Hende den uduelige Spér

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. september 2009

Klumpe-dumpe

ka-ri-na skriver:

ja søde... skriv til hende den anden sp! du har ikke brug for mere stress som alene mor!!

i smør er der kun animalsk fedt, det er det "dårlige" fedt det mættede fedt, men de små skal bruge mere af det indtil de er 1 år, det er også derfor de skal have MME og så gå over til sødmælk indtil de er 1 år...  i olie er der mere umættet fedt, og mange af de fedtsyrer de smås hjerne har brug for.... raps olie og solsikke er særligt gode :0) raps er bedst....

nej du bør ikke give hende dessert søde :0) det vælger man selv! :0) det er sundhedsstyrelsens bog der foreslår det, og Nikoline har fået dessert  mange gange :0) hun nyder de der par mundfulde :0)

det var også noget sludder jeg fik skrevet for det var blomkål Nikoline fik!!!

når jeg laver mos så laver jeg til to dage af gangen... prøv også at dampe en majs kolbe og skære majsene af og stavblende dem.... det smager godt i kartoffelmosen :0)

ja søde... skriv til hende den anden sp! du har ikke brug for mere stress som alene mor!!

i smør er der kun animalsk fedt, det er det "dårlige" fedt det mættede fedt, men de små skal bruge mere af det indtil de er 1 år, det er også derfor de skal have MME og så gå over til sødmælk indtil de er 1 år... i olie er der mere umættet fedt, og mange af de fedtsyrer de smås hjerne har brug for.... raps olie og solsikke er særligt gode :0) raps er bedst....

Kan jeg tilsætte begge dele? ALtså både så hun får smurt hjernen med olie og fedt på sidebenene af smør

nej du bør ikke give hende dessert søde :0) det vælger man selv! :0) det er sundhedsstyrelsens bog der foreslår det, og Nikoline har fået dessert mange gange :0) hun nyder de der par mundfulde :0)
Ja selvf. da... Vi andre nyder jo også fra tid til anden en god dessert. Hmmm dessert er på menuen i morgen

Sys jeg læste en eller andet sted at de ikke må få noget der ender på kål, før end de er 8 mdr. pga. luft i maven. Min mor siger at det er sludder ved blomkål at det ikke giver luft.. som fx hvidkål

når jeg laver mos så laver jeg til to dage af gangen... prøv også at dampe en majs kolbe og skære majsene af og stavblende dem.... det smager godt i kartoffelmosen :0)
Her er det altså mormor der laver mos, så jeg tager bare ud af fryseren, og engang imellem fra glas Ved du kære mad-mor og man kan lave mos af mebellaer (staves?)
Hun fik faktisk majs igår, fra dåse... men de er dælme svære at stavblende så "skinnet" er væk (det samme med ærter) det sad fast oppe i ganen af hende... så jeg sad og fiskede det ud.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. september 2009

Ni-ko-li-ne

malucca09 skriver:

i smør er der kun animalsk fedt, det er det "dårlige" fedt det mættede fedt, men de små skal bruge mere af det indtil de er 1 år, det er også derfor de skal have MME og så gå over til sødmælk indtil de er 1 år... i olie er der mere umættet fedt, og mange af de fedtsyrer de smås hjerne har brug for.... raps olie og solsikke er særligt gode :0) raps er bedst....

Kan jeg tilsætte begge dele? ALtså både så hun får smurt hjernen med olie og fedt på sidebenene af smør

nej du bør ikke give hende dessert søde :0) det vælger man selv! :0) det er sundhedsstyrelsens bog der foreslår det, og Nikoline har fået dessert mange gange :0) hun nyder de der par mundfulde :0)
Ja selvf. da... Vi andre nyder jo også fra tid til anden en god dessert. Hmmm dessert er på menuen i morgen

Sys jeg læste en eller andet sted at de ikke må få noget der ender på kål, før end de er 8 mdr. pga. luft i maven. Min mor siger at det er sludder ved blomkål at det ikke giver luft.. som fx hvidkål

Her er det altså mormor der laver mos, så jeg tager bare ud af fryseren, og engang imellem fra glas Ved du kære mad-mor og man kan lave mos af mebellaer (staves?)
Hun fik faktisk majs igår, fra dåse... men de er dælme svære at stavblende så "skinnet" er væk (det samme med ærter) det sad fast oppe i ganen af hende... så jeg sad og fiskede det ud.

