Skouboe skriver:
Jeg har selv en sygdom, der involverer kroniske smerter, kronisk træthed, neurologiske og fysiske begrænsninger og mange andre ting, og det kræver rigtigt meget af min mand. Ikke nok med at han må træde til og gribe tingene, når det ramler for mig, men han har heller ikke nogen forudsætning for at rigtigt at forstå, hvordan det er at være mig, så han er nødt til at acceptere hvad jeg siger. Det er ikke som et brækket ben, hvor problemet er helt tydeligt.
Jeg ville nok som minimum slæbe ham med til parterapi, hos en terapeut, der er vant til at arbejde med par, hvor den ene er blevet kronisk syg.
Derudover tænker jeg om du har været henvist til en smerteklinik? De kan hjælpe med råd, vejledning og teknikker til hvordan man kan lære at leve med kroniske smerter.
Det er nemlig det eksempel jeg plejer at benytte mig af når jeg (desværre) er nødt til at forsvare hvorfor jeg umiddelbart virker og syner rask, men slet ikke er det. Du kan se gipsen, og formoder at personen er skadet. Min skade kan ikke ses, medmindre du afklæder mig og betragter min ryg og nakke. Så kan du måske se, hvis du har forstand på det, at min muskulatur er meget skæv. Ellers ikke...
Jeg har overvejet at foreslå ham det, men igen, som beskrevet tidligere, så ser han det på ingen måde som et problem, og jeg tror faktisk at han har glemt alt om det. Han aner sikkert ikke at det fylder enormt meget for mig, nemlig fordi han er usympatisk, og ikke kan sætte sig ind i at sådan nogle udtalelser sårer dybt 
Jeg har været på smerteklinik, hovedpineklinik, fysioterapeut, akupunktur mv., men der er ikke noget der kan tage det, ud over en kombi af gigtmedicin og smertestillende... Af og til morfinpiller, udskrevet til de helt tossede dage
Jeg har en CD liggende med vejrtrækningsøvelser, udspændingsøvelser og lignende, men det er kun vejrtrækningen der giver en smule, da jeg tit får hjertebanken og bliver svimmel når jeg har ondt. Det kan give mig lidt ro.
Tak for tanken