Mom skriver:
Jeg lagde nuancer i teksten og tolkede derfor anderledes.
Selvfølgelig kan verden ende anderledes end man havde regnet med, men engang imellem ramler verden sammen om en, og man må indse at man bare ikke har kræfterne, ressourcerne til at vinde den kamp.
Hvis man ikke tør tage risikoen bør man overveje om man bør få børn?? Har du fået foretaget NF ved dine graviditeter, hvis ja, hvorfor? Du bør vel løbe risikoen? Og hvad med misdannelsesscanning?
Jeg fik ikke sådanne fine scanninger med min første - det fandtes ikke. Der var en scanning i uge 18 og den kaldte de en termin scanningn.
Med nummer 2, fik jeg de to scanninger og troede naivt som alle andre at selvsagt skete sådan noget ikke for mig - vi havde faktisk slet ikke taget stilling til hvad nu hvis... Vi fik to fine scanninger, men endte jo så med et barn der var for sygt til livet alligevel, et barn der kun kunne leve 4 dage. Og jeg kan love dig for jeg har tænkt mange gange, hvad nu hvis og jeg tog hende gerne med et handicap, tog hende gerne med udfordringer, hjerteoperationer osv. Bare jeg fik hende i live.
Efterfølgende har vi fået en milliard scanninger i de to graviditeter og vi har talt tusind scenarier igennem og var helt enige om vi var taknemmelige for alle børn der kunne leve - vi ville dog ikke igen gå igennem en graviditet for udfaldet med 99% sikkerhed var døden, alene fordi vi troede ikke vi kunne overleve som mennesker igen og vi vidste ikke hvordan vi skulle få vores datter hel igennem at begrave endnu en søskende. Hvorfor valgte vi så NF, hvis vi ville et down barn - vi fik en udvidet NF, så der også blev kigget på risikoen for andre trisomier, dem der var ulig liv, igen af samme årsag. Og ja så fordi vi var i hæj risiko for endnu et hjertebarn, så var det mest trygt. Men vi var villige til risikoen, vi lever med forhøjet risiko for et hjertesygt barn, og har de gange vurderet at den risiko kunne vi leve med, vi overlevede ikke bare et flosset glansbillede men et glansbillede der blev revet itu, og vi ved livet ikke kommer med de famøse garantier.
Jeg har hadet mig selv for at turde tage chancen, fordi jeg også tog den på mine børns vegne. Men jeg gjorde det.... Så ja jeg har fået scanningerne, men ved desværre at de scanninger ikke giver garantier, og at jeg til hver en tid ville rumme og elske et barn også med et handicap. for mig er de scanninger noget helt andet, nemlig potentielle dødsdomme.