Kvinde tav om graviditet - og blev fyret

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. august 2015

Carina:-)

Mami skriver:

Der er ret langt fra den situation der er beskrevet i min optik. 

Her snakker vi en kvinde der i den grad har sat sig selv først, hun søger en stilling vel videne hun ikke kan fuldføre den, der er toppen af egoisme i min optik. 

I henhold til dit eksempel, har jeg egentlig svært ved at have sympati med en sådanne kvinde, hun bliver gravid velvidende hun er på vej ud af dagpenge systemet som hun åbenbart har været i, i 2 år efter endt uddannelse. 

Såfremt kvinden alligevel syntes hun skal have børn lige nu, må hun: 

1) søge kontant hjælp 

2) søge et job der ikke er tidsbegrænset

3) søge et job hvor udsatte menensker ikke kommer i klemme. 

Jeg holder fast på at vi her i Danmark har en skræmmende "jeg" mentalitet "jeg vil have børn nu!" - staten må bare betale eller nogle stakkels børn i et speciel tilbud som ikke har andre muligheder, for hun vil have barn og job nu, så pyt da med hvem det rammer bare det ikke er en selv. 

Ja jeg er enig 

Og som arbejdsgiver inden for en branche med jobs som alle kan varetage har jeg alligevel haft bred erfaring med hvor let det er som ledig at undslippe at komme i arbejde på trods af lang ledighed.

Og tænker at den branche ikke er den eneste der har den erfaring at fagforeningerne jævnligt er lidt for gode til at tage skyklapper på på trods af at de i længden ikke hjælper deres medlemmer men bare fastholder dem på passiv forsørgelse. 

Hun havde ikke behævet at ansøge en stilling hvor hun godt vidste hun ville skulle gå fra efter 3 mdr og endda kunne risikere sygemelding.

Samt er det da tankevækkende at hun efterfølgende så liiige synes hun vil fortælle lederen at hun da gerne vil starte men hun skal lige vide at så smutter hun om 3 mdr.

Det virker som om hun udemærket er klar over at hun stod med det vindede kort fordi vi har et samfund der er så bange for at få forskelsbehandling  kortet smidt i nakken -at vi netop isolerere visse grp i samfundet fordi ingen arbejdsgivere har lyst til at røre ved dem. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. august 2015

ErDuHerIkkeSnart

Mami skriver:

Der er ret langt fra den situation der er beskrevet i min optik. 

Her snakker vi en kvinde der i den grad har sat sig selv først, hun søger en stilling vel videne hun ikke kan fuldføre den, der er toppen af egoisme i min optik. 

I henhold til dit eksempel, har jeg egentlig svært ved at have sympati med en sådanne kvinde, hun bliver gravid velvidende hun er på vej ud af dagpenge systemet som hun åbenbart har været i, i 2 år efter endt uddannelse. 

Såfremt kvinden alligevel syntes hun skal have børn lige nu, må hun: 

1) søge kontant hjælp 

2) søge et job der ikke er tidsbegrænset

3) søge et job hvor udsatte menensker ikke kommer i klemme. 

Jeg holder fast på at vi her i Danmark har en skræmmende "jeg" mentalitet "jeg vil have børn nu!" - staten må bare betale eller nogle stakkels børn i et speciel tilbud som ikke har andre muligheder, for hun vil have barn og job nu, så pyt da med hvem det rammer bare det ikke er en selv. 

Altså - mit forsigtige bud er, at du intet aner om kvindens situation. Hun kan være blevet gravid uden at det var planlagt (og skal vel ikke tvinges til abort?), eller hun kan have forsøgt sig igennem årelange og opslidende behandlinger (dem er vi også nogle stykke af).

Med hensyn til dine tre punkter, må det dog lige understreges at:

1) Der er ingen sikkerhed for at hun er kontanthjælpsberettiget - med de seneste stramninger er det måske endda mere sandsynligt at hun ikke er.

