Anonym skriver:
Men det er ikke så meget fordi det skal være en principsag eller at det er vigtigt bror/søster er midtpunkt.
Det er fordi jeg er bange for at ende ud med nogle børn der forventer at der også altid er gaver til dem på søskendes fødselsdage - og der synes jeg bare ikke er særlig holdbart.
Det er bestemt ikke fordi bedsterne ikke får lov at forkæle og gøre ting lidt ud over hvad der er sædvane herhjemme.
Jeg har bare oplevet børn der forventede det.... børn som på ingen måde var taknemmelige over de gaver de fik. Og jeg vil rigtig gerne lære mine børn at sætte pris på de gaver de får samt ikke forvente de skal have hele tiden.
Sæt ord på over for barnet - "Der var du godt nok heldig, og det er ikke engang din fødselsdag!" Understreg, uden at gøre et stort nummer ud af det, at det er "uden for nummer" - ligesom hvis moster Sofie kommer på besøg og har en lille ting med, bare fordi hun havde lyst.
Jeg går da ud fra, at du også selv engang imellem køber en ting til dine børn, selv om det hverken er jul eller fødselsdag, om det så er en fin bluse eller et stykke legetøj - relativt set, så ER vores børn og sådan set også vi både forvænte og forkælede, idet vi (næsten) allesammen har og får meget mere end det helt basale, og det handler i mine øjne om at sætte ord på det og gøre det klart, hvor privilegerede, vi er, mere end om at sætte kvoter op for gaver og anskaffelse af ting og sager. Den "kamp" er vist dømt til at mislykkes, selv om det kan være meget sundt at sætte sit forbrug af materielle goder under lup engang imellem, men det er en anden historie.
Altså - "wauw, du var heldig!" - og lidt almindelig instruktion i, hvordan man modtager og siger tak for en gave, ventet eller uventet. Det har virket her og været en mere realistisk "plan" end helt at undgå, ungerne fik ting og sager uden for nummer.
Anmeld
Citér