Kvinde tav om graviditet - og blev fyret

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. august 2015

Abracadabra

mpr skriver:

Det må hun da gøre siden hun blev ansat sådan et sted.. Kan ikke forestille mig at et sted med børn hvor de har særlige behov at det ikke er en uddannet de tager ind når der er så mange om buddet..

Der står, at hun er sociolog... 

Og i øvrigt er man nok nødt til at huske tilbage på alle de debatter herinde, hvor den gravide bliver opfordret til at undlade at nævne graviditet før til sidste sekund... På baby.dk er dét vist ret almindeligt. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. august 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
mpr skriver:

Det må hun da gøre siden hun blev ansat sådan et sted.. Kan ikke forestille mig at et sted med børn hvor de har særlige behov at det ikke er en uddannet de tager ind når der er så mange om buddet..

Få linjer nede i artiklen står der, hun er sociolog. 

Anmeld Citér

17. august 2015

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Abracadabra skriver:

Og i øvrigt er man nok nødt til at huske tilbage på alle de debatter herinde, hvor den gravide bliver opfordret til at undlade at nævne graviditet før til sidste sekund... På baby.dk er dét vist ret almindeligt. 

Jobcenteret kan også finde på at opfordre til man tier stille.  

Anmeld Citér

17. august 2015

Mami

Syntes hun er helt forkastelig! 

Hvorfor ansøger hun dog en stilling til 5 mdr når hun ved hun skal fra 2 mdr før, så man altså ikke helt vågen på øverste etager. 

Min søn går i special tilbud og jeg var blevet så ked af det, hvis de havde ansat en eller anden der ikke kunne fuldføre tiden - på mit barns vegne.

og hvordan kan hun egentlig som gravid varetage er job der hedder sig man skal være fysisk robust - uanset hvor godt man har det er man ikke! Fysisk robust som gravid. 

Skam dig kvinde og thumps up til lederen der tænker på børnene. 

Anmeld Citér

17. august 2015

Mami

Abracadabra skriver:

Har aldrig læst nogen der opfodrer til man søger et vikarat på 5 mdr får at gå fra på barsel 2 mdr før. 

Anmeld Citér

17. august 2015

Kløver

Synes helt sikkert ikke der burde være tale om erstatning. Søger man tidsbegrænset stilling er det med henblik på at udføre hele tiden, og her er der ikke meldt ærligt ud. Man tager jo heller ikke en kortere stilling hvis man ved man feks er bortrejst, skal opereres eller andet som gør man ikke kan udføre jobbet og tier om det. 

Synes helt sikkert det er at udnytte den sikkerhed der er for gravide 

Anmeld Citér

17. august 2015

ErDuHerIkkeSnart

Selvfølgelig er det uhensigtsmæssigt, for de børn (og kollegaer?) som en så kort ansættelse går ud over. 

Men i stedet for at skyde på den kvinde, som egentlig ikke gør noget som hun ikke må - så skulle vi måske overveje at stille os kritiske over at vi har skabt et beskæftigelses-system som er så rigidt, at en kvinde i hendes situation rent faktisk kan blive tvunget til at søge og acceptere en stilling som den omtalte, alene for at undgå sanktioner og/eller aktivering?

Anmeld Citér

17. august 2015

Mami

Selvfølgelig er det uhensigtsmæssigt, for de børn (og kollegaer?) som en så kort ansættelse går ud over. 

Men i stedet for at skyde på den kvinde, som egentlig ikke gør noget som hun ikke må - så skulle vi måske overveje at stille os kritiske over at vi har skabt et beskæftigelses-system som er så rigidt, at en kvinde i hendes situation rent faktisk kan blive tvunget til at søge og acceptere en stilling som den omtalte, alene for at undgå sanktioner og/eller aktivering?

Jeg vil erklærer mig uenig med dig. 

Jeg mener absolut hun gør noget galt, fordi loven siger en ting betyder det ikke man er fritaget fra en hver moral. 

Og jeg syntes i den grad kvinden udviser dårlig moral og det er helt fint hun og andre der kunne tænke i den retning for at vide det ikke er velset blandt almindelige mennesker. Og så må man sørge for at have basen på plads inden man får børn, det kan og skal ikke være en udefrakommende arbejdsgivers problem. 

