Hvordan får man sagt det på en pæn måde?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. juli 2015

Sandratoft

Sprit25 skriver:

Jeg synes ikke man kan tillade sig at diktere hvordan andre folk giver gaver. Hvis de vil give 5 små gaver som barnet ønsker sig. Vor herre bevares. 

Jeg har altid fået en lille ting når min bror holdte fødselsdag, ofte bare en pose slik. Samtidig har jeg også fået 5 små julegaver det ene år også en stor det næste. Jeg er da endt okay ud

Det er også helt i orden at du synes det, men jeg synes det er helt ok at tage en snak med gavegiverne om det. Jeg "dikterer" jo også hvor vidt de skal have slik til aftensmad hver gang de er ude ved bedsteforældrene. Det er jo også noget se gør for at forkæle, men noget vi ikke synes er specielt hensigtsmæssigt. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juli 2015

TNBC

Anonym skriver:

Er anonym af hensyn til familien.

Min mand og jeg er meget enige om, at vores børn ikke skal have gaver når de andre har fødselsdag. Jeg ved godt der er nogen der gør det, men jeg kan virkelig ikke se meningen med det og med fare for at støde nogen, så synes jeg det er lidt usmageligt at barnet ikke kan have den dag "for sig selv" uden at bror/søster skal have gaver også. (De får jo "deres egen dag")

Nå, men hver sin smag - det er ikke noget vi ønsker.

Vi har så oplevet at en af vores børns bedsteforældre gjorde netop det: kom med gave til søskende. Vores barn kunne slet ikke forstå det og sagde "men jeg har jo ikke fødselsdag" Fedt nok, så er det indtil nu lykkedes os at lære vores barn at der intet er galt i at lillebror/søster får gaver uden h*n gør. Mission accomplished!  MEN MEN MEN det skal jo helst ikke ødelægges af, at de så kommer med noget hver gang.

Men de gør det jo naturligvis i den bedste mening, og jeg synes det er så svært at finde ud af hvordan vi skal få sagt fra. Sagt at det er pænt af dem, men at vi ikke synes vores børn skal have gaver når de andre har fødselsdag. Vi vil jo ikke såre dem eller støde dem, men vil bare rigtig gerne stå ved vores holdning til dette.

Nogle forslag til, hvordan man får sagt det på en pæn måde? 

Sig:
Det er sødt at i tænker på x, når y har fødselsdag, men x bliver forvirret, da det jo ikke er hendes fødselsdag. 
Og at de gerne må købe en lille ting til begge børn, når de bare kommer på besøg, men til fødselsdag vil I gerne have at det kun er fødselsdags barnet der får, fordi det er forvirrende.

Anmeld Citér

26. juli 2015

TNBC

Anonym skriver:

Er anonym af hensyn til familien.

Min mand og jeg er meget enige om, at vores børn ikke skal have gaver når de andre har fødselsdag. Jeg ved godt der er nogen der gør det, men jeg kan virkelig ikke se meningen med det og med fare for at støde nogen, så synes jeg det er lidt usmageligt at barnet ikke kan have den dag "for sig selv" uden at bror/søster skal have gaver også. (De får jo "deres egen dag")

Nå, men hver sin smag - det er ikke noget vi ønsker.

Vi har så oplevet at en af vores børns bedsteforældre gjorde netop det: kom med gave til søskende. Vores barn kunne slet ikke forstå det og sagde "men jeg har jo ikke fødselsdag" Fedt nok, så er det indtil nu lykkedes os at lære vores barn at der intet er galt i at lillebror/søster får gaver uden h*n gør. Mission accomplished!  MEN MEN MEN det skal jo helst ikke ødelægges af, at de så kommer med noget hver gang.

Men de gør det jo naturligvis i den bedste mening, og jeg synes det er så svært at finde ud af hvordan vi skal få sagt fra. Sagt at det er pænt af dem, men at vi ikke synes vores børn skal have gaver når de andre har fødselsdag. Vi vil jo ikke såre dem eller støde dem, men vil bare rigtig gerne stå ved vores holdning til dette.

Nogle forslag til, hvordan man får sagt det på en pæn måde? 

Hvis det er noget i ikke ønsker så er det, men ligefrem at i tror at jeres børn vi forvente at få noget, hver gang den ene har fødselsdag?? Nej, det tror jeg ikke sker. Ikke hvis man lære dem det.
Køber i aldrig noget kun til den ene, som hvis de smider sutten, taber en tand eller noget andet? 
Køber i en gave til begge børn når den ene har fødselsdag? 

