Chef uenig ang ferie NU!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. juni 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Hck skriver:

Jeg synes absolut ikke at ts " skaber" sig og jeg kan sagtens forstå at hun ikke vil rykke sin ferie nu, så tæt på. Og jo, hun har fuldt ret til at holde den på det tidspunkt, som hun mundligt har fået tilsagn på af chefen. 

For mig handler det faktisk ikke så meget om retten til at afholde ferien, for mig handler det ligeså meget om at være parat til at give og tage, og hvis en ny medarbejder så tidligt i et forløb vil holde så meget på sin ret ang ferie uden ansættelse værende 1 år (altså uden reel optjening af ferie, men hvor man selv skal betale), så ville jeg som kollega tænke at hun skaber sig.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juni 2015

Hck

Profilbillede for Hck
Mom skriver:

For mig handler det faktisk ikke så meget om retten til at afholde ferien, for mig handler det ligeså meget om at være parat til at give og tage, og hvis en ny medarbejder så tidligt i et forløb vil holde så meget på sin ret ang ferie uden ansættelse værende 1 år (altså uden reel optjening af ferie, men hvor man selv skal betale), så ville jeg som kollega tænke at hun skaber sig.

Selvom hun ikke har været ansat der i et år, så har hun højst sandsynligt optjent ferie penge et andet sted, som der så skal bruges. Jeg har selv haft ansvaret for ferieplanlægning i flere år og ved at det kan være noget være møg at få til at hænge sammen, men det er altså noget der skulle ha været på plads for flere måneder siden. I rigtig mange familier er ferien jo noget man for til at passe sammen lang tid i forvejen og jeg havde absolut ikke tænkt at en ny kollega skabte sig i den situation, hun har jo lige så meget ret og lyst til at det hele hænger sammen på hjemmefronten. Jeg havde tværtimod tænkt, hvis jeg var ts - at hvad bliver det næste så ikke

Anmeld Citér

18. juni 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Hck skriver:

Selvom hun ikke har været ansat der i et år, så har hun højst sandsynligt optjent ferie penge et andet sted, som der så skal bruges. Jeg har selv haft ansvaret for ferieplanlægning i flere år og ved at det kan være noget være møg at få til at hænge sammen, men det er altså noget der skulle ha været på plads for flere måneder siden. I rigtig mange familier er ferien jo noget man for til at passe sammen lang tid i forvejen og jeg havde absolut ikke tænkt at en ny kollega skabte sig i den situation, hun har jo lige så meget ret og lyst til at det hele hænger sammen på hjemmefronten. Jeg havde tværtimod tænkt, hvis jeg var ts - at hvad bliver det næste så ikke

Og der er vi jo heldigvis så forskellige.

Anmeld Citér

18. juni 2015

l.kjoeller

Mom skriver:

Det handler jo ikke om hende. Men om det faktum at hun står uden pasning til børnene og ikke kan holde sin ferie med dem hvilket enhver familie har brug for . Hun havde fået at vide hun kunne holde der og har planlagt efter det. Den arbejdsplads hvor chefen uden videre kan bryde regler og ændre meninh harmonerer ikke særlig godt med familie 

Anmeld Citér

18. juni 2015

Mom

Profilbillede for Mom

Det handler jo ikke om hende. Men om det faktum at hun står uden pasning til børnene og ikke kan holde sin ferie med dem hvilket enhver familie har brug for . Hun havde fået at vide hun kunne holde der og har planlagt efter det. Den arbejdsplads hvor chefen uden videre kan bryde regler og ændre meninh harmonerer ikke særlig godt med familie 

Men efter min mening burde TS have været tilbageholdene med at melde ferie til diverse personer indtil der lå skriftlig tilbagemeldelse fra chefen.

TS skriver at hun kan holde en uge med begge børn, og ja det er ikke meget, men så må hun bede om skriftlig ok næste gang.

TS skriver i start indlæg at hendes kæreste også har planlagt ferie der hvor hun har, for derefter nogen linjerne efter at skrive at han ikke kan være sammen med børnene fordi han skal arbejde, det hænger jo ikke sammen.

Men bottumline er: vil TS kæmpe for sin ret, og måske miste jobbet, eller udvise flexsibilitet?

Anmeld Citér

18. juni 2015

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Helt ærligt, så synes jeg ikke, at ts skaber sig, hvis hun siger noget. 

Faktum er at chefen sagde ok for det... Og pludselig ændrer det.. Det er ikke Ok! 

Det bliver jo et problem i forhold til børnene med at få dem passet, så det der er jo en grund til det... 

