Mullesmith skriver:
Bag boller. Jeg bager rigtig meget og det er jo nærmest gratis. Jeg har en meget nem opskrift, du skal ikke engang have fingrene i dejen og den skal ike hæve inden du klatter bollerne Op med en ske dom du dypper i vand.
Smuldr 50g gær (1pk) i en skål.
600ml lunken vand
1/2 kop olie i
2-3 tsk sukker
2-3 tsk salt
1 æg (kan undlades)
3-4 revet gulerødder (kan undlades)
1 kop solsikkekerner (kan også undlades eller erstattes med sesamfrø)
hvedemel i indtil det bliver en sammenhængende men godt klistret dej. Og så skal der bare klattes dejklumper op på bagepladen, skal helst være så faste at de ikke flyder for meget ud og bliver helt flade.
Så skal de bare stå og hæve 30 min.
Sættes i en kold ovn og tændes på 200 grader. Når de er pænt guldenbrune så bare ud med dem og lade dem køle af. Meget nem og billige. Og så servere du bare syltetøj og en skæreost til, tjek hvor der er gode tilbud på ost. Evt. En klase vindruer eller peberfrugt hvis det er på bud nogen steder. Og så self en pakke smør.
Kagen kan du også nemt bage billigt, en ganske almindelig chokoladekage eller banankage, med alm kakao glasur og lidt krymmel.
Du kan bage meget for en 100kr seddel
mel 2kg ca.10kr
gulerødder 1kg 10kr
rapsolie ca. 10kr
gær 1kr
salt 1/2kg 5kr
sukker 1kg 10kr
kakaopulver ca. 20-30kr
flormelis 10kr
krymmel 15kr
æg 20kr
smør 10kr
ost 50kr
vindruer 15kr
syltetøj 10kr.
210kr for både kage boller og ost og syltetøj.
Du kan godt erstatte margarine i en kageopskrift med den rapsolie du i forvejen skal bruge i bollerne.
Lav masser af saftevand til gæsterne, drikker de kaffe render det selvf lidt op men så køb en billig pose til 18kr.
samlet kan du holde mad og drikkelse indenfor 300kr uden problemer. Bare kig efter tilbud og tænk hellere en god ost end 4 middelmådige. Held og lykke med det.