Hej kære mødre. 
Jeg skriver anonym af årsagen at min veninde står i en rigtig træls situation og jeg har desperat brug for nogle svar for muligvis at kunne hjælpe hende..
Jeg var hjemme ved min veninde i dag, og hendes mand og hende kom op i et skænderi (det skal siges at jeg har overværet flere af deres skænderier, da jeg er der dagligt)
Nå men nu til sagen, hun havde ryddet op i nogle af hans ting og han stejlede helt af på hende smadrede billeder ned på jorden, var truende omkring hende og hendes datter at hvis det ikke stoppede med det samme (altså at hun ryddede op i hans ting) ville der ske mord, han truende både mig, min veninde og deres fælles datter truede han også - problemet er at jeg ser en veninde der bliver kørt psykisk terror på hver dag og hver gang han skændes med hende truer han med hvis hun smutter fra ham vil han jagte hende rundt og dræbe hende og deres barn - ikke nok med det vil han også gå efter hendes søskende for at finde hende.
Det skal siges de har været oppe og sloges meget førhen og de har også slåsede efter fødsel - som min veninde siger så var/er det den psykiske terror der gør hende magtesløs og gør hun kan finde på at slå ham. (Dog slår hun ikke mere)
Han truer med hvis det kommer til kommunen så vil han sige at hun har slået ham, men han har jo os slået hende? 
Ikke at det er okay at slå derfor er min veninde også stoppet da hun ved vold ikke løser - selvom intet løser sig her, men bare bliver værre mht. Til psykisk terror.
Oveni kører han en rimelig hård opdragelse på den 2 årige datter, hvis hun gør noget forkert får hun et dask over fingeren og kommer ind i sin seng hvis hun ikke vil op til ham - på mig og moren virker det som om hun ikke er tryg ved ham.
Hun leger og er glad når han ikke er hjemme (næsten altid ude eller gemmer sig bag sin skærm i soveværelse) men så snart han træder ind af døren/eller kommer ind i stuen hvor vi leger vil hun hele tiden op til mig eller sin mor hun vil ikke rigtig bæres af faren og vrider.
Min veninde er magtesløs og vil bare gerne væk fordi hun ikke vil ødelægge hendes datter - problemet står så bare i at hun er pisse rej for at han får taget deres datter fra hende på den ene eller anden måde (han har talegaverne i orden).
Hun vil bare gerne væk, hun vil ikke ødelægge hendes datters opvækst - men hvis hun stikker af står datterens bopæl registret på der fælles adresse som han så vil være på - jeg har været inde og læse og der står at det typisk er den som er på bopælen hvor barnet er tilknyttet i folkeregister der anses for at have bopælretten.
Mit spørgsmål er så, hvis hun stikker af fra ham og selvfølgelig snakker med sagsbehandler osv inden og fortæller situationen og hvad hun bliver udsat for, vil hun så have en god mulighed for at have sin datter ved sig selvom det er ham der bliver på fælles adressen datteren er registret på?
Undskyld mit meget lange spørgsmål - men håber virkelig i vil give jer tid til at læse det - og svare hvis i kan svare mig på det så jeg kan hjælpe mon veninde