hmm.... så tror jeg du sakl tilsætte ½ tsk smør og ½ tsk olie :0) ellers bliver det for meget for fordøjelsen :0)

ja bare lige noget frugt mos, uden sukker self... de nyder det jo de små :0)

jeg kan ikke huske det med kål... men det kan godt ske du skal vente lidt så Malucca ikke gasser dig ud af lejligheden

tror godt du kan putte mirabella blommer i f.eks pære eller æblemos.... det er jo en blomme så den kan virke afførende jo... men det ville sikkert smage godt :0)

ja det er lidt svært med skindet... jeg stavblender dem med grøntsagsvand eller MME det hjælper lidt :0)

Anmeld

14. september 2009

Klumpe-dumpe

Anna-jonas skriver:

Ida skal også ha' scannet hjertet igen, hun havde nemlig et lille hul, som de lige ville følge op på. Vi har allerede fået en tid til marts næste år..............Mon ikke du skulle ringe til hjerteamb. og få en tid til hende. Det er det samme med Malucca, et lille hul som de ville følge op på ved scanning... Synes at der er lang tid til d. 19 okt. når tingene er som de er................måske du kunne få den rykket frem. jo måske det er længe men Jesper er ikke på sygehuset før der, og jeg vil være ked af at få en "ny" læge der ikke kender og har været inde over Malucca. Hvem kontakter fyssen for dig?? spér sender henvisningen til mig da jeg skal underskrive den, og så sender jegg den ud til fyssen.
Hvem følg er op på Malucca's udvikling?? Godt spørgsmål, spér vil først komme tilbage i slut nov. og lave boeltesten og det er sidste besøg, motorisk går jeg udfra at fyssen følger op på det, og "beholder" hende indtil at hun er helt klar, men hun kan selvf. gå i stå igen ved næste trin. MMM ved jeg faktisk ikke... (må jeg tale med Jesper om) Synes sgu' at man skal være noget opsøgende, når man har et barn, der ikke lige følger "bogen", ikke?? Ja RIGTIG MEGET og det er sgu så frustrerende, har svært ved at vurdere hvor jeg skal rende hen, for sys jeg løber panden mod muren hele tiden ved dem der bør hjælpe mig og bør være klogere end mig. -og hårdt at være på barsel når man hele tiden skal bekymre sig på den måde, og rende rundt til det ene og andet[
Du skal da overhovedet ikke ha' det skidt, Søde Trine...................du skal da skrive om dine tanker og problemer, lige så tosset du vil. Jeg kunne aldrig drømme om, at tænke, at dine problemer ikke er vigtige................altså i.f.t mine. Det gør jeg altså.

Knus Mette

Anmeld

15. september 2009

Pernilleh

Profilbillede for Pernilleh
malucca09 skriver:

Nu må jeg lige spørge om noget som ikke har med emnet at gøre

Du skriver at du fryser mosen?Vi begyndte på mos til Alexander for 14 dage siden,og jeg lavede straks en stor portion kartoffel/gulerodsmos og frøs ned,men det har jeg simpelthen været nødt til at smide væk igen.Da det tøede op havde det en enormt mystisk konsistens,det ville ikke rigtig hænge sammen,og Alexander ville ikke spise det.Kan det være fordi jeg blandede mme i med det samme?Kan det ikke fryses?Eller er det bare fordi kartoffelmos ikke kan fryses,det mener min mor

Anmeld

15. september 2009

Ni-ko-li-ne

Pernilleh skriver:

Du skriver at du fryser mosen?Vi begyndte på mos til Alexander for 14 dage siden,og jeg lavede straks en stor portion kartoffel/gulerodsmos og frøs ned,men det har jeg simpelthen været nødt til at smide væk igen.Da det tøede op havde det en enormt mystisk konsistens,det ville ikke rigtig hænge sammen,og Alexander ville ikke spise det.Kan det være fordi jeg blandede mme i med det samme?Kan det ikke fryses?Eller er det bare fordi kartoffelmos ikke kan fryses,det mener min mor

det plejer at fungere fint her hjemme.... men så forleden havde jeg købt nogle bage kartofler... og den mos gik det ikke så godt med at fryse... men generelt fungerer det fint her :0) 

Anmeld

15. september 2009

Klumpe-dumpe

Pernilleh skriver:

Jeg mente nu frugt mos.... Men jo du kan godt fryse kartofelmos... Men du må IKKE tilsætte mme og fedtstof... Tilsæt det når du skal bruge det.... (ellers så frys kartoflerne i små skiver i den mængder Alexander spiser, så er det altså også super nemt at ha´med at gøre)

Anmeld

15. september 2009

anna-jonas

malucca09 skriver:

