Kære TS,
Sikke en lorte situation du står i. Jeg kan sandelig godt forstå at du er frustreret. Det er ikke nemt at skulle koordinere ferie med så mange, og slet ikke når der er børnepasning /samvær indover. Og hvis din chef har sagt ja, syntes jeg i den grad at det er dis-respekt fra hendes side.
Hvis din chef først har sagt ja, er det bindende. Det er svært at bevise, at hun har sagt ja. Men det gør det ikke mindre bindende. På min arbejdsplads ville vi aldrig få ferie godkendt skriftligt, men bare få et mundtligt svar. Faktisk skal vi bare skrive ind i et skema hvornår vi holder ferie. Kulturen vedr. dette er meget forskellig på arbejdspladser, men det er altså langt fra alle steder at det er normalt at skulle have en skriftlig godkendelse, for at man er sikker på at ferien gælder.
Har du prøvet at tale med din chef om det og forklare hende din meget kedelige situation og at det ikke er muligt for hverken dine børns far eller din kæreste at ændre ferie og at du også får problemer med børnepasning. Det kan sagtens siges på en rolig og respektfuld måde. Uden at "skabe" dig syntes jeg at du skal holde fast i, at du vil have ferie, på det tidspunkt, du i første omgang havde fået ja til. Forbered dig godt på en sætning (fx "Jeg vil gerne have ferie i de uger, du tidligere har sagt ja til" og gentag denne (uden at komme med yderligere forklaringer og undskyldninger) hvis din chef bliver ved med at komme med indvendinger. Hold på din ret. Hvis du kan gøre dette uden at hidse dig op og uden at sige noget negativt om hende, så tror jeg virkelig hun vil få respekt for dig (også selvom du kun har været ansat i 5 mnd.). Selvom det også er godt at kunne være fleksibel skal man ikke nødvendigvis finde sig i hvad som helst.
Hvis det ikke ændrer på noget, syntes jeg du skal tage fat i din fagforening og spørge hvordan du skal forholde dig i denne situation.
Håber det hele løser sig.
Anmeld
Citér