Når bedsteforældre skal passe børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. juli 2015

modesty

Hej piger. Jeg skriver anonymt på vegne af en veninde. 

Min veninde skal have passet deres 6 måneder gamle søn hos svigermoren, kun i et par timer og hun er meget bekymret. Svigermoren er ryger, og hun har fået at vide, at hvis hun skal passe, så skal al rygning foregå udenfor. Svigermor kom med er næsvist svar om, at nu var det altså hendes hus, og de kunne ikke bare komme og bestemme, men hun skulle da nok gøre hvad hun kunne. Min veninde blev meget ked af det svar, for hun ser helst ikke at hendes barn skal være i røg, men hun er også kommet i tvivl om, om det er okay at kræve af bedsteforældrene? For det er jo deres hjem, men baby er jo forældrenes ansvar. Hvad mener I? Hvad ville I kræve af bedsteforældrene og hvordan ville I håndtere situationen? Hun er meget i vildrede.

Herregud, altså. Der sker da absolut ingenting ved at en baby er i nærheden af røg i et par timer. Har din veninde heller aldrig baby med på gader hvor der er biler? Man kan sgu også blive for fanatisk.

Svigermor har sagt at hun vil gøre hvad hun kan. Hvis det ikke er nok for din veninde, skal svigermor jo ikke passe baby. Mere er der vel ikke til den sag?

(når det er sagt, så ville en sød og forstående bedstemor have respekteret forældrenes ønsker, men nu gik debatten ikke på om bedste var sød og forstående)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juli 2015

Benjamins'mor

Jeg er nok lidt uenig med nogen af de andre. Men min holdning er at de jo selv har spurgt om de ville passe barnet, hvis ikke de kan leve med at de ryger i deres eget hjem, så skulle de nok have fået andre til at passe barnet. Men det er bare min personlige mening. Jeg synes ikke man kan bestemme hvad folk må og ikke må i deres eget hjem. 

Anmeld Citér

9. juli 2015

SandraXOXO

Jeg var/er en af de der skruphysteriske eksrygere der ved at passiv rygning er direkte årsag til død og ødelæggelse - for jeg sørger selv for det hvis folk ryger nær mit barn, og jeg har intet imod at hive mine regler ned over hovedet på vores stakkels forældre, både mandens og mine egne. Men de har nu taget det pænt, for passe babyer vil de jo meget gerne og så må man jo føje morens mindste vink. Omend min datter har sladret om at mormor ryger under emhætten når det regner. Men er næsten sikker på hun røg ude dengang de var babyer. De er ihvertfald overlevet alle tre. Og mormoren med  

Anmeld Citér

9. juli 2015

TNBC

Anonym skriver:

Min veninde skal have passet deres 6 måneder gamle søn hos svigermoren, kun i et par timer og hun er meget bekymret. Svigermoren er ryger, og hun har fået at vide, at hvis hun skal passe, så skal al rygning foregå udenfor. Svigermor kom med er næsvist svar om, at nu var det altså hendes hus, og de kunne ikke bare komme og bestemme, men hun skulle da nok gøre hvad hun kunne. Min veninde blev meget ked af det svar, for hun ser helst ikke at hendes barn skal være i røg, men hun er også kommet i tvivl om, om det er okay at kræve af bedsteforældrene? For det er jo deres hjem, men baby er jo forældrenes ansvar. Hvad mener I? Hvad ville I kræve af bedsteforældrene og hvordan ville I håndtere situationen? Hun er meget i vildrede.

Nu har hun selv spurgt farmor, og hun ved at der bliver røget indenfor. Hvis hun har problemer med røg, skulle hun nok spørge en anden.

Som en anden siger, der sker ikke noget ved det, det er ligesom at være ude ved biler, eller andre steder hvor der godt må ryges indenfor.

Jeg kan ikke tåle røg selv(altså skudt lige op i hovedet) men kan godt være sammen med rygere, og jeg ville aldrig sige hvad andre skal gøre i deres eget hjem, for ville da blive sur hvis nogen fortalte mig hvad jeg ikke måtte i mit eget hjem, hvis jeg skulle passe et barn.

Hun må gøre op med sig selv, om hun vil lade farmor passe i sit eget hjem, i deres eget hjem eller finde en anden til at passe.

Jeg tror mere at farmoren blev sur over at hendes svigerdatter står og siger hvad hun bør gøre(da hun siger at hvis hun skal passe skal alt rygning foregå udenfor, det lyder som en ordre).. Hun kunne have sagt stille og roligt; Svigermor, er det muligt at du måske ryger ved et vindue, hvis du skal ryge mens du passer min søn, eller hvis de går en tur. Uden at det lyder som om at svigerdatteren bestemmer hos hende.

Anmeld Citér

10. juli 2015

Mor1986

Anonym skriver:

Jeg synes det er okay at kræve. Vi har aldrig selv gjort det da mine forældre altid går ud. Men de har også to børnebørn med astmatisk bronkitis. Eller den ene er vokset fra det. 

Kunne svigermor ikke acceptere det din veninde siger så havde jeg fundet en anden til at passe mit barn

Anmeld Citér

10. juli 2015

Lotus86

Nej der sker måske ikke noget ved, at baby bliver udsat for passiv rygning i nogle timer, men der findes alligevel en del mennesker der ikke bryder sig om at sidde i rum med folk der ryger, da røgen er enormt generende, det er nok lige så generende for en lille baby, der på ingen måde selv kan sige fra eller kan forlade rummet, jeg ville bestemt heller ikke have mine børn skulle være et sted hvor folk sad og røg, og jeg er bestemt ikke fanatisk. 

Anmeld Citér

10. juli 2015

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Man kan ikke kræve, hvad andre skal I deres hjem.. Jeg ville spørge om hun ikke kunne passe barnet hjemme hos dem... 

Anmeld Citér

10. juli 2015

2721

Som andre skriver kan man ikke bestemmer over andres hjem. Endten må de passe hos mor og far så de kan bestemme reglerne, eller også må de finde nogle andre til at passe.

Anmeld Citér

10. juli 2015

Sandratoft

Anonym skriver:

Hun kan ikke bestemme over farmor. Men hvis jeg var din veninde, ville jeg aldrig lade mit barn passe i et rygerhjem,også selvom de gik udenfor for at ryge mens man var der. Der lugter stadig og partiklerne hænger endnu i huset, så uanset hvad ville man lugte af røg når man kommer hjem.

så min datter kommer ikke i rygerhjem, og heldigvis kender jeg ingen rygere  

Anmeld Citér

10. juli 2015

Sandratoft

modesty skriver:

Herregud, altså. Der sker da absolut ingenting ved at en baby er i nærheden af røg i et par timer. Har din veninde heller aldrig baby med på gader hvor der er biler? Man kan sgu også blive for fanatisk.

Svigermor har sagt at hun vil gøre hvad hun kan. Hvis det ikke er nok for din veninde, skal svigermor jo ikke passe baby. Mere er der vel ikke til den sag?

(når det er sagt, så ville en sød og forstående bedstemor have respekteret forældrenes ønsker, men nu gik debatten ikke på om bedste var sød og forstående)

Der kan ske en masse ved at et barn bliver udsat for røg i et par timer. Og det er sikkert ikke sidste gang at farmor passer. 

Det er synd for barnet at tvinge det til at være i røg, det kan jo ikke selv sige fra. Jeg forstår ikke forældre der er ligeglad med passiv rygning. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.