Ida skal også ha' scannet hjertet igen, hun havde nemlig et lille hul, som de lige ville følge op på. Vi har allerede fået en tid til marts næste år..............Mon ikke du skulle ringe til hjerteamb. og få en tid til hende. Det er det samme med Malucca, et lille hul som de ville følge op på ved scanning... Synes at der er lang tid til d. 19 okt. når tingene er som de er................måske du kunne få den rykket frem. jo måske det er længe men Jesper er ikke på sygehuset før der, og jeg vil være ked af at få en "ny" læge der ikke kender og har været inde over Malucca. Hvem kontakter fyssen for dig?? spér sender henvisningen til mig da jeg skal underskrive den, og så sender jegg den ud til fyssen.
Hvem følg er op på Malucca's udvikling?? Godt spørgsmål, spér vil først komme tilbage i slut nov. og lave boeltesten og det er sidste besøg, motorisk går jeg udfra at fyssen følger op på det, og "beholder" hende indtil at hun er helt klar, men hun kan selvf. gå i stå igen ved næste trin. MMM ved jeg faktisk ikke... (må jeg tale med Jesper om) Synes sgu' at man skal være noget opsøgende, når man har et barn, der ikke lige følger "bogen", ikke?? Ja RIGTIG MEGET og det er sgu så frustrerende, har svært ved at vurdere hvor jeg skal rende hen, for sys jeg løber panden mod muren hele tiden ved dem der bør hjælpe mig og bør være klogere end mig. -og hårdt at være på barsel når man hele tiden skal bekymre sig på den måde, og rende rundt til det ene og andet[
Du skal da overhovedet ikke ha' det skidt, Søde Trine...................du skal da skrive om dine tanker og problemer, lige så tosset du vil. Jeg kunne aldrig drømme om, at tænke, at dine problemer ikke er vigtige................altså i.f.t mine. Det gør jeg altså.

Knus Mette

Lige nøjagtig.........................denne barsel er bestemt heller ikke som jeg havde forestillet mig...............................for jeg render jo rundt flere gange om ugen, føler mig helt stresset. Og så alle de skide bekymringer................

Lov mig, at du ikke føler at dine bekymringer er mindre væsentlige end mine, Trine. Det ville jeg ærlig talt blive ked af, hvis du gjorde.

Knus Mette

Anmeld

15. september 2009

Vingummien

malucca09 skriver:

har været på besøg her i dag... hmmm og 1000 spørgsmål kom væltende efter hun gik ud af døren.

Nåh men først mente hun at Malucca har taget fint på. hun har taget 1300g på. på 3½ mdr  Hun mener at fordi Malucca er så aktiv og livlig forbrænder hun simpelthen mere end hun indtager. Men hun kunne ikke komme med ideer om hvad jeg skulle give hende af mad i forhold til det jeg allerede giver hende.
Dog måtte jeg give hende tilsvarende hendes fødselsalder, hvilke undre mig, da der alle steder stå at ved præmaturebørn skal man gå efter korrigeret alder.

Da Malucca var til 5 undersøgelse for en mdr. siden målte hun 62½ cm det gjorde hun så også i dag.

Motorisk var hun "bagefter" i grovmotorikken, ifh fødselsalder og nogle ting korrigeret alder, hvilke jeg havde på fornemmelsen. Hun er meget "blød". Hun har ikke den mindste snert af sidde funktionen, hun kan fx. ikke trille fra ryg til mave og hun vipper når hun ligger på maven uden støtte. Så nu skal hun til at gå til fyseterp. for at hjælpe hende på vej med grovmotorikken, samt "træne" sansemotorik. Det kan være pga hendes lave vægt der gør hun ikke er så stabili. Som sp sagde er det svært at trille rundt når man ingen vægt har at hjælpe med. Hun var foran fødselsalder i finmotorik og snakken.... SKØNT endelig noget hun er "bedst" til.

Alligevel kan jeg ikke lade være med at tænke på om hullet i hjertet genere hende mere end lægerne udmidbart troede, da hun sidst blev undersøgt for det som 3 mdr.

Spurgte selv ind til at få en kugledyne på prøve til Malucca, da hun har svært ved at finde ro når hun skal sove, men det skulle jeg også tale med fysserne om, da de vidste mere om det... (Håber virkelig jeg kan få den prøve, og hvis den hjælpe Malucca, at jeg så kan få den bevilliget)

Nåh men det var så min øv formiddag.

Krammer til aller jer.