2) Det er ikke hendes beslutning, men et lovgivnings-krav at hun skal søge dé jobs, som er ledige indenfor rimelige rammer. 

3) Dette er heller ikke hendes beslutning, hun er påkrævet at skulle stå til rådighed for alle relevante jobs.

Jeg ved ikke hvor du får dit Danmarksbillede fra mere generelt (andet end at det er noget vi godt kan lide at gå at vrisse lidt over til hinanden) - tvært imod er vi heldigvis et af de lande i verden med højest social tillid - og nogle ville måske endda dristes til at sige "sammenhængskraft".

Lige til sidst: Altså der er jo i øvrigt ingen i denne debat der ikke synes at det er synd for de børn, de kollegaer, og den institution det rammer - det er ikke det som er pointen 

Anmeld Citér

17. august 2015

Mami

Altså - mit forsigtige bud er, at du intet aner om kvindens situation. Hun kan være blevet gravid uden at det var planlagt (og skal vel ikke tvinges til abort?), eller hun kan have forsøgt sig igennem årelange og opslidende behandlinger (dem er vi også nogle stykke af).

Med hensyn til dine tre punkter, må det dog lige understreges at:

1) Der er ingen sikkerhed for at hun er kontanthjælpsberettiget - med de seneste stramninger er det måske endda mere sandsynligt at hun ikke er.

2) Det er ikke hendes beslutning, men et lovgivnings-krav at hun skal søge dé jobs, som er ledige indenfor rimelige rammer. 

3) Dette er heller ikke hendes beslutning, hun er påkrævet at skulle stå til rådighed for alle relevante jobs.

Jeg ved ikke hvor du får dit Danmarksbillede fra mere generelt (andet end at det er noget vi godt kan lide at gå at vrisse lidt over til hinanden) - tvært imod er vi heldigvis et af de lande i verden med højest social tillid - og nogle ville måske endda dristes til at sige "sammenhængskraft".

Lige til sidst: Altså der er jo i øvrigt ingen i denne debat der ikke synes at det er synd for de børn, de kollegaer, og den institution det rammer - det er ikke det som er pointen 

Hun har aldrig været tvunget til at søge et job der er tidsubegrænset til 5 mdr når hun ved hun skal fra 3 mdr før, og så er det egentlig underordnet hvad hendes situation er udover. 

Du nævner man skal søge job fra samfundet side, det er korrekt, men der står absolut intet sted man skal søge et job man ikke kan varetage. 

Og ja hvis du virkelig ikke kan forsøge dit barn uden at røvrende en række mennesker så syntes faktisk man få en abort. 

Hvordan forholder du dig til problem stillingen om at have søgt er job man skal være fysisk robust til uden hun er det?

bryder mig ikke om din formulering, men respondere alligevel, mit Danmarks billede komme fra mine subjektive observationer, de debatter jeg deltager i (nej ikke baby.dk) og de menensker jeg møder og konversere med. 

Hvor har du dit Danmarks billede fra?

Og i min optik har debatten luge så meget med de menensker det rammer som lovgivningen, så det er jeg ingenlunde enig i. 

Anmeld Citér

17. august 2015

ErDuHerIkkeSnart

Hun har aldrig været tvunget til at søge et job der er tidsubegrænset til 5 mdr når hun ved hun skal fra 3 mdr før, og så er det egentlig underordnet hvad hendes situation er udover. 

Du nævner man skal søge job fra samfundet side, det er korrekt, men der står absolut intet sted man skal søge et job man ikke kan varetage. 

Og ja hvis du virkelig ikke kan forsøge dit barn uden at røvrende en række mennesker så syntes faktisk man få en abort. 

Hvordan forholder du dig til problem stillingen om at have søgt er job man skal være fysisk robust til uden hun er det?

bryder mig ikke om din formulering, men respondere alligevel, mit Danmarks billede komme fra mine subjektive observationer, de debatter jeg deltager i (nej ikke baby.dk) og de menensker jeg møder og konversere med. 

Hvor har du dit Danmarks billede fra?

