lineog4 skriver:
Nu er barnet jo kommet til verden, så det jeg vil skrive er spildte ord. Men jeg tænker man ikke skal sætte et barn i verden hvis man kun tror man kan overkomme den perfekte situation. En ting er down, en anden er tusindvis af andre udfordringer, barnet kan også blive handicappet grundet en ulykke (vil man så også bare afskrive sit barn på 5 år fordi det bliver hjerneskadet?). Det perfekte glansbillede er sjældent virkelighed, og man skal kunne klare et glansbillede med flossede kanter, eller hvor det er blevet bøjet, har mistet farven osv.
Livet kommer ikke med garantier, at vælge at sætte et barn til verden, er heller ikke kommet garantier. Man kan få tusind scanninger, man kan få alle de garantier om barnet er raskt og så kan det under fødslen mangle ilt og få en alvorlig hjerneskade, fødslen kan gå i gang for tidligt med senfølger til følge, og ja de kan overse både det ene og det andet på scanninger.
Du har helt ret, barnet er ikke tjent med at vokse op hos forældre der ikke ønsker det. Men de forældre mener jeg så heller ikke er blevet forældre, de forældre skal virkelig tænke sig om en ekstra gang før de laver flere børn, for kan de ikke rumme et barn der anderledes, så er det for mig at se en for stor chance at blive gravide.
Det er jeg ikke enig i - eller rettere, jeg tror ikke, ret mange vil være i stand til at tænke så langt, og det er menneskeligt og forståeligt. Man siger om unge mennesker, at "De ved, de skal dø, men de TROR det ikke" - sådan tror jeg også, vi har det med risikoen for at få et alvorligt handicappet barn: Vi ved, det kan ske, og vi kan forholde os til det teoretisk og bekræfte os selv i, at det vil vi kunne klare - men vi TROR ikke, det sker, og når det så gør, skal vi først til at lære os selv at kende i dén situation. Sørge og tvivle, føle skuffelse, vrede, og for enkeltes vedkommende måske erkende, at det hér kan jeg ikke.
Det har intet med glansbilleder at gøre efter min opfattelse, men om at se den verden og det liv, man troede var i vente, sønderbombet og ødelagt. Vi andre kan sagtens sige "Hun er da så sød" og "Downs er da ikke det værste, der kunne ske" - men forældrene har mistet noget, de troede var deres fremtid, og fået noget ganske andet i stedet.
Når vi, der har født sunde, raske børn senere erfarer, at noget er "galt", eller hvis et af børnene bliver alvorligt skadet ved en ulykke, så HAR vi knyttet os til barnet og elsker det himmelhøjt. Det er stadig en stor sorg, men det er en helt anden situation.
Jeg tror, der er situationer i livet, man ikke KAN tage med i sine betragtninger, fx når man beslutter at få et barn. Børn skal blive til af håb og tro og optimisme, og risikoberegning er helt teoretisk.