søn stoppede med klapvognen umiddelbart inden han blev 3.

Anmeld Citér

19. november 2015

An&Jo

Altså min dreng er fra april 2010, og han sidder stadig i klapvogn når vi er på længere ture. 

Nu har han så også et "handicap", han har meget bløde knogler, samt hypermobile led, og derfor bliver han let overbelastet, så uden en klapvogn eller andet køretøj, så ville jeg aldrig kunne tage ham med nogen steder. 
Og helt ærligt, så var der INGEN der skulle kommentere på det, og sender folk mig blikke, så får de et blik retur. 
Som udefrakommende, så aner man absolut intet til grunden af hvorfor barnet sidder i en vogn uanset alder. Min søns handicap kan ikke ses med det umiddelbare øje, og hvis man spørger mig så får man afvide hvad der er i vejen, men en overfusning som den du fik, den havde jeg aldrig fundet mig i, jeg havde simpelthen ikke kunne have holdt den gode tone. 
Jeg er ret sårbar når det kommer til mit barn, og derfor får folk simpelthen svar på tiltale når det kommer til ham. 

Anmeld Citér

19. november 2015

lottemusen

Isabella_mor skriver:

Jeg er snart 29 og jeg gad godt at jeg havde en klapvogn. 

Vores søn sagde selv fra omkring 3 års alderen. Han ville hellere cykle. 

He he... Jeg havde nøjagtig samme tanke - det kunne være dejligt med en klapvogn til voksne en gang i mellem

Anmeld Citér

20. november 2015

Ka+Ma=Be

Jeg er ked af at høre, at du har haft sådan en ubehagelig oplevelse. Uanset hvad man måtte mene, er det aldrig en specielt konstruktiv måde at "henvende sig" på.

Personligt har vi ikke brugt klapvogn siden min søn var 2-2½ år (mener jeg at huske  .) Mest af alt, fordi jeg syntes, det var lidt besværligt (vi bor i byen). Efter han blev 2 år, var det mest til ture i zoo og til at sove i på farten.

Min tanke er, at det ikke længere er nødvendigt at bruge klapvognen, når barnet ikke længere sover til middag. Barnet har naturligvis behov for at bevæge sig - ikke kun pga. forbrænding men ligeså meget for at stimulere balance, muskel-led sans og ikke mindst muskelstyrke og -udholdenhed  Ikke at jeg er i tvivl om, at du og andre forældre godt ved det, men det er altid godt at have i baghovedet.

Anmeld Citér

20. november 2015

Loa

Vi har haft vores jogger med på ferier til hun var 4,5, og der har hun siddet i den, fordi der ellers har været ALT for langt for hende at gå.

Og ærligt? Fuck hvad andre tænker! Kunne hun sidde i joggeren stadig, tog jeg den fortsat gladelig med. 

Kan bliver så harm over andres behov for at nedgøre og komme med deres negative meninger, ISÆR den med at din datter eller ville komme til at ligne dig. Der havde damen edderdælme fortjent at få en flad! Føj for uforskammet et menneske. Jeg håber da min datter hellere får et par kilo for meget end bliver så usympatisk og ubehøvlet.

Anmeld Citér

23. november 2015

Mullesmith

Holdda op en kommentar at få smidt i fjæset. Fedt du gik tilbage . Hvis ens barn er træt så ville jeg også bruge klapvognen. Men ja hun er da nok ellers blevet for gammel til den, men som du skriver så cykler hun jo ellers, Synes det er helt fint. Ingen skal blande sig i sådan noget. Jeg harvda også brugt trækvogn til mine tvillinger mens de har været 4 

Anmeld Citér

24. november 2015

Kun1somMIG

Abracadabra skriver:

Tjah, jeg synes slet ikke, at klapvogn bør være en af valgmulighederne for så stort et barn. 

Helt enig. 

Vi stoppede helt med brug af klapvogn før de 3 år for da min søn begyndte at gå valgte vi at gå for at træne. I sommers da vi var i sommerland en hel dag klarede han det fint og han sad kun ned når han skulle spise. Min søn er nu 3 år og klapvognen bliver brugt af en venindes søn på 1 1/2 år indtil min nyfødte kan bruge den 

Men synes damen skulle passe sig selv. Hun er da et virkeligt dårligt eksempel på god opførsel. 

Anmeld Citér

24. november 2015

Bombo

LonglivetheQueen skriver:

Hej de damer.

Jeg havde et lettere ubehagelig oplevelse i dag, hvilket fik mig til at tænke på hvornår "folk" generelt synes et barn er for gammel til at sidde i klapvogn.

Historien, bare fordi jeg har lyst til at fortælle det til nogen:

Min datter blev 4 år i oktober og hvis hun har haft en lang dag i BH og vi måske skal gå et stykke for at komme op og handle, så bruger vi klapvognen, ellers cykler hun altid.

Idag var der så en eller anden dame i brugsen der overhøre min datters alder og vælger at råbe efter mig da jeg er på vej ud af brugsen, hun er på vej ind "4 år og sidder stadig i klapvogn, forældre i dag tager intet ansvar" whaaaaat?

Jeg vælger at gå ind i brugsen og spørge damen om hvorfor hun råber og kritisere mig, et menneske hun slet ikke kender, på den måde.. hvortil en af svarene lød "din datter er gammel nok til at gå, ellers ender hun bare med at ligne dig" (jeg er overvægtig, det er min datter på ingen måde). Ubehageligt menneske. Jeg kunne ret hurtigt se at hun ikke var til at tale med, så endte med at sige til hende at jeg synes hun havde en meget ubehagelig opførsel, hvorefter jeg gik.

Temmelig ubehagelig omgang, det er helt fair at der sidder nogen derude med den mening at en 4 årig er for gammel til klapvogn, men er blevet nysgerrig på hvad der er det gængse. Ikke at det ændre noget, jeg ved jeg ikke gør noget der er skadende eller forkert, så vi fortsætter som vi har gjort ind til det passer os at stoppe, eller hun vokser ud af den haha...

Så.. de damer hvad synes i er for gammel?

Jeg vil sige at klapvogn er noget man bruger, når man skal på ture hvor barnevognen bliver for voldsom at have med. Så når man er for stor til barnevogn, er man også for stor til klapvogn :p 

For mig er en 4 årig i klapvogn, det samme som at lægge hende i en barnevogn. Men jeg er fuldstændig ligeglad med hvad andre gør, og kunne aldrig drømme om at sige det til forælderen, om det så er en nær eller fremmede person, men jeg har taget mog selv i at kigge lidt undrende til en.  

Anmeld Citér

24. november 2015

Carina:-)

Vi bruger stadig tvillingeklapvogn til de 2 yngste på 3½ 

Primær fordi den ene har nogle prob med lav vækst ( Han er på str med en på 1½) og dermed ikke har samme kræfter som den anden som er af normal str.Og som sagtens kan gå meget længere end den anden. 

Men fordi vi ikke skal eller vil gøre forskel får begge 2 samme tilbud med klapvogn når vi er på tur og har da også fået et par blikke men jeg kunne ikke være mere ligeglad. 

Jeg  ved hvad grund der ligger bag og så er jeg egentlig ret ligeglad med om nogen får en portion selvfedme af at have ondt i måsen . 

Den kvinde du nævner har det jo tydeligt ikke ret godt med sig selv siden hun har et behov for at fortælle dig hvad DU gør galt i dit liv. 

Så ryst det af dig - det er ikke det værd at lade det påvirke dig . 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.