Og i min optik har debatten luge så meget med de menensker det rammer som lovgivningen, så det er jeg ingenlunde enig i. 

Jo, du er forpligtet til at stå til rådighed og derved søge og tage jobs, også selvom du er gravid og derved nødt til at gå fra på et tidspunkt. 

Din vurdering af at hun ikke kan varetager jobbet er desværre ikke nødvendigvis det samme som en vurdering fra pågældendes A-kasse eller jobcenter - men igen, den kender hverken du eller jeg jo til, så det er ikke så meningsfyldt at gisne om. 

Mit verdensbillede stammer primært fra min forskning i velfærdsstats- og arbejdsmarkedsforhold. Så jeg er svært fagskadet, det indrømmer jeg klart

Dit formulering om at hun eventuelt skulle vælge en abort fordi hun "røvrender andre" finder jeg både ganske umenneskelig og ganske ignorant, så jeg tænker at det er bedst bare at lade den stå uden at kommentere yderligere...

Anmeld Citér

17. august 2015

Mami

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Jo, du er forpligtet til at stå til rådighed og derved søge og tage jobs, også selvom du er gravid og derved nødt til at gå fra på et tidspunkt. 

Din vurdering af at hun ikke kan varetager jobbet er desværre ikke nødvendigvis den sammen som en vurdering fra pågældendes A-kasse eller jobcenter - men igen, den kender hverken du eller jeg jo til, så det er ikke så meningsfyldt at gisne om. 

Mit verdensbillede stammer primært fra min forskning i velfærdstats- og arbejdsmarkedsforhold. Så jeg er svært fagskadet, det indrømmer jeg klart

Dit formulering om at hun skulle vælge en abort fordi hun i dine øjne "røvrender andre" finder jeg både ganske umenneskelig og ganske ignorant, så jeg tænker at det er bedst bare at lade den stå uden at kommentere yderligere...

så lukker jeg debatten herfra med dig. 

Det er umuligt at debattere hvis du kun vil forholde dig til dele af mit indlæg.

og jeg er stærk modstander af man fralægger sig ansvar af sentimentale grunde. 

Ps. Jeg er selv i behandling, så jeg er udemærket klar over hvilke førelser der spiller ind, men det ændrer ikke på min holdning om man har ansvar for sine børn og sig selv OG andre 

Anmeld Citér

17. august 2015

serinasmor

Mami skriver:

Syntes hun er helt forkastelig! 

Hvorfor ansøger hun dog en stilling til 5 mdr når hun ved hun skal fra 2 mdr før, så man altså ikke helt vågen på øverste etager. 

Min søn går i special tilbud og jeg var blevet så ked af det, hvis de havde ansat en eller anden der ikke kunne fuldføre tiden - på mit barns vegne.

og hvordan kan hun egentlig som gravid varetage er job der hedder sig man skal være fysisk robust - uanset hvor godt man har det er man ikke! Fysisk robust som gravid. 

Skam dig kvinde og thumps up til lederen der tænker på børnene. 

Jeg kan se begge sider af sagen som lige svære situationer ... 

Nej børnene kan måske ikke tåle skift af personale - men hun kunne også være blevet sygemeldt af helt andre grunde efter en måned ... 

Og den gravide ... Flere og flere får besked af både jobcenter og a-kasse at de ikke må nævne med et eneste ord at de er gravide før de er ansat - så vil det gå ud over dagpengene eller kontanthjælpen for den gravide ... Og de får at vide de skal afsøge lle muligheder og sende bunkevis af ansøgninger om der så er meget kort til barsel ...

Anmeld Citér

17. august 2015

ErDuHerIkkeSnart

Mami skriver:

så lukker jeg debatten herfra med dig. 

Det er umuligt at debattere hvis du kun vil forholde dig til dele af mit indlæg.

og jeg er stærk modstander af man fralægger sig ansvar af sentimentale grunde. 

