At skralde....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. oktober 2015

Sprit25

Jeg vil bare lige pointere at det ses som tyveri fra butikken. Hvertfald af flere instanser. 

Jeg ville aldrig nogensinde skralde mad til min datter. Så hellere selv gå sulten i seng

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. oktober 2015

Astoria

Profilbillede for Astoria
Sprit25 skriver:

Jeg vil bare lige pointere at det ses som tyveri fra butikken. Hvertfald af flere instanser. 

Jeg ville aldrig nogensinde skralde mad til min datter. Så hellere selv gå sulten i seng

Det er fuldt ud lovligt (og absolut ikke set som tyveri) hvis containerne står frit tilgængeligt og ikke er aflåste. Det er dog korrekt at der er en del supermarkeder som er begyndt at aflåse for at forhindre skraldere i deres containere. 

Anmeld Citér

6. oktober 2015

Anonym trådstarter

Sprit25 skriver:

Det er, så vidt jeg er orinteret, kun tyveri hvis du tvinger dig adgang. bla bryder låse op eller kravler over hegn.

en container der står ulåst, er det samme som når man samler en flaske op fra en skraldespand på en offentlig rasteplads. Det er på ingen måde tyveri. Det udsmidte har ingen ejer mand mere.

men derfor kan der da sagtens være forskellige grunde til at butiksejere ikke ønsker dette, men så må de låse den. Herefter kan det politianmeldelses.

Jeg ville aldrig overveje at prøve det, hvis jeg ikke havde sat mig ind i lovgivningen på punktet.

Anmeld Citér

6. oktober 2015

Anonym trådstarter

Astoria skriver:

Jeg har prøvet at skralde et par gange. Det var ikke rigtig noget for mig, men hvis du er nysgerrig synes jeg du skal prøve det en gang. Du kan bare se på mens din veninde skralder. Det er forskelligt hvilke grænser man har i forhold til 'skraldet'. Vi tog aldrig kødvarer eller mælkeprodukter, andre har ikke problemer med at tage disse ting. Vi tog heller aldrig ting hvor emballagen var åbnet eller skadet. Men sådan noget som en pose æbler eller shampoo havde jeg ingen kvaler med at tage. Varerne bliver så set grundigt efter når man kommer hjem og emballagerne bliver steriliseret. 

Hvordan vil di steriliserer plast emballage? Er det ikke mere smart bare at pakke det om. Og hvad med æbler, hvis man feks bare skyller dem, er det vel ikke nok?

Anmeld Citér

6. oktober 2015

lineog4

Først vil jeg sige jeg synes det er paradoksalt at der smides så meget ud når der er mennesker som rent faktisk ville gå sultne i seng hvis ikke de tog ud og skraldede...

Jeg synes det er grotesk der er sådan et overflod af varer og det bliver smidt væk, da det jo ikke bare handler om at nogle mangler men at der for alt det supermarkedet bugner med er brugt ressourcer til st producere, fragte mm. Ressourcer som både tærer på baturen og forurener i fremstilling mm.

Jeg har stor respekt for de som skralder eller på anden måde arbejder mod madspilden. Men jeg kan ikke selv, bare tanken om maden har været i en container og jeg mister appetitten, jeg kunne heller ikke dele mad med en vildt fremmed altså lavet mad fx men gerne give videre... Når jeg ikke kan det er det jo fordi jeg ikke er sulten nok, for stod valget mellem sult og især mine børns sultnig producere mad af hvad jeg kunne støve op i en container så er jeg sikker på prinsesse på ærten tendenserne kunne pakkes langt væk...

Anmeld Citér

6. oktober 2015

Anonym

Anonym skriver:

Altså jeg har faktisk samme holdning som jer,men tror måske også det er fordi jeg ikke ved hvad det er...Min veninde er meget begejstret og overrasket over hvor meget hun kan finde. Hun kan forsørge familien med det meste på den måde.

Og trods min skeptiske holdning er jeg også vildt nysgerrig. For hvor meget kan man finde? Men igen jeg er vildt bange for de der bakterier der absolut må være sådan et sted. Hun siger dog, at det meste er vacom pakket og oftest er det smidt i en sort pose med knude på...og hun tager kun det hvor emballagen ikke er brudt. Tit finder hun feks konserves der er bulet, og som butikkerne ikke må sælge pga den ene bule. Det fejler intet overhovedet.... Det ER da spild.

Min kæreste arbejder i en butik og det lægger ofte 20 cm råddent vand i bunden af den container. Inden maden ryger i containeren, har det ligget måske 5/10 timer på gulvet i butikken før der hele bunken smides i containeren.. Men efter at have været med ham på job, så forsvandt min "interesse" for at skralde. For har stod synes ideen var fed.. 

Anmeld Citér

6. oktober 2015

Sprit25

Anonym skriver:

Det er, så vidt jeg er orinteret, kun tyveri hvis du tvinger dig adgang. bla bryder låse op eller kravler over hegn.

en container der står ulåst, er det samme som når man samler en flaske op fra en skraldespand på en offentlig rasteplads. Det er på ingen måde tyveri. Det udsmidte har ingen ejer mand mere.

men derfor kan der da sagtens være forskellige grunde til at butiksejere ikke ønsker dette, men så må de låse den. Herefter kan det politianmeldelses.

Jeg ville aldrig overveje at prøve det, hvis jeg ikke havde sat mig ind i lovgivningen på punktet.

Så tog jeg fejl det må du undskylde Jeg ser det dog stadig som tyveri

Anmeld Citér

6. oktober 2015

Anonym trådstarter

Sprit25 skriver:

Så tog jeg fejl det må du undskylde Jeg ser det dog stadig som tyveri

Og det gør jeg egenlig også selv. Derfor var jeg også inde at google det, for ellers havde det været helt no go for mig.

Det går på en måde også vildt meget over mine grænser, både hvad angår det hygiejniske, men også det med forskellen på dit og mit.

Men det er faktisk overraskende hvor meget der bliver smidt ud, men som stadig er gangske udemærket mad. Jeg tænkte lidt over det i går, da jeg var ude for at hive porrer op af urtehaven.

Der er mange baktusser i en container.....men i min have, der hovedsaglig består af jord, er der sikkert kravlet en lave forbi, en snegl har taget en bid, flere fluer har været der, og både kat og hund har også været forbi.....så der er jo også mange bakterier. og lige mht porrer, så er de jo faktisk ret svære at rengører indvendig.

Er vi blevet for bakterie forskrækket? Jeg ved jeg er.....men engang gravede de kødet ned i jorden, og åd det gladeligt bagefter.

Anmeld Citér

6. oktober 2015

loop

Anonym skriver:

Er der nogen der har prøvet det og hvad mener I om det? 

Jeg er blevet indbudt med af en veninde og er egentlig lidt nysgerrig.  Hun har sparet vildt mange penge ved at gøre det.

Det kan forøvrigt Googles hvis nogen ikke ved hvad det er....i store træk,finder man mad i butikkernes container, mad der intet fejler.

Jeg er lidt i begge lejre,for ville egentlig gerne spare penge, og mindske madspildet... Men hvad med bakterier mv...hvordan rengøre man feks grønsager godt nok? Er meget i tvivl om konceptet, men mest pga frygt for sygdom mv.

Byd meget gerne ind med alle holdninger på en konstruktiv måde og berig min viden.

Jeg har overvejet det. Det er dog kun blevet ved tanken, da jeg ikke ved "hvordan man gør". Men kom der en veninde og spurgte om jeg ville med, ville jeg sige ja.

Jeg synes de butikker, der sætter lås på deres container skulle skamme sig. Tænk at man ikke under fattige, hjemløse, eller sparsommelige folk noget, der alligevel skal smides ud. -Det er simpelthen topmål af lavmål.

Det er det samme jeg tænker om genbrugsstationer. Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor man ikke må tage ting andre har smidt ud, når det alligevel blot skal destrueres. Giftige ting selvklart undtaget, men ellers. Jeg ved man stadig må tage ting på nogen genbrugspladser, ellers er der en ordning, hvor opsynsmanden tager de ting han finder anvendelige, og sætter dem ind i et rum, hvor man så enten kan tage/købe det man ønsker. Men der er så også genbrugspladser, der er forbeholdt indbyggere i kommunen, hvor man simpelthen har et klistermærke i bilruden, der viser at man har tilladelse til at komme på denne genbrugsplads.

Jeg synes systemet er råddent i denne forbindelse.

Min datter ville gerne have mange disneykort, men hun ønskede ikke at bruge penge fra sin pung. Derfor samlede vi flasker, når vi alligevel var ude at gå med hunden. Det blev til mange pakker, og jeg belønnede hendes indsats ved også at købe nogen til hende. Hun var stolt, men også undrende over hvorfor folk smider penge i skraldespanden. Hun spørger mig om andre ikke ved at det forurener. Hun er 8 år. En dag hvor vi var ude at handle ved lukketid, så vi de tømte alle brød og kager i containeren, det forstod hun ikke, og spurgte hvorfor det blev smidt ud når det lige før havde stået i butikken.

Når også børn begynder at undre sig over voksnes handlinger, så er der noget galt. Jeg ved godt hun ikke har det fra fremmede, men alligevel...

Anmeld Citér

6. oktober 2015

esioul

Anonym skriver:

Er der nogen der har prøvet det og hvad mener I om det? 

Jeg er blevet indbudt med af en veninde og er egentlig lidt nysgerrig.  Hun har sparet vildt mange penge ved at gøre det.

Det kan forøvrigt Googles hvis nogen ikke ved hvad det er....i store træk,finder man mad i butikkernes container, mad der intet fejler.

Jeg er lidt i begge lejre,for ville egentlig gerne spare penge, og mindske madspildet... Men hvad med bakterier mv...hvordan rengøre man feks grønsager godt nok? Er meget i tvivl om konceptet, men mest pga frygt for sygdom mv.

Byd meget gerne ind med alle holdninger på en konstruktiv måde og berig min viden.

Jeg synes det er en fin måde at skaffe sig mad på bordet på, hvis ikke der er andre muligheder. 

Jeg ville nok selv være for sart til det. men stod valget mellem ingen mad eller at skralde ville jeg da klart gøre det 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.