Anonym skriver:
Er anonym af hensyn til familien.
Min mand og jeg er meget enige om, at vores børn ikke skal have gaver når de andre har fødselsdag. Jeg ved godt der er nogen der gør det, men jeg kan virkelig ikke se meningen med det og med fare for at støde nogen, så synes jeg det er lidt usmageligt at barnet ikke kan have den dag "for sig selv" uden at bror/søster skal have gaver også. (De får jo "deres egen dag")
Nå, men hver sin smag - det er ikke noget vi ønsker.
Vi har så oplevet at en af vores børns bedsteforældre gjorde netop det: kom med gave til søskende. Vores barn kunne slet ikke forstå det og sagde "men jeg har jo ikke fødselsdag" Fedt nok, så er det indtil nu lykkedes os at lære vores barn at der intet er galt i at lillebror/søster får gaver uden h*n gør. Mission accomplished!
MEN MEN MEN det skal jo helst ikke ødelægges af, at de så kommer med noget hver gang.
Men de gør det jo naturligvis i den bedste mening, og jeg synes det er så svært at finde ud af hvordan vi skal få sagt fra. Sagt at det er pænt af dem, men at vi ikke synes vores børn skal have gaver når de andre har fødselsdag. Vi vil jo ikke såre dem eller støde dem, men vil bare rigtig gerne stå ved vores holdning til dette.
Nogle forslag til, hvordan man får sagt det på en pæn måde? 
Hvis det er noget i ikke ønsker så er det, men ligefrem at i tror at jeres børn vi forvente at få noget, hver gang den ene har fødselsdag?? Nej, det tror jeg ikke sker. Ikke hvis man lære dem det.
Køber i aldrig noget kun til den ene, som hvis de smider sutten, taber en tand eller noget andet?
Køber i en gave til begge børn når den ene har fødselsdag?
Køber i lige mange og store gaver til begge børn?
Det er bedsterne, og de synes bare det er hyggeligt at købe en lille ting til den anden også..
Det er vel bare at fortælle børnene at sådan er der bare bedster der er, men at man ikke behøver at få noget når den anden gør.
Jeg kan også godt finde på at købe noget til begge, selvom at det kun var en der havde fødselsdag, det er bare en sød lille tanke og bedster elsker at købe til deres børnebørn.
Så længe at gaven ikke er større end fødselsdagsbarnet(som en skrev, at storebror fik en cykel på sin søsters fødselsdag) det er ikke ok, og den skulle han have haft på sin egen.
Men en slikpose, samle kort, en lille ting, sker der ikke noget ved.