Ps. Jeg er selv i behandling, så jeg er udemærket klar over hvilke førelser der spiller ind, men det ændrer ikke på min holdning om man har ansvar for sine børn og sig selv OG andre 

Det er nok for det bedste - men hvis du ønsker at der er specifikke dele af dit indlæg som jeg skal forholde mig mere konkret til, er du meget velkommen til at skrive igen. 

God vind med menneskesynet! 

Anmeld Citér

17. august 2015

Mami

Det er nok for det bedste - men hvis du ønsker at der er specifikke dele af dit indlæg som jeg skal forholde mig mere konkret til, er du meget velkommen til at skrive igen. 

God vind med menneskesynet! 

Dit formulering om at hun eventuelt skulle vælge en abort fordi hun "røvrender andre" finder jeg både ganske umenneskelig og ganske ignorant, så jeg tænker at det er bedst bare at lade den stå uden at kommentere yderligere..- - værsgo. 

Mit menneske syn fejler intet, sikke nedværdigende du er? Men i lige måde da håber du indser (på trods af din udannelse) at det okay at have andre holdninger og det ikke betyder man har et grimt menneske syn. 

kan du have en god aften  

Anmeld Citér

17. august 2015

TNBC

serinasmor skriver:

Jeg kan se begge sider af sagen som lige svære situationer ... 

Nej børnene kan måske ikke tåle skift af personale - men hun kunne også være blevet sygemeldt af helt andre grunde efter en måned ... 

Og den gravide ... Flere og flere får besked af både jobcenter og a-kasse at de ikke må nævne med et eneste ord at de er gravide før de er ansat - så vil det gå ud over dagpengene eller kontanthjælpen for den gravide ... Og de får at vide de skal afsøge lle muligheder og sende bunkevis af ansøgninger om der så er meget kort til barsel ...

Men så kunne hun have søgt noget andet(ret sikker på at der var andet end børn med speciele krav), fordi når man leder efter personale til børn med speciele krav, så regner man med at dem der søger, vil det, og er klar til det(ja, man ved ikke det uventede der kan ske), men hvis man ved at man i hvert fald er nød til at stoppe efter 3måneder, før man ansøger det, så synes jeg ikke man skal søge det. Så må man søge noget andet, hvor man også som gravid, ikke skal arbejde med måske tunge løft, børn der har brug for stabile personerne omkring sig og måske ikke kan være så aktiv som man bør være.

Og når hun ved at hun skal stoppe efter 3måneder, står de og skal finde en for 2måneder.. Det er bare åndsvagt, når man kan have den samme i 5måneder.

Så ville jeg søge vikarjob.

Men ja jeg ved godt at man skal søge arbejde, det skal man også hvis man har vikararbejde, men derfor synes jeg så ikke hun skal have erstatning for. Hvad har hun fået erstatningen for? (Fed måde at score penge på)

Anmeld Citér

17. august 2015

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Yurie skriver:

Men så kunne hun have søgt noget andet(ret sikker på at der var andet end børn med speciele krav), fordi når man leder efter personale til børn med speciele krav, så regner man med at dem der søger, vil det, og er klar til det(ja, man ved ikke det uventede der kan ske), men hvis man ved at man i hvert fald er nød til at stoppe efter 3måneder, før man ansøger det, så synes jeg ikke man skal søge det. Så må man søge noget andet, hvor man også som gravid, ikke skal arbejde med måske tunge løft, børn der har brug for stabile personerne omkring sig og måske ikke kan være så aktiv som man bør være.

Og når hun ved at hun skal stoppe efter 3måneder, står de og skal finde en for 2måneder.. Det er bare åndsvagt, når man kan have den samme i 5måneder.

Så ville jeg søge vikarjob.

Men ja jeg ved godt at man skal søge arbejde, det skal man også hvis man har vikararbejde, men derfor synes jeg så ikke hun skal have erstatning for. Hvad har hun fået erstatningen for? (Fed måde at score penge på)

Jeg forstår heller ikke erstatningen. Altså hvorfor hun er gået videre med det. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.