Når bedsteforældre skal passe børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. juli 2015

modesty

Der kan ske en masse ved at et barn bliver udsat for røg i et par timer. Og det er sikkert ikke sidste gang at farmor passer. 

Det er synd for barnet at tvinge det til at være i røg, det kan jo ikke selv sige fra. Jeg forstår ikke forældre der er ligeglad med passiv rygning. 

Er du ikke sød at vise mig links der fortæller at der kan ske en masse ved at opholde sig i et hjem hvor farmor ryger, i et par timer?

Vi taler jo ikke om at farmor står og ryger ungen ind i hovedet, men måske ryger i et andet rum.

Og selvom hun ryger ungen ind i hovedet, tvivler jeg på at det ville gøre en forskel for noget som helst. 

Men jeg ser gerne links. 

Hvordan har du det med at udsætte dine børn for røg fra f.eks biler, pejse og levende lys?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juli 2015

lineog4

Sandratoft skriver:

Hun kan ikke bestemme over farmor. Men hvis jeg var din veninde, ville jeg aldrig lade mit barn passe i et rygerhjem,også selvom de gik udenfor for at ryge mens man var der. Der lugter stadig og partiklerne hænger endnu i huset, så uanset hvad ville man lugte af røg når man kommer hjem.

så min datter kommer ikke i rygerhjem, og heldigvis kender jeg ingen rygere  

Men du er jo også "heldig". Tænk om du stod med valget mellem at lade dit barn få et godt forhold til mormor i et hjem hvor der blev røget eller undgå partikler osv og så lade dit barn "nøjes" med et forhold til mormor hjemme hos jer.

Jeg er også heldig oå den facon, men jeg ved hvad jeg ville vælge. Helt klart forholdet til en der ville elske barnet, være der for barnet of give barnet så meget. Og ja så måtte jeg æde et rygerhjem, jeg har jo også mine børn på ladcyklen bag ved busser i tomgang, elsker stearinlys...

Anmeld Citér

10. juli 2015

Diosa85

Anonym skriver:

Hej piger. Jeg skriver anonymt på vegne af en veninde. 

Min veninde skal have passet deres 6 måneder gamle søn hos svigermoren, kun i et par timer og hun er meget bekymret. Svigermoren er ryger, og hun har fået at vide, at hvis hun skal passe, så skal al rygning foregå udenfor. Svigermor kom med er næsvist svar om, at nu var det altså hendes hus, og de kunne ikke bare komme og bestemme, men hun skulle da nok gøre hvad hun kunne. Min veninde blev meget ked af det svar, for hun ser helst ikke at hendes barn skal være i røg, men hun er også kommet i tvivl om, om det er okay at kræve af bedsteforældrene? For det er jo deres hjem, men baby er jo forældrenes ansvar. Hvad mener I? Hvad ville I kræve af bedsteforældrene og hvordan ville I håndtere situationen? Hun er meget i vildrede.

Synes sagtens hun kan forlange at der ikke bliver røget indenfor når hun bliver passet. Ja det er rigtigt at det er svigermors hus. Men vil hun passe pigen så er det også hendes ansvar at sørger for at hun har det godt og tilgodese der bedste for hende. 

Anmeld Citér

10. juli 2015

Kløver

modesty skriver:

Er du ikke sød at vise mig links der fortæller at der kan ske en masse ved at opholde sig i et hjem hvor farmor ryger, i et par timer?

Vi taler jo ikke om at farmor står og ryger ungen ind i hovedet, men måske ryger i et andet rum.

Og selvom hun ryger ungen ind i hovedet, tvivler jeg på at det ville gøre en forskel for noget som helst. 

Men jeg ser gerne links. 

Hvordan har du det med at udsætte dine børn for røg fra f.eks biler, pejse og levende lys?

Min sp sagde direkte, i sin tid, da emnet kom op. At mine børn ville miste så utrolig meget ved ikke at være med bedsteforældrene, frem for at komme de timer i et ryger hjem, uanset om der blev røget inde eller ude. Hun mente skaden var større ved ikke at se bedsterne. Der hvor forskellen var, det var om der blev røget i barnets hjem, og i det rum man sover. 

