Et krav, at man stopper med at ryge, inden hjælp?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. august 2015

Mom

Profilbillede for Mom

Nu kender jeg ikke til behandlingsverden, men syntes at kunne forstå at et evt. vægttab kan være et krav, og det burde et rygestop også være.

Man kan så ikke sikre, at kvinden holder vægten eller rygestoppet efter behandling, men selvfølgelig burde man hverken som ryger eller så overvægtig at det er til skade kunne komme i behandling.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. august 2015

2721

Enig med de resterende det burde være et krav.

Anmeld Citér

8. august 2015

esioul

Anonym skriver:

Jeg sad på et andet forum tidligere, hvor der var en hed debat om rygning og hjælp fra det offentlige. MANGE mente faktisk, at det burde kræves, når nu det nedsætter fertilitet. Hvad siger I?

jeg er anonym, fordi ingen ved, at vi tænker på baby og at jeg er herinde.

Ligeså vel som der kræves et BMI under 30, synes jeg også at man når man påbegynder behandling skal være stoppet med at ryge.

Problemet er bare at det ikke kan kontrolleres. 

Anmeld Citér

8. august 2015

Frk.S

Jeg synes bestemt det ville være rimeligt med et krav om rygestop.

Og helt ærligt, hvis man virkelig ønsker sig et barn, så burde det også være gulerod nok til at tage sig sammen. 

Anmeld Citér

8. august 2015

Frk.S

esioul skriver:

Ligeså vel som der kræves et BMI under 30, synes jeg også at man når man påbegynder behandling skal være stoppet med at ryge.

Problemet er bare at det ikke kan kontrolleres. 

Det kan selvfølgelig ikke kontrolleres og bevises på samme måde som et tal på en vægt.

Men du er godt nok ikke i tvivl hvis der er en der lige har røget. 

Anmeld Citér

8. august 2015

Valle81

Ja, det synes jeg sagtens man kan. Ved fra mit tidligere job, at der i forevejen stilles de krav ifm. Nogle operationer grundet risiko for blødning og infektioner. Så her er det et krav, at man er røgfri i minimum 8 uger inden operationen.

Anmeld Citér

8. august 2015

esioul

Frk.S skriver:

Det kan selvfølgelig ikke kontrolleres og bevises på samme måde som et tal på en vægt.

Men du er godt nok ikke i tvivl hvis der er en der lige har røget. 

Nej det er man ikke. 

Men jeg tænker at man nok kan gøre noget for at skjule det de dage man skal på klinikken. 

Men jeg ved det ikke, er ikke selv ryger og kunne aldrig finde på hverken at ryge eller drikke alkohol under behandling.  

Anmeld Citér

8. august 2015

Diosa85

Anonym skriver:

Jeg sad på et andet forum tidligere, hvor der var en hed debat om rygning og hjælp fra det offentlige. MANGE mente faktisk, at det burde kræves, når nu det nedsætter fertilitet. Hvad siger I?

jeg er anonym, fordi ingen ved, at vi tænker på baby og at jeg er herinde.

Hvis staten skal betale det så ja. Så synes jeg faktisk det skal være et krav. Hvis man betaler selv på privat klinik så kan det være valgfrit 

Anmeld Citér

8. august 2015

ErDuHerIkkeSnart

Det lette (og ved første øjekast "logiske") svar er jo at man skal stoppe med at ryge for at få behandling. Ligesom at man skal tabe sig. Eller begrænse alkohol... eller parfume? Spise økologisk?

Jeg sætter det dog på spidsen, fordi jeg meget nødig vil se et sundhedssystem, som sætter denne slags ultimatum til folk. Jeg mener at det er at individualisere "sygdom" og at gribe ind i folks privatsfære, på en måde som bliver (måske allerede blevet) en glidebane. Og jeg mener at der er en trussel imod et "universalistisk" sundhedssystem, som tilbyder gratis og lige behandling af alle.

Forstå mig ret - da jeg opdagede at jeg havde svært ved at få børn stoppede jeg også med at ryge. Men jeg tror på oplysning og støtte som vejen dertil, ikke eksklusion. 

Alternativt er der vel ingen grund til at stoppe ved fertilitetsbehandling? Så burde vi jo også nægte kræftbehandling til rygerne, hjerteoperationer til de tygge og allergimedicin til dem som bruger duftlys der derhjemme?

Det er en glidebane og en individualisering af ansvar som jeg ikke bryder mig om. Desuden er det velkendt at ulighed i sundhed er udbredt og sammenhængende med socialøkonomisk status, og at disse former for udelukkelse derfor ofte vil ramme de udsatte hårdest.

Det blev et langt svar. Men opsummerende er pointen blot - det er for "let" at tale om forbud, på et så komplekst område som sundhed og fertilitet.

Kh Signe

Anmeld Citér

8. august 2015

tarkoflen

Lige så vel som det er et krav at man skal have en bmi under et eller andet, så burde det også være et krav at man stoppede med at ryge! Jeg aner ikke om det kan måles på nogen måde, men man det burde være i ens egen interesse at optimere sine chancer mest muligt! Hvis først man går i behandling er det jo et stort ønske at blive gravid

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.