Jeg kan ikke se hvordan modellen skal laves om, men jeg ser en skræmmende tendens til at have sig selv først, og det syntes jeg er interessant, i et velfærdssamfundet som Danmark bør man ellers mene folk kan tage ansvar for hinanden, men det er nærmere det modsatte jeg observere.

Anmeld Citér

17. august 2015

ErDuHerIkkeSnart

Mami skriver:

Jeg vil erklærer mig uenig med dig. 

Jeg mener absolut hun gør noget galt, fordi loven siger en ting betyder det ikke man er fritaget fra en hver moral. 

Og jeg syntes i den grad kvinden udviser dårlig moral og det er helt fint hun og andre der kunne tænke i den retning for at vide det ikke er velset blandt almindelige mennesker. Og så må man sørge for at have basen på plads inden man får børn, det kan og skal ikke være en udefrakommende arbejdsgivers problem. 

Jeg kan ikke se hvordan modellen skal laves om, men jeg ser en skræmmende tendens til at have sig selv først, og det syntes jeg er interessant, i et velfærdssamfundet som Danmark bør man ellers mene folk kan tage ansvar for hinanden, men det er nærmere det modsatte jeg observere.

Sig selv først? Jamen... hvis du eksempelvis forestiller dig en nyuddannet kvinde, som efter jobsøgning uden succes står til at ryge ud af dagpengesystemet - så er hun:

a) Lovgivningsmæssigt set tvunget til at søge jobbet, for ikke at risikere økonomiske sanktioner, samt

b) Tvunget til at tage i mod jobbet, for ikke at miste sit forsørgelsesgrundlag.

Jeg ved godt at det kræver en gennemgribende indsigt i det nuværende system - og af artiklen fremgår det jo ikke hvad kvindens konkrete situation var - min pointe såmænd bare at vi selv har valgt et beskæftigelsessystem, som kan give nogle meget uhensigtsmæssig incitamenter til at man gør som denne kvinde - netop fordi det er bygget op omkring en meget stram kontrol og nogle til tider direkte uhensigtsmæssige krav.

Anmeld Citér

17. august 2015

Mami

Sig selv først? Jamen... hvis du eksempelvis forestiller dig en nyuddannet kvinde, som efter jobsøgning uden succes står til at ryge ud af dagpengesystemet - så er hun:

a) Lovgivningsmæssigt set tvunget til at søge jobbet, for ikke at risikere økonomiske sanktioner, samt

b) Tvunget til at tage i mod jobbet, for ikke at miste sit forsørgelsesgrundlag.

Jeg ved godt at det kræver en gennemgribende indsigt i det nuværende system - og af artiklen fremgår det jo ikke hvad kvindens konkrete situation var - min pointe såmænd bare at vi selv har valgt et beskæftigelsessystem, som kan give nogle meget uhensigtsmæssig incitamenter til at man gør som denne kvinde - netop fordi det er bygget op omkring en meget stram kontrol og nogle til tider direkte uhensigtsmæssige krav.

Der er ret langt fra den situation der er beskrevet i min optik. 

Her snakker vi en kvinde der i den grad har sat sig selv først, hun søger en stilling vel videne hun ikke kan fuldføre den, der er toppen af egoisme i min optik. 

I henhold til dit eksempel, har jeg egentlig svært ved at have sympati med en sådanne kvinde, hun bliver gravid velvidende hun er på vej ud af dagpenge systemet som hun åbenbart har været i, i 2 år efter endt uddannelse. 

Såfremt kvinden alligevel syntes hun skal have børn lige nu, må hun: 

1) søge kontant hjælp 

2) søge et job der ikke er tidsbegrænset

3) søge et job hvor udsatte menensker ikke kommer i klemme. 

Jeg holder fast på at vi her i Danmark har en skræmmende "jeg" mentalitet "jeg vil have børn nu!" - staten må bare betale eller nogle stakkels børn i et speciel tilbud som ikke har andre muligheder, for hun vil have barn og job nu, så pyt da med hvem det rammer bare det ikke er en selv. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.