Dåbskjole vs dåbssæt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. juli 2015

Dorthe1986

Da jeg kom til verden syede min moster en dåbskjole til mig, en meget enkel en i almindelig hvidt bomuld og bare helt enkel. Siden er mine søskendes børn blevet døbt i den (det vil sige dem, der er blevet døbt), og det er indtil videre 2 piger og så blev min egen søn også døbt i den. For mig var det ikke et spørgsmål om hvad vi skulle give ham på sådan var det bare. Jeg havde så købt et sæt tøj - hvide bukser og en hvid og blå-ternet skjorte han fik på da vi kom ud hvor vi holdte festen bagefter. Mest fordi det var træls for mig at skifte osv med den lange kjole på og så fordi det var ufatteligt varmt den sommer (ja, det er utroligt der var engang hvor der var varme om sommeren )

Alle 4 navne er indtil videre broderet ind i den og det ser ikke ud til der kommer flere i foreløbig, det skulle måske være mine niecers og min egen søns børn - hvis de da vil

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. juli 2015

Christine

MyLove E skriver:

Men hvis man ikke kan lide dem, ja så skal man jo ikke gøre. Men jeg kan godt forestille mig at folk kunne blive forarget. Men der kan man jo ikke tage sig  

Nej du har ret  Det må de jo selv om, men var da ret irriteret over at det skulle bringes op i kirken - jeg fortæller bare heller ikke når jeg synes andre bruger en grim dåbskjole 

Men kan sagtens forstå at det pga tradition osv kan være en fin ting at gøre og jeg er selv gammeldags på andre punkter. Og jo, nogle dåbskjoler er jo også fine 

Anmeld Citér

31. juli 2015

helle85

MyLove E skriver:

Jeg er blevet nysgerrig   Jeg ser tit opslag om hvilket dåbstøj drenge har på ( både her og på Facebook)

Har drenge i dag ikke dåbskjole på mere og hvorfor? 

Min egen søn havde min dåbskjole på som min mormor havde strikket til mig. Min søn blev dåbt på min dåbs dag. 

Men der var ikke på noget tidspunkt snakke om.andet end dåbskjole.

Har lavet en afstemning, men i må også gerne skrive hvorfor i hat valgt der ene eller det andet?

Da min dreng blev døbt var jeg meget i tvivl om hvad han skulle have for jeg syntes at de dåbsattest kjoler jeg fantastisk var alt for piget, men min mand syntes han skulle have dåbskjole på da det jo er tradition, så jeg syede en selv ud af noget blonde stof med blåt kjole inden under og blåt bånd og huen på samme måde og den blev rigtig fin (syntes jeg selv 

Anmeld Citér

31. juli 2015

helle85

Katrinebjoern skriver:

Vores søn er døbt i familiens dåbskjole, ligesom alle andre børn, drenge såvel som piger. Den er fra 1930 og min mormors søster var den første, der havde den på. Efterfølgende er mange døbt i den, og nederst broderes barnets initialer og dåbsdag. En dejlig tradition synes jeg.

Lige et spørgsmål. Bliver det ikke grimt nå der bliver broderet mange navne på??

Anmeld Citér

31. juli 2015

D-Micka

Vores ældste søn blev døbt i en kjole der er i min familie (han var desværre for tyk til den hans far havde på.) Der var egentlig ikke så meget snak omkring det, det var bare helt naturligt..

Vores yngste søn blev døbt da han var 9 mdr. Grundet sygdom.

Han blev døbt i matrostøj min far havde da han var barn, min lillebror er også døbt i det.

Da han af gode grunde ikke kunne passe kjolerne, blev det matrossættet som også har en tilknytning  

Anmeld Citér

31. juli 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11

Vi fandt et sæt han var næsten 6mdr så han var for det første for stor til de kjoler vi har i familien og for det andet var ham bare blevet så meget "dreng" at det virkede fjollet at komme ham i kjole og sløjfer den 3. grund var at vi i forvejen var meget i tvivl om dåb eller ej, da vi synes det er en fin tradition men også lidt for højtideligt til vores smag. Så det blev dåb, men uden den traditionsrige kjole  

lillesøster havde heller ikke dåbskjole på, men en anden fin kjole i støvet rosa med blød tyl  

Anmeld Citér

31. juli 2015

Diosa85

MyLove E skriver:

Jeg er blevet nysgerrig   Jeg ser tit opslag om hvilket dåbstøj drenge har på ( både her og på Facebook)

Har drenge i dag ikke dåbskjole på mere og hvorfor? 

Min egen søn havde min dåbskjole på som min mormor havde strikket til mig. Min søn blev dåbt på min dåbs dag. 

Men der var ikke på noget tidspunkt snakke om.andet end dåbskjole.

Har lavet en afstemning, men i må også gerne skrive hvorfor i hat valgt der ene eller det andet?

Min dreng er ikke født endnu. Men når han skal døbes så er planen at han skal have dåbskjole på i kirken og bagefter skiftes han til almindelig tøj. 

Anmeld Citér

31. juli 2015

Risse

Selvom jeg klart er til kjolen lige meget køn, så synes jeg ikke at du skal døbe dine børn i noget du ikke kan lide. Har din kæreste familie en kjole?

Men man skal døbe dem i det man ønsker 

Normalt synes jeg helt bestemt også at det hedder dåbskjole uanset køn, men de fleste dåbskjoler er jo også enten hæklet eller af noget behageligt sødt stof som bomuld eller sådan noget, og ellers rimelig neutrale. Men denne her er bare super syntetisk og fyldt med brudetyl og blonder! Jeg er med på at det var moden da mine forældre blev gift, men jeg synes godt nok at den er forfærdelig! Min mor hadede også selv sin egen brudekjole (jeg synes nu at hun var SÅ smuk), hvorfor hun ikke havde noget i mod at lave den om til en dåbskjole.

Og nej, de er meget lidt religiøse i hans familie, og vores kommende børn bliver kun døbt fordi det betyder så meget for mig... Så der er ikke meget hjælp at komme efter der 

Anmeld Citér

1. august 2015

EnGodMor

Morogbarn skriver:

Vi har en 117 år gammel meget smuk dåbskjole i familien, som det nu er 4. generation, der er blevet døbt i. Derfor betød det meget for mig, at mine børn også skulle døbes i den. Havde der ikke været en familiedåbskjole, så kunne jeg dog godt have valgt noget andet tøj til min dreng.

Wow fantastisk  med  en så gammel  kjole må man  se billede af den?

Anmeld Citér

1. august 2015

Mama85

Mine piger er døbt i samme kjole- men min dreng nægter jeg at putte i kjole  så han fik en fin grønlandsk anorak på med bukser og de sødeste sælskindskamikker på 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.