Køber i lige mange og store gaver til begge børn? 

Det er bedsterne, og de synes bare det er hyggeligt at købe en lille ting til den anden også.. 

Det er vel bare at fortælle børnene at sådan er der bare bedster der er, men at man ikke behøver at få noget når den anden gør. 

Jeg kan også godt finde på at købe noget til begge, selvom at det kun var en der havde fødselsdag, det er bare en sød lille tanke og bedster elsker at købe til deres børnebørn. 

Så længe at gaven ikke er større end fødselsdagsbarnet(som en skrev, at storebror fik en cykel på sin søsters fødselsdag) det er ikke ok, og den skulle han have haft på sin egen. 
Men en slikpose, samle kort, en lille ting, sker der ikke noget ved.

Anmeld Citér

26. juli 2015

Sprit25

Sandratoft skriver:

Det er også helt i orden at du synes det, men jeg synes det er helt ok at tage en snak med gavegiverne om det. Jeg "dikterer" jo også hvor vidt de skal have slik til aftensmad hver gang de er ude ved bedsteforældrene. Det er jo også noget se gør for at forkæle, men noget vi ikke synes er specielt hensigtsmæssigt. 

Nu er der vel heller ingen der kunne finde på at give slik til aftensmad. Behøver jeg da hvertfald ikke til bedsteforældrene her. 

Hvad er det frygten er ved de får 5 gaver

Anmeld Citér

26. juli 2015

TNBC

Sprit25 skriver:

Nu er der vel heller ingen der kunne finde på at give slik til aftensmad. Behøver jeg da hvertfald ikke til bedsteforældrene her. 

Alle bedsteforældre giver da is, kage og slik til aftensmad.. Vidste du ikke det??

Jeg synes nu også at bedsterne skal have lov til at have lidt frie tøjler, selvfølgelig hvis man opdrager et barn uden sukker, skal de ikke give det. 

de skal selvfølgelig respektere forældrene, men en lille gave, hvad sker der ved det?

Anmeld Citér

26. juli 2015

Anonym

Vi/jeg har sagt det til familie og svigerfamilie at jeg ikke vil have det...

Men jeg er så os typen der er utrolig upopulær ved visse mennesker da jeg heller ikke synes det er ok bedsteforældre mener de bestemmer over mine børn i deres hjem....

Anmeld Citér

26. juli 2015

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Sig det som det er. 

Ligesom du skriver her. det kan være de bliver sure eller mobset, men det kan jo også være at de acceptere det. 

Jeg tror, jeg er lidt strid, for jeg synes ikke at bedster skal have "frie" tøjler? Hvorfor skal de det? Eller har jeg misforstået hvad I mener med det

Anmeld Citér

26. juli 2015

Sandratoft

Sprit25 skriver:

5 gaver gør heller ingenting, men hvis alle pludselig kommer med 5 gaver hver, så sidder vores datter pludselig med 20-30 gaver som skal pakkes op. Det kan jeg kun forestille mig bliver alt for uoverskueligt, og synes heller ikke gaverne skal deles ud over flere dage, da juleaften kun er 1 dag om året. 

Anmeld Citér

26. juli 2015

Sprit25

Sandratoft skriver:

5 gaver gør heller ingenting, men hvis alle pludselig kommer med 5 gaver hver, så sidder vores datter pludselig med 20-30 gaver som skal pakkes op. Det kan jeg kun forestille mig bliver alt for uoverskueligt, og synes heller ikke gaverne skal deles ud over flere dage, da juleaften kun er 1 dag om året. 

Se det er vi enige om. Det kan nemt blive for voldsomt. Men samtidig tænker jeg at det den ene gang om året så længe min datter viser taknemlighed for alle gaverne er jeg faktisk ligeglad med hvor mange hun fåe

Anmeld Citér

26. juli 2015

Sandratoft

Sprit25 skriver:

Se det er vi enige om. Det kan nemt blive for voldsomt. Men samtidig tænker jeg at det den ene gang om året så længe min datter viser taknemlighed for alle gaverne er jeg faktisk ligeglad med hvor mange hun fåe

Ja jul er kun 1 gang om året, men så er der også fødselsdagen og gaverne til de andre anledninger hvor bedster gerne vil forkæle, og så synes jeg netop det bliver for meget

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.