Er træls at have det sådan med din sp, måske du skulle høre om du kan få en anden, så alle er glade, for hun må jo også kan mærke at du ikke er helt tilfreds.
Men måske skulle du prøve at gøre det hun siger med at give hende mad efter hendes fødsels alder, nogle er jo altså hurtigere fremme med mad, Emil har altid fået det mad der passer til alder osv mindst en måned før tid, så selvom hun er født for tidlig er hun måske nok klar, og hvis hun brænder  mere af end hun spiser, så er det da bare med at komme i gang med at fylde på hende

Ved ikke om du har set engang jeg skrev om Emil da han fik et ryk der tabte han sig faktisk fordi at han forbrændte langt mere end vi kunne få i ham, blev total nervøs, men er helt normalt og han kom jo godt efter det igen ret hurtigt.

Tag en god snak med den fys i får til hende, for mange af dem kan faktisk også give rigtig gode råd om kost osv.

Men vil faktisk sige at det er bedre at du finder en ny sp end at du tager til åbenhus, du er forvirret nu og tror du vil blive det mere hvis du ser forskellige sp for de har altså sjællendt samme mening om den samme ting. Jeg tog kun til åbenhus når jeg vidste at vores egen sp var der.

Håber du har det bedre i dag.

Anmeld

15. september 2009

Klumpe-dumpe

suanne85 skriver:

Er træls at have det sådan med din sp, måske du skulle høre om du kan få en anden, så alle er glade, for hun må jo også kan mærke at du ikke er helt tilfreds.
Men måske skulle du prøve at gøre det hun siger med at give hende mad efter hendes fødsels alder, nogle er jo altså hurtigere fremme med mad, Emil har altid fået det mad der passer til alder osv mindst en måned før tid, så selvom hun er født for tidlig er hun måske nok klar, og hvis hun brænder mere af end hun spiser, så er det da bare med at komme i gang med at fylde på hende

Det er ikke fordi jeg ikke vil give hende mad der er "foran" korrigeret alder. Og jo jeg tror bestemt hun er klar.(mundmotorikken er god ved hende) Spørgsmålet er om hendes organer er klare, især tarmene kan være ekstra sarte ved ftf. -Og især på baggrund af hun var very small of birth og stadig er very small of date... Hun blev jo sultet mens hun var inside, så derfor er der jo nogle ting ved hende der har fået mindre væks muligheder...

Ved ikke om du har set engang jeg skrev om Emil da han fik et ryk der tabte han sig faktisk fordi at han forbrændte langt mere end vi kunne få i ham, blev total nervøs, men er helt normalt og han kom jo godt efter det igen ret hurtigt.

Jo jeg er ved godt de går i står på et tidspunkt, men Malucca må helst ikke gå i stå eller tabe sig pga hun havde så lav en fødselsvægt og stadig meget lave vægt.

Tag en god snak med den fys i får til hende, for mange af dem kan faktisk også give rigtig gode råd om kost osv.

Men vil faktisk sige at det er bedre at du finder en ny sp end at du tager til åbenhus, du er forvirret nu og tror du vil blive det mere hvis du ser forskellige sp for de har altså sjællendt samme mening om den samme ting. Jeg tog kun til åbenhus når jeg vidste at vores egen sp var der.

JO jeg har det bedre i dag.

Anmeld

15. september 2009

Ni-ko-li-ne

malucca09 skriver:

Men måske skulle du prøve at gøre det hun siger med at give hende mad efter hendes fødsels alder, nogle er jo altså hurtigere fremme med mad, Emil har altid fået det mad der passer til alder osv mindst en måned før tid, så selvom hun er født for tidlig er hun måske nok klar, og hvis hun brænder mere af end hun spiser, så er det da bare med at komme i gang med at fylde på hende

Det er ikke fordi jeg ikke vil give hende mad der er "foran" korrigeret alder. Og jo jeg tror bestemt hun er klar.(mundmotorikken er god ved hende) Spørgsmålet er om hendes organer er klare, især tarmene kan være ekstra sarte ved ftf. -Og især på baggrund af hun var very small of birth og stadig er very small of date... Hun blev jo sultet mens hun var inside, så derfor er der jo nogle ting ved hende der har fået mindre væks muligheder...

Jo jeg er ved godt de går i står på et tidspunkt, men Malucca må helst ikke gå i stå eller tabe sig pga hun havde så lav en fødselsvægt og stadig meget lave vægt.

JO jeg har det bedre i dag.

fulgte altså lige med søde... og det  er altså dig der er moar! ikke din sp.... og hvis din mavefornemmelse siger dig at Malucca-lækker ikke skal andet end det der svarer til korrigeret alder så skal hun skisme ikke havde andet! stol på dine instinkter, Malucca skal nok tage på...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.