Anonym skriver:
Hej piger. Jeg skriver anonymt på vegne af en veninde.
Min veninde skal have passet deres 6 måneder gamle søn hos svigermoren, kun i et par timer og hun er meget bekymret. Svigermoren er ryger, og hun har fået at vide, at hvis hun skal passe, så skal al rygning foregå udenfor. Svigermor kom med er næsvist svar om, at nu var det altså hendes hus, og de kunne ikke bare komme og bestemme, men hun skulle da nok gøre hvad hun kunne. Min veninde blev meget ked af det svar, for hun ser helst ikke at hendes barn skal være i røg, men hun er også kommet i tvivl om, om det er okay at kræve af bedsteforældrene? For det er jo deres hjem, men baby er jo forældrenes ansvar. Hvad mener I? Hvad ville I kræve af bedsteforældrene og hvordan ville I håndtere situationen? Hun er meget i vildrede.
Nu har hun selv spurgt farmor, og hun ved at der bliver røget indenfor. Hvis hun har problemer med røg, skulle hun nok spørge en anden.
Som en anden siger, der sker ikke noget ved det, det er ligesom at være ude ved biler, eller andre steder hvor der godt må ryges indenfor.
Jeg kan ikke tåle røg selv(altså skudt lige op i hovedet) men kan godt være sammen med rygere, og jeg ville aldrig sige hvad andre skal gøre i deres eget hjem, for ville da blive sur hvis nogen fortalte mig hvad jeg ikke måtte i mit eget hjem, hvis jeg skulle passe et barn.
Hun må gøre op med sig selv, om hun vil lade farmor passe i sit eget hjem, i deres eget hjem eller finde en anden til at passe.
Jeg tror mere at farmoren blev sur over at hendes svigerdatter står og siger hvad hun bør gøre(da hun siger at hvis hun skal passe skal alt rygning foregå udenfor, det lyder som en ordre).. Hun kunne have sagt stille og roligt; Svigermor, er det muligt at du måske ryger ved et vindue, hvis du skal ryge mens du passer min søn, eller hvis de går en tur. Uden at det lyder som om at svigerdatteren bestemmer hos hende.