Anmeld Citér

18. juni 2015

Hck

Profilbillede for Hck
Mom skriver:

Men efter min mening burde TS have været tilbageholdene med at melde ferie til diverse personer indtil der lå skriftlig tilbagemeldelse fra chefen.

TS skriver at hun kan holde en uge med begge børn, og ja det er ikke meget, men så må hun bede om skriftlig ok næste gang.

TS skriver i start indlæg at hendes kæreste også har planlagt ferie der hvor hun har, for derefter nogen linjerne efter at skrive at han ikke kan være sammen med børnene fordi han skal arbejde, det hænger jo ikke sammen.

Men bottumline er: vil TS kæmpe for sin ret, og måske miste jobbet, eller udvise flexsibilitet?

Ts er jo ligesom nød til at melde ferie ud til andre, bl.a til instutioner og hvis det er "dele børn", der kan man da ikke vente til sidste øjeblik og det kan godt være at nogle bruger det, men jeg har aldrig set en skriftlig tilladelse på ferie

Anmeld Citér

18. juni 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11
Mom skriver:

Seriøst? Inden for mit fag foregår ferieaftaler således - "hey godmorgen, jeg vil gerne holde ferie uge 27-31" (chef kigger i kalender) "okay, det gør du bare". 

Slut.. 

Ikke nogen skriftlig godkendelse eller lign. Vi stoler på hinanden når vi laver en mundtlig aftale, og sådan har det foregået i 10år... Ellers er man sgu en røvet chef i mine øjne.

Anmeld Citér

18. juni 2015

Michalala

Kære TS,

Sikke en lorte situation du står i. Jeg kan sandelig godt forstå at du er frustreret. Det er ikke nemt at skulle koordinere ferie med så mange, og slet ikke når der er børnepasning /samvær indover. Og hvis din chef har sagt ja, syntes jeg i den grad at det er dis-respekt fra hendes side.

Hvis din chef først har sagt ja, er det bindende. Det er svært at bevise, at hun har sagt ja. Men det gør det ikke mindre bindende. På min arbejdsplads ville vi aldrig få ferie godkendt skriftligt, men bare få et mundtligt svar. Faktisk skal vi bare skrive ind i et skema hvornår vi holder ferie. Kulturen vedr. dette er meget forskellig på arbejdspladser, men det er altså langt fra alle steder at det er normalt at skulle have en skriftlig godkendelse, for at man er sikker på at ferien gælder.

Har du prøvet at tale med din chef om det og forklare hende din meget kedelige situation og at det ikke er muligt for hverken dine børns far eller din kæreste at ændre ferie og at du også får problemer med børnepasning. Det kan sagtens siges på en rolig og respektfuld måde. Uden at "skabe" dig syntes jeg at du skal holde fast i, at du vil have ferie, på det tidspunkt, du i første omgang havde fået ja til. Forbered dig godt på en sætning (fx "Jeg vil gerne have ferie i de uger, du tidligere har sagt ja til" og gentag denne (uden at komme med yderligere forklaringer og undskyldninger) hvis din chef bliver ved med at komme med indvendinger. Hold på din ret. Hvis du kan gøre dette uden at hidse dig op og uden at sige noget negativt om hende, så tror jeg virkelig hun vil få respekt for dig (også selvom du kun har været ansat i 5 mnd.). Selvom det også er godt at kunne være fleksibel skal man ikke nødvendigvis finde sig i hvad som helst.

Hvis det ikke ændrer på noget, syntes jeg du skal tage fat i din fagforening og spørge hvordan du skal forholde dig i denne situation.

Håber det hele løser sig. 

Anmeld Citér

18. juni 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Mor11 skriver:

Seriøst? Inden for mit fag foregår ferieaftaler således - "hey godmorgen, jeg vil gerne holde ferie uge 27-31" (chef kigger i kalender) "okay, det gør du bare". 

Slut.. 

Ikke nogen skriftlig godkendelse eller lign. Vi stoler på hinanden når vi laver en mundtlig aftale, og sådan har det foregået i 10år... Ellers er man sgu en røvet chef i mine øjne.

På mit job ferieplanlægger vi sammen i det team man nu er i, også får man en skriftlige tilbagemeldelse, og de fleste gange går det op, men nogen gange kan man ikke få alle de uger man ønsker.

Og som jeg tidligere har skrevet (læs gerne det igen), handler det for mig ikke så meget om hvad TS har ret til, men om hvordan TS gerne ser hendes fremtidige arbejdsliv på arbejdspladsen.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.