Kvinde tav om graviditet - og blev fyret

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.644 visninger
34 svar
100 synes godt om
17. august 2015

Baby.dk

Fra Avisen.dk

Kvinde tav om graviditet - og blev fyret

Sidste sommer slog en børnehave en tidsbegrænset stilling op på fem måneder. Børnehaven har mange børn med særlige behov og havde fået en særlig bevilling til ekstra hænder for de 64 børn fra mere end 25 nationaliteter.

I ansøgerfeltet var en kvindelig sociolog. Hun blev kaldt til jobsamtale, og en uges tid senere modtog hun en mail fra børnehaven, der skrev, at hun kunne "begynde hos os den 1.8.14 kl. 9.00".

Kvinden takkede ja til stillingen. Og fortalte så børnehavens leder, at hun var gravid og derfor skulle på barselsorlov to måneder inden ansættelsens udløb, skriver Politiken søndag.

Læs resten

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. august 2015

Abracadabra

Hvis jeg havde et barn med særligt behov, ville jeg blive ked af at et vikariat blev besat af en, der ikke ville kunne varetage jobbet fuldt ud. Jeg synes ofte  at jeg læser om sygefravær især i gruppen af personale omkring børn/unge/voksne med sociale/pædagogiske vanskeligheder. Så kan hun overhovedet arbejde indtil sin barsel? Sandsynligvis ikke. 

Derudover kan hun ikke gøre vikariatet færdigt. 

Børnene er vel taberne? 

Anmeld Citér

17. august 2015

TNBC

Abracadabra skriver:

Hvis jeg havde et barn med særligt behov, ville jeg blive ked af at et vikariat blev besat af en, der ikke ville kunne varetage jobbet fuldt ud. Jeg synes ofte  at jeg læser om sygefravær især i gruppen af personale omkring børn/unge/voksne med sociale/pædagogiske vanskeligheder. Så kan hun overhovedet arbejde indtil sin barsel? Sandsynligvis ikke. 

Derudover kan hun ikke gøre vikariatet færdigt. 

Børnene er vel taberne? 

Det var også min tanke.. Det er ikke godt for dem hvis personen ikke kan klare arbejdet og forsvinder midt i det hele. Og hvad hvis hun bliver meldt syg Tidligere? Så skal de ud og finde en ny og nogle af børnene skal starte forfra med en ny. 

Så Ja børnene er taberne 

Anmeld Citér

17. august 2015

Carina:-)

Fuldkommen dårlig stil af ansøgeren -Hun har jo godt vidst at børnene havde specielle behov samt at det var en bevilling af ekstra hænder.

Hun burde slet ikke have søgt .Men bare det at hun kører sag bagefter siger jo hvor lidt moral hun har siden hun slet ikke kan sætte sig ind i lederens dillema som jo kun har tænkt på at børnene så 3 mdr senere skulle forholde sig til endnu en ny person. 

Hvis jeg var forældre til et barn i den inst. ville jeg rose lederen for at træffe den rigtige beslutning .

Ærgeligt at rådet ikke var enig også for kvindelige ansøgere generelt for det er efterhånden sådan at mange arbejdsgiverer sletter kvindelige ansøgere i den fødedygtige alder til en stilling ,fordi det er lettere at tage andre aldersgrp. Og sådan en sag her gør det ikke bedre .

Anmeld Citér

17. august 2015

TNBC

Carina:-) skriver:

Fuldkommen dårlig stil af ansøgeren -Hun har jo godt vidst at børnene havde specielle behov samt at det var en bevilling af ekstra hænder.

Hun burde slet ikke have søgt .Men bare det at hun kører sag bagefter siger jo hvor lidt moral hun har siden hun slet ikke kan sætte sig ind i lederens dillema som jo kun har tænkt på at børnene så 3 mdr senere skulle forholde sig til endnu en ny person. 

Hvis jeg var forældre til et barn i den inst. ville jeg rose lederen for at træffe den rigtige beslutning .

Ærgeligt at rådet ikke var enig også for kvindelige ansøgere generelt for det er efterhånden sådan at mange arbejdsgiverer sletter kvindelige ansøgere i den fødedygtige alder til en stilling ,fordi det er lettere at tage andre aldersgrp. Og sådan en sag her gør det ikke bedre .

Ellers har hun set det som en smart ide.

Søger arbejde, får det, siger jeg er gravid(dels til at hun siger det lige efter hun har fået jobbet) og sagsøger dem. Hun fik da lige en bunke penge.

Helt enig med dig.

Anmeld Citér

17. august 2015

Abracadabra

Selvfølgelig skal gravide kvinder også beskyttes på arbejdsmarkedet, så jeg forstår kendelsen. Det kan ikke være anderledes. 

Men det er samtidig problematisk, at det er så dyrt overhovedet at overveje at ansætte en kvinde i den fødedygtige alder. 

Anmeld Citér

17. august 2015

Skouboe

Abracadabra skriver:

Selvfølgelig skal gravide kvinder også beskyttes på arbejdsmarkedet, så jeg forstår kendelsen. Det kan ikke være anderledes. 

Men det er samtidig problematisk, at det er så dyrt overhovedet at overveje at ansætte en kvinde i den fødedygtige alder. 

Det er jeg principielt enig i, men jeg mener faktisk også at der burde være en eller anden form for konsekvens ved at søge et vikariat, vel vidende at man ikke kan fuldføre det - Jeg er faktisk ikke sikker på at jeg ville have handlet anderledes end lederen, og jeg synes det er svineri at hun slipper afsted med det "bare" fordi hun er gravid.

Anmeld Citér

17. august 2015

mpr

Har man bare lidt indsigt ind i hvordan hverdagen er for sådanne børn, og en smule empati, så vælger man ikke at søge sådan et sted når man ikke kan blive der fuldt ud... Børnene kan ikke rumme nye voksne, og det er et svigt for dem hver evig eneste gang der bliver skiftet voksne ud.. De har nok at slås med i forvejen, så skal man ikke bare møvre sig ind for at være sikker på man lige kan få sine barsels penge, så må man skisme søge et job hvor det ikke er den bruger gruppe, og så være ærlig når man ER gravid og man VED det kommer til at ligge ind over hinanden for det er kun børnene der bliver taberne i alt det her... 

Forstår ikke hun kan kalde sig selv pædagog når hun kan finde på sådan noget

Anmeld Citér

17. august 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
mpr skriver:

Har man bare lidt indsigt ind i hvordan hverdagen er for sådanne børn, og en smule empati, så vælger man ikke at søge sådan et sted når man ikke kan blive der fuldt ud... Børnene kan ikke rumme nye voksne, og det er et svigt for dem hver evig eneste gang der bliver skiftet voksne ud.. De har nok at slås med i forvejen, så skal man ikke bare møvre sig ind for at være sikker på man lige kan få sine barsels penge, så må man skisme søge et job hvor det ikke er den bruger gruppe, og så være ærlig når man ER gravid og man VED det kommer til at ligge ind over hinanden for det er kun børnene der bliver taberne i alt det her... 

Forstår ikke hun kan kalde sig selv pædagog når hun kan finde på sådan noget

Hun kalder nok ikke sig selv pædagog. 

Anmeld Citér

17. august 2015

mpr

Mor og meget mere skriver:

Hun kalder nok ikke sig selv pædagog. 

Det må hun da gøre siden hun blev ansat sådan et sted.. Kan ikke forestille mig at et sted med børn hvor de har særlige behov at det ikke er en uddannet de tager ind når der er så mange om buddet..

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.