Anonym skriver:
Hej
Hvad mener I om det?
Nogen der har oplevet det? Nogen "veninder" her? (Anonyme svar tilladt)
Kunne være spændende at høre fra begge sider...
Grunden til at jeg spørger er, at det lige er sket for en veninde...
Som andre har skrevet er det ikke muligt at "stjæle" en kæreste/mand. Når folk begår utroskab er det et aktivt valg og at se det som andet er i min optik grundlæggende forkert.
Og.. utroskab er aldrig okay.
Jeg mener dog at det er den part som er utro der har den største fejl. Man kan snakke om at det er moralsk forkert at indlede sig med en "optaget" person, men i samme åndedrag kan det aldrig blive den "ikke utro" parts problem.
Men i dit scenarie snakker vi om en veninde og så fald er hun også utro over for sit venskab, da sådan noget er en af de største svigt man kan lave som venner. og i sådan et tilfælde, er både mand og veninde lige forfærdelige.
Min mening er også at hvis man er rigtig gode venner og har et godt parforhold, så er dette scenarie slet ikke muligt, da du på ingen måde vil anskue en vens partner eller en partners ven som værende et "mål", til forskel for hvad mange tror, mener jeg at når man forelsker sig er det fordi man er "åben" for det, hvilket man i et godt forhold/venskab aldrig ville være.
Dog.. tænker jeg også at disse indsigtsløse forelskelser sker og at hvis man først ER blevet forelsket i en anden, om det er sin partners veninde/ven eller ej, så er det jo en anelse svært at lave om på.
Men så må man vise sin nuværende partner den respekt at gå fra dem før man indleder sig med en anden og være forberedt på at hvis det nye forhold indledes med den gamle partners ven, at så er der nok ikke de store muligheder for at man kan beholde et venskabeligt forhold (hvis det var muligt i forvejen) og venskabet imellem den gamle partner og den nye nok ikke står til at redde.
Men det er i min optik en risiko man er villig til at tage hvis man forelsker sig og vælger den nye partner til.
Problemet er jo når folk er for store kujoner til at ville smutte før de starter noget nyt. Det er det utimative "jeg vil blæse og have mel i munden"-scenarie, for de fleste vil ikke helt gøre det færdigt med den første, hvis nu det nye ikke er hvad de forventer. Hvilket er både enormt egocentreret og enormt respektløst over for sin partner/ven.
Det var mine tanker på området.