Hej 
Jeg bryder mig ikke rigtig om, at det bliver en diskussion om hvad der er "fair" eller moralsk forsvarligt... venskab med chefen eller ej.
Kvinder skal ikke undskylde for deres graviditet på jobbet, og der er intet som helst "unfair" ved først at sige det, når man ønsker. Dét er netop en rettighed man er sikret, for at undgå arbejdspladsens spekulationer i ansættelsen. Dét er en del af gamet - og naturens gang - og hvad Søren skulle vi gøre hvis ikke kvinder fik børn når de ønskede, fordi de var bange for arbejdspladsen s reaktioner ... (hvilket desværre sikkert allerede forekommer alt for ofte)..?
Tillykke med din graviditet - nyd det - og fortæl om det når du er klar, ikke når du føler at du "skal"...
Uanset hvordan man vender og drejer det, og snakker rettigheder, så kan en gravidiet være en belastning for arbejdspladsen. Der hvor jeg er, ville det ikke være den økonomiske belastning, der ville være et problem. Men dét at jeg måske påtog mig ansvar for projekter eller lign, som jeg ikke kunne gennemføre, kunne være en stor belastning for både kollegaer og chef.
Jeg er 110% sikker på, jeg ikke ville blive fyret grundet en graviditet - er netop ansat i ny stilling på trods af min nye chef ved, jeg er i behandling. Han ved det er en del af gamet, at jeg måske bliver gravid(omend det er lidt usandsynligt) - tilgengæld vil jeg så gerne kvittere med at sige det så tidligt som muligt, hvis det sker - så vi har længst mulig tid til at få fordelt opgaver og evt oplært en vikar. Simpelthen for, at alt glider så nemt som muligt.
Kunne jeg holde fast i min ret og først sige det omkring uge 15 -18 stykker - helt sikkert. Men hvorfor udøve den ret, når nu det er nemmere for alle partner, at jeg siger det tidligt? Hvad ville man få ud af det? - andet end man stod fast på sin ret, og dette så gik udover gode kollegaer.
TS spørger hvad vi ville have gjort, og jeg havde sagt det...som jeg skriver, så kan det være det er brancheafhægigt. Og jeg har aldrig oplevet, at folk bliver fravalgt eller nægtet fastansættelse grundet en graviditet, DERFOR ville jeg heller havde rene linjer og sige det. Det er klart, var jeg i en branche eller position, hvor jeg var i en kæmpe risiko for at blive fyret, så var min holdning måske anderledes. Men det er jeg ikke, og har aldrig været det.