Som du nævner er der også andre ting, sjovt så selvom jeg er eks ryger og sart og fanatisk hvad angår røglugt, så bliver jeg faktisk meget mere dårlig af duftlys som nogle har tendes til eller meget brug af parfume. Sjovt som mange tænker over røg, men har aldrig set opslag om bedstemor bruger parfume som ofres bruges i det område hvor baby ligger med hovedet 

Anmeld Citér

10. juli 2015

Hck

Profilbillede for Hck

Hvis jeg selv kom og spurgte bedsterne om de ville passe mit barn et par timer hjemme hos dem, ville jeg da på ingen måde stå og sige at de ikke måtte ryge. Det er da deres hjem og jeg har ligesom selv valgt det. Og jeg tror faktisk at de aller aller fleste selv vil vise hensyn når barnet var der uden at det blev trukket ned over hovedet på dem. Og, ja helt ærligt, så blev mine unger altså også passet i ryger hjem da de var små

Anmeld Citér

10. juli 2015

Sandratoft

modesty skriver:

Men jeg ser gerne links. 

Det er nemt at finde links der siger at passiv rygning skader børn. 

https://sundhedsstyrelsen.dk/da/sundhed/tobak/rygning-og-sygdom/passiv-rygning-og-boern/boern-taaler-ikke-passiv-rygning#

Anmeld Citér

10. juli 2015

God-mor

Sandratoft skriver:

Det er nemt at finde links der siger at passiv rygning skader børn. 

https://sundhedsstyrelsen.dk/da/sundhed/tobak/rygning-og-sygdom/passiv-rygning-og-boern/boern-taaler-ikke-passiv-rygning#

De tager nok ikke skade af et par timer i et ryger hjem. I daginstitutioner er der helt sikkert både børn er rygere samt pædagoger der ryger, og der sidder sikkert også partikler i tøjet på dem. Når dit barn bliver ældre og måske finder en legekammerat hvis forældre ryger må dit barn så heller ikke være sammen med det barn? Der sidder nok også partikler i vedkommendes tøj samt i hjemmet? Det bliver da svært at skærme børn helt for.

Anmeld Citér

10. juli 2015

Sandratoft

God-mor skriver:

De tager nok ikke skade af et par timer i et ryger hjem. I daginstitutioner er der helt sikkert både børn er rygere samt pædagoger der ryger, og der sidder sikkert også partikler i tøjet på dem. Når dit barn bliver ældre og måske finder en legekammerat hvis forældre ryger må dit barn så heller ikke være sammen med det barn? Der sidder nok også partikler i vedkommendes tøj samt i hjemmet? Det bliver da svært at skærme børn helt for.

Ja, det er svært at skærme børn helt mod røg, og måske ender hun en dag selv med at ryge og det kan jeg selvfølgelig ikke styre. Men jeg kan begrænse det ved at hun ikke kommer i rygerhjem så længe hun er så lille, når hun bliver større må hun selv vælge men ikke nu. 

Min storebror ryger, og hun kommer ikke hjem til ham, og det forstår han fuldt ud. 

Anmeld Citér

10. juli 2015

God-mor

Sandratoft skriver:

Ja, det er svært at skærme børn helt mod røg, og måske ender hun en dag selv med at ryge og det kan jeg selvfølgelig ikke styre. Men jeg kan begrænse det ved at hun ikke kommer i rygerhjem så længe hun er så lille, når hun bliver større må hun selv vælge men ikke nu. 

Min storebror ryger, og hun kommer ikke hjem til ham, og det forstår han fuldt ud. 

Forstår også godt at du vil begrænse det mens hun er lille, min pointe var også bare at man ikke kan skærme børn fra alt røg og røg partikler. Så begrænser man i hvert tilfælde også børnene sociale liv på sigt. Men det vil du jo så heller ikke :-) 

Anmeld Citér

10. juli 2015

Sandratoft

Forstår også godt at du vil begrænse det mens hun er lille, min pointe var også bare at man ikke kan skærme børn fra alt røg og røg partikler. Så begrænser man i hvert tilfælde også børnene sociale liv på sigt. Men det vil du jo så heller ikke :-) 

Nej så vil jeg nok ende med et surt barn på et tidspunkt  men ja, det er fordi hun er så lille at jeg reagerer som jeg gør, og barnet ts omtaler er kun 6 måneder, og det synes jeg er alt alt for lille til at blive udsat for røg og røgpartikler hvis det på nogen måde kan indgås. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.