Sig selv først? Jamen... hvis du eksempelvis forestiller dig en nyuddannet kvinde, som efter jobsøgning uden succes står til at ryge ud af dagpengesystemet - så er hun:
a) Lovgivningsmæssigt set tvunget til at søge jobbet, for ikke at risikere økonomiske sanktioner, samt
b) Tvunget til at tage i mod jobbet, for ikke at miste sit forsørgelsesgrundlag.
Jeg ved godt at det kræver en gennemgribende indsigt i det nuværende system - og af artiklen fremgår det jo ikke hvad kvindens konkrete situation var - min pointe såmænd bare at vi selv har valgt et beskæftigelsessystem, som kan give nogle meget uhensigtsmæssig incitamenter til at man gør som denne kvinde - netop fordi det er bygget op omkring en meget stram kontrol og nogle til tider direkte uhensigtsmæssige krav.
Der er ret langt fra den situation der er beskrevet i min optik.
Her snakker vi en kvinde der i den grad har sat sig selv først, hun søger en stilling vel videne hun ikke kan fuldføre den, der er toppen af egoisme i min optik.
I henhold til dit eksempel, har jeg egentlig svært ved at have sympati med en sådanne kvinde, hun bliver gravid velvidende hun er på vej ud af dagpenge systemet som hun åbenbart har været i, i 2 år efter endt uddannelse.
Såfremt kvinden alligevel syntes hun skal have børn lige nu, må hun:
1) søge kontant hjælp
2) søge et job der ikke er tidsbegrænset
3) søge et job hvor udsatte menensker ikke kommer i klemme.
Jeg holder fast på at vi her i Danmark har en skræmmende "jeg" mentalitet "jeg vil have børn nu!" - staten må bare betale eller nogle stakkels børn i et speciel tilbud som ikke har andre muligheder, for hun vil have barn og job nu, så pyt da med hvem det rammer bare